Inlägg från: MsM84 |Visa alla inlägg
  • MsM84

Är man verkligen helt låst med hund?

Vi skaffade hund med mycket hemmajobb, flera hundvakter. Nu är jag på ett kontor fem dagar i veckan- som tur är jobbar min man oftast hemifrån och jag kan ta med hunden till jobbet när det behövs. Annars ska man få plats på hunddagis som kostar ca 3000 i månaden. En av våra hundvakter känner sig för gammal och vågar i ta ansvar för en hund, om hon en dag inte orkar gå ut osv. De andra har själv hund hemma och hundarna är inte avslappnade tillsammans. När vi har åkt iväg har det därför blivit hundpensionat. Var borta drygt 3 v i somras- kostade ca 6000. Ska man iväg på middag eller liknande till någon man inte kan ta med hunden till måste man ha koll på tiden. 

Jag förstod inte hur mycket hunden skulle kosta oss - nu är den tre år gammal, mellanstor ras som anses rätt frisk. Försäkringen kostar ca 650/månad. Maten, torrfoder rek av veterinär pga magproblem, ca 650 i månaden också. Vi klipper hunden själv, annars 7-800 i kvartalet. Veterinären hamnar man hos ibland, vaccination ett par hundra om året, i övrigt har vi snittat några tusenlappar om året där. Sen ska man varje år ha recept på, och ta ut, tabletter mot fästingar, en hemhundring till. Medlemskap i SKK och brukshundsklubb är en tusenlapp till. Så inköpskostnaden av hunden kostar den minst varje år - åtminstone för oss. 

Svar på tråden Är man verkligen helt låst med hund?