Inlägg från: Spöksnubben |Visa alla inlägg
  • Spöksnubben

    Är romantiska komedier skadliga?

    Trast skrev 2024-01-02 01:26:41 följande:
    Tycker snarare att åldersfixeringen för kvinnor i Hollywood är mer skadligt. Är inte ovanligt att man ser en man på 40+ med en kvinna på 20 i filmens värld. Tror män får för sig att det tillhör det normala då. 
    Laddat möte. Där är hon äldre. Suddenly Naked också.
  • Spöksnubben
    Tänk logiskt skrev 2024-01-02 01:19:51 följande:
    Är romantiska komedier skadliga?

    Läser trådar om både män och kvinnor som har svårt att hitta en partner...

    En åsikt (av många) som framförs i sådana trådar är att romantiska komedier är skadliga.

    Varför det? Jo sådana filmer (liksom romantiska romaner m.m.) får kvinnor att drömma om män som i praktiken är ouppnåeliga, så att de när de söker relationer sätter kraven så högt att få män uppfyller dem. Därmed blir kvinnorna ensamma och olyckliga. Och eftersom många män väljs bort av sådana kvinnor blir de också ensamma och olyckliga.
    Påstås det.

    Romantiska komedier skulle alltså bidra till incelproblematik för båda könen, om detta stämmer. 
    Nu ser problemen lite olika ut för kvinnor och män. De flesta kvinnor får ligga om de vill det, men de hittar inte någon man de vill ha en relation med. Och då kvinnor oftast är mer nogräknade än men vad gäller vilka de har sex med så blir många män bortvalda redan på ett tidigt stadium, och får aldrig sex eller ens dejter. Och detta skulle alltså delvis orsakas av de romantiska komediernas dåliga inflytande. 

    Tror ni att det stämmer?
      


    En film som Frankie & Johnny känns. Vardagsrealism med oglamorösa människor som ändå vågar tro på kärleken.
  • Spöksnubben
    Tänk logiskt skrev 2024-01-02 01:49:53 följande:
    Ja men är det inte så att dessa äldre män spelas av framgångsrika skådespelare som är attraktiv för kvinnor?
    Jo.
  • Spöksnubben
    En glad tjej skrev 2024-01-02 07:19:54 följande:
    Jag tror absolut att romantiska komedier kan vara skadliga när det kommer till att hitta och behålla en partner. Jag träffade en ny man för lite mer än ett år sedan. Vi blev båda kära och inledde ett förhållande. Jag hade definitivt sett för många romantiska komedier och förväntade mig att han skulle bete sig som männen i filmerna. Det blev lite av en kris för mig när han intr gjorde det och vi hade många diskussioner kring detta. Nu, lite mer än ett år senare har vi det jättebra, både han och jag har fått göra anpassningar som funkar för oss. 
    Sen så finns det människor som kan se en film för att bli underhållen, och kan skilja på film och verklighet.
  • Spöksnubben
    En glad tjej skrev 2024-01-02 07:48:37 följande:
    Såklart men jag är väldigt romantiskt lagd och hade nog förväntat mig att min partner skulle bete sig likadant som jag.
    Ibland är det nog bra att man inte är lika i precis allt. Men om man har helt olika uppfattning om hur det ska vara i ett förhållande, då blir det nog svårt. Om man inte kan mötas halvvägs, och anpassa sig till varann, som ni gjorde.
  • Spöksnubben
    En glad tjej skrev 2024-01-02 08:15:37 följande:
    Kommunikation är a och o. Vi är båda lite äldre och det finns barn med I bilden från båda håll. Båda hade dessutom varit i långa förhållanden där allt gått på rutin så allt var ju nytt för oss båda. Men nu är allt toppen, vi har det bra!
    Solig
  • Spöksnubben
    Cathariiina skrev 2024-01-04 01:24:12 följande:
    Håller med. Det var någon tidning som hade räknat på det nyligen, de kom fram till att åldersskillnaden mellan mannen och kvinnan i moderna Hollywoodfilmer är i genomsnitt 14 år, medan den i verkligheten är i genomsnitt två år. Klart att folk - och då särskilt män - får en skev uppfattning om tänkbara partners då. Under Hollywoods guldålder var det ännu värre, då kunde de manliga skådespelarna vara runt 50 och deras motspelerskor runt 20 år...

    Dessutom har det alltid varit så, att när det är en äldre man och en ung kvinna så nämns inte ens åldersskillnaden, utan detta visas upp som något helt normalt. Men när det någon gång är en kvinna som är äldre, så är det DET som är filmens handling... HU så hemskt, liksom.
    Third Person. Liam Neeson, 60, Olivia Wilde, 28
    Indiana Jones och det sista korståget. Sean Connery, 58, Alison Doody, 22
    Entrapment. Sean Connery, 68, Catherine Zeta Jones, 29
  • Spöksnubben
    Cathariiina skrev 2024-01-04 01:24:12 följande:
    Håller med. Det var någon tidning som hade räknat på det nyligen, de kom fram till att åldersskillnaden mellan mannen och kvinnan i moderna Hollywoodfilmer är i genomsnitt 14 år, medan den i verkligheten är i genomsnitt två år. Klart att folk - och då särskilt män - får en skev uppfattning om tänkbara partners då. Under Hollywoods guldålder var det ännu värre, då kunde de manliga skådespelarna vara runt 50 och deras motspelerskor runt 20 år...

    Dessutom har det alltid varit så, att när det är en äldre man och en ung kvinna så nämns inte ens åldersskillnaden, utan detta visas upp som något helt normalt. Men när det någon gång är en kvinna som är äldre, så är det DET som är filmens handling... HU så hemskt, liksom.
    Laddat möte. Susan Sarandon, 43, James Spader, 29
    Suddenly Naked. Wendy Crewson, 45, Joe Cobden, 23
    Alfie. Susan Sarandon, 57, Jude Law, 31
Svar på tråden Är romantiska komedier skadliga?