• Anonym (Hjärtat)

Du som kämpar med att komma över ditt ex...

Bara för att en relation tar slut betyder det inte att känslorna gör det. Det är vi många som varit med om, kanske flera gånger.

Kanske blev du lämnad av en som inte besvarade dina känslor eller inte ville samma saker som du. Men uppbrottet kan också ha varit på ditt initiativ. Kärleken räcker inte alltid. Det kan finnas flera, och riktigt goda, skäl till varför din relation behövde upphöra, fastän du fortfarande älskar denne av hela ditt hjärta. 

Kanske har det gått lång tid sedan separationen, och du lider fortfarande varje dag av att du fortfarande älskar personen som du inte längre är i ett förhållande med. Kanske säger du till dig själv att du måste komma över denne nu, att du verkligen borde ha gjort det vid det här laget, och att du inte kan komma vidare i livet förrän känslorna gått över - men det verkar aldrig hända. Det påverkar hela ditt liv negativt, du tar inte för dig av livets alla nya möjligheter, vikl inte engagera dig i nya relationer och sannolikt gör det även att du tyvärr föraktar dig själv. 

Jag har också varit där, och jag vill dela med mig av det ENDA som till slut funkade för mig och som gjorde att jag kom över exet:

Insikten att jag måste inte alls sluta älska honom.

Bara den tanken är så oerhört befriande. 

Kärleken vill aldrig något ont. Du FÅR älska den här människan precis hur mycket som helst, oavsett vilken relation ni har. Att du älskar en person är inte samma sak som att ni ska vara ett par, eller att du ens vill det. Men man får älska ändå.

Det finns heller ingen som behöver bli lidande över att du känner som du gör. Att älska någon annan är i grunden något vackert.

Det var först när jag släppte in tanken att "Nej, vi ska inte leva tillsammans, men jag älskar honom och det får jag göra" som lugnet började lägga sig. Att jag fortfarande älskade honom slutade vara ett hinder för saker, och blev något som kunde finnas sida vid sida med annat i livet. När jag släppte "förbudskänslan" tänkte jag också mindre och mindre på det. 

Jag bestämde mig för att mitt ex skulle få ha en liten bit av mitt hjärta, som en liten ask man kan öppna då och då, men att resten skulle tillhöra alla andra som är värda en plats där. Och allra mest skulle det vara mitt.

Till slut var det inga konstigheter att bli kär i en ny man och till fullo vilja satsa på den relationen. Inte konstigare att den vars partner avlidit så småningom blir kär igen och har en ny relation, utan att det betyder att man någonsin slutat älskat sin förra partner.

Jag lever ett lyckligt liv i dag med min stora kärlek, och jag är helt över sorgen över exet. Älskar jag honom fortfarande? Ja, det gör jag nog. Men den kärleken får inte mer än ett litet, litet rum som jag tittar in i någon gång ibland, konstaterar att det är fint men att det inte ska få ta mer utrymme än så.

För mig var att släppa föreställningen om att jag måste sluta älska det enda som fick mig att läka och gå vidare. 

Jag skriver detta med förhoppningen om att det kanske kan hjälpa någon annan i samma sits.

Kärleken i sig är inte skadlig, inget hinder för någonting. Tillåt dig att känna den, acceptera att den finns, men sätt gränser för hur mycket plats den får ta i ditt liv.

Det fina med kärleken är att alla får plats. Att du har någon som du ännu älskar i någon form förhindrar inte att du älskar fler, i relationer som gör dig lyckligare och hälsosammare.

Stor kram och lycka till, alla som ännu kämpar med att finna den balansen. Jag tror på er!

• Svar på tråden Du som kämpar med att komma över ditt ex...
  • Anonym (Fint)

Vad fint du skriver. Jag är där nu, har sån oerhörd sorg över mannen jag har förlorat och det känns som att det aldrig kommer gå över. Jag är lugnare idag men jag saknar honom så att det gör ont. Har många gånger tänkt att så mycket lättare det hade varit om jag varit arg på honom,  men sanningen är att jag vill inte vara det trots att det jag har anledning. Jag vill fortsätta älska honom även om jag vet att det aldrig kommer vi bli.
    Vi hade något fint och det vill jag aldrig glömma. 

• anonym gullviva

Fint skrivet! 

Är fortfarande väldigt färskt för mig att bli lämnad. Har en tråd om det. 

Vi har 20+ år bakom oss och båda älskar varandra fortfarande och båda har uttryck att vi alltid kommer älska varandra men att det inte är vi 2 som ett par längre. 

Jag vill inte sluta älska persomen jag gjort allt med i över 20 år som jag känner utan o i man, gått igenom massor med! Och det måste jag uj i te heller? Som du skriver är det väl aldrig negativt att älska ngn? 

Jag måste bara komma vidare med att älska honom men inte vänta på honom. Att inte vilja ha honom tillbaka. 
    Och det kommer väl? Men jag tänker inte sluta älska honom, det kan man väl heller onte styra egentligen?
    Sen ändras säkert känslan HUR man älskar någon.  Men jag mår bra av att känna kärlek istället för hat. 

• Anonym (Kenneth)

Det tog typ 6-7 månader innan mina känslor dog för mitt ex. I det här fallet är det omöjligt för mig att någonsin få tillbaka dem o varit så ett år ungefär som jag kännt så. 

• Stefan pappa till 3

Hej, 

Fick reda på att min fru ville skiljas i förra veckan, dagen efter åkte hon till sin syster för att få vara i fred.
    Vi har varit tillsammans i 20 år, träffades hyffsat unga, hon 18 och jag 23.
    Vi har 3 barn, 13, 11 och 2.

Jag är nog fortfarande i chock tror jag, vill inte vara själv och har storgråtit hela helgen.
    Grabben som är äldst har varit med mig.

Jag borde nog sett det komma, men jag är en väldigt glad och positiv person och har kanske svårt att förstå allvar om man inte talar klarspråk, vilket min fru (borde nog lära mig att skriva min xfru nu) har svårt för att för att göra.

Vi har haft en underbar Jul och nyår med familj och vänner och hon har kännts nöjd och glad...och så hamna vi här...blää...

För henne har det växt fram under en längre tid och för mig kommer det ta lång tid att landa då jag älskar henne och barnen över allt annat.

Hon kommer att flytta ut så snart hon kan och byta stad, tar med sig mellan dottern och minsta dottern och grabben blir hos mig.

Vi är överens om allt inklusive barn, ekonomi osv.
    Aldrig stora gräl eller otrohet från något håll.

Skönt att bara få skriva av sig lite, och läsa dina fantastiska rader och se att det finns hopp i livet det stärker mig även om jag känner mig sviken, svag och liten just nu!

Alla tips och råd i denna tunga stund mottages tacksamt ♥️

Underbart ??
  • sextontassar

Jag har läst det här nu flera gånger och vill tacka dig för att du skrev så. En bra tanke att följa till en bra plats i själen; jag är säker på att många fler än de som kommenterar har nytta av den.

Tack.

Skild och försiktigt kontaktsökande
Svar på tråden Du som kämpar med att komma över ditt ex...