Tillägg till ovanstående: fast om du verkligen är oskyldig, så förstår jag dig TS. Man kan bli oerhört kränkt och chockad när man blir beskylld för någonting - även om det bara handlar om något bagatellartat.
Jag tog lite presentpapper och en liten bit snöre från presentinslagningsbordet på mitt Hemköp där jag varit stamkund i många år, för några år sedan, och blev ifrågasatt av en kassör. Jag hade alltså handlat, och tog detta när jag gick ut, för jag tänkte slå in en liten Noisette-ask hemma i lugn och ro, i stället för att stå och göra det där. Han gick på mig ungefär som att jag skulle ha stulit kronjuvelerna, och flera kunder stannade upp och stirrade, bland annat en person som jag kände, en granne. De trodde säkert att jag hade blivit påkommen med att snatta varor inne i butiken, det var jättegenant.
Jag gick inte dit på ett och ett halvt år, förrän den killen som gick på mig hade slutat (jag kunde se kassörskorna och kassörerna genom glasväggen när jag gick förbi där i andra ärenden), trots att det är den enda butiken här. Det blev merkostnader och merarbete för mig att ta bussen till en COOP-butik i ett och halvt år, men det var värt det ändå.