Inlägg från: Klobibblan |Visa alla inlägg
  • Klobibblan

Bf September 2024

Jag var med om en underlig händelse idag. En kollega la handen på min mage och frågade om jag var gravid. Jag är ju i v. 9 så det syns inte än, mer än att jag är svullen om magen. Jag svarade med att jag nog bara är tjock (jag vill ju inte berätta det än). Men blev lite ställd av det. Om jag hade velat berätta det för mina kollegor så hade jag ju gjort det. Väldigt märkligt..

• Klobibblan
    letostancia skrev 2024-01-31 17:57:45 följande:
    Hej.jag har varit med om samma sak vid förra graviditet, en kollega frågade "hur mår du...i din tillstånd" jag blev helt ställd, ville också vänta till KUB innan jag berättade på jobbet. Jag tycker det är något man får inte fråga så bara. Inte vem som helst.  
    Nu är jag också i v.9 och har för ett par veckor sedan fått samma fråga,  sa också att jag är bara tjock. 
    Jaha, då förekommer det alltså att folk gör så då och då. Man slutar ju aldrig förvånas.. Även om man misstänker att någon är gravid får man ju vänta in tills personen i fråga väljer att berätta det. Att vissa inte förstår dessa sociala koder 🤷🏻?♀️
  • Klobibblan
    Oväntadedrömmen skrev 2024-01-31 19:31:14 följande:

Åh hörrni, mitt i gravidhormoner och annat bös har jag nu tackat ja till en ny tjänst. 
    Jag är superglad, men så nervös att behöva berätta om några veckor att jag är gravid. Tänker att jag berättar i vecka 15 ungefär och då har jag kanske hunnit arbeta i en månad bara.

Så dumt att söka jobb i början av en graviditet. Samtidigt är det ett jobb jag verkligen vill ha! 
    Skäms samtidigt som jag är så glad!

Äsch, kör på!
  • Klobibblan

Känner mig lite orolig just nu.. Jag äter ACO gravid multivitamin där man ska få i sig 500 mg folsyra per dag. Problemet är att jag endast har tagit en tablett om dagen och inte två. Såg precis att det är två om dagen man ska ta. Detta betyder att jag endast har fått i mig 250 mg, vilket är för lite. Ibland har jag tagit en folsyra-tablett istället och då har jag fått rätt mängd (400 mg), men jag har mestadels tagit ACO. Har sådan fruktansvärd ångest just nu. :( Dela gärna med er av erfarenheter kring detta. Det enda man vill är ju att bebben ska bli frisk och att man har gjort allt man kan för att det ska bli så.

• Klobibblan
    Kiwikiwi skrev 2024-02-04 17:25:45 följande:
    Min kompis visste inte om att hon skulle äta folsyra när hon var gravid, barnmorskan sa aldrig något så de var först efter v. 12 hon fick höra att hon skulle ha gjort det, men hon födde en fullt frisk bebis 😊 var inte orolig!

Tänker också att många får sitt första besök hos bm i v. 9 och tror verkligen inte alla har koll på att man ska äta folsyra som gravid, så de börjar kanske först då.
    Tack snälla för att du delar med dig 🙏🏼 det gör mig gott att höra lite solskenshistorier i nuläget ❤️
  • Klobibblan
    Söndag skrev 2024-02-04 21:00:20 följande:
    Jag har folsyrabrist så trots stora doser så ligger jag väldigt lågt! har tre friska barn dock ett med trattbröst som man inte Riktigt vet var de kommer från. (Hör till juli tråden så är bara här på besök 😎)
    Så skönt att höra!! 🙏🏼 Tacn för att du delar med dig, jag uppskattar det verkligen. Hur fick du reda på att du har folatbrist?
  • Klobibblan

Söndag:
    Jag är även nyfiken på vilka folatnivåer du haft under graviditeten när du har gjort blodprov? Jag tittade precis på två gamla blodprov från förra året, ett från april och ett från augusti. I april hade jag 15 och i augusti hade jag > 50.. Rätt stort hopp, men åt tillskott då också.

• Klobibblan

Jag har mått illa till och från sedan v. 5, men har aldrig kräkts. Var som mest illamående v. 7, men det gick över sen. Jag kan bli supersugen på något helt plötsligt, men lika snabbt kan det skifta till något helt annat. I ena sekunden skulle jag kunna göra vad som helst för en cheeseburgare men 10 min senare vill jag ha sushi istället. Jättemärkligt. Är trött och känsligare i humöret. Blir ledsen lättare, likaså arg. Magen är svullen om kvällarna. Även lite gasig, hehe. 

• Klobibblan
    Kiwikiwi skrev 2024-02-09 08:56:10 följande:
    Jag blöder fortfarande, har inte forsat utan kommer när går på toa, några droppar i toaletten och på pappret. Försöker få hjälp till tidigt ultraljud men verkar inte gå att få 😔 ska träffa bm på måndag men det känns långt dit, gå en helg och vara orolig. Än har jag hoppar uppe men är livrädd för att börja blöda mer 💔
    Jag bokade ett vanligt gynbesök och där gjorde de ett vaginalt ultraljud på mig. I v. 5 kunde de inte se något, men i v. 8 kunde de det. Om ni ser ett litet hjärta picka kan det ju lugna. Jag har också hört att man kan blöda trots att man är gravid. Håller tummarna för er ✊🏼🌸
  • Klobibblan
    Kiwikiwi skrev 2024-02-09 15:44:07 följande:
    Jaha gjorde du, säkert svårt nu till helgen  men ska kolla!
    Ja, boka det första du gör på måndag morgon. 🙏🏼 
  • Klobibblan
    Kiwikiwi skrev 2024-02-12 19:33:00 följande:
    Tyvärr missfall 🥺 men försöker att inte blir alltför deppig. Ska försöka igen så fort slutat blöda, försöker tänka att jag är glad att kroppen hanterade det själv (att de inte blev missade abortion). Tack för att du frågar! Ett syskon i september var såå perfekt för oss, men nu blir de inte så.
    Vad tråkigt, jag beklagar 😞🌷 Ja, det är helt rätt inställning 🙏🏼
  • Klobibblan
    Eurotamandua skrev 2024-02-14 19:54:00 följande:

Klobibblan, ska du gå vidare med NIPT?
    Jag ska göra ultraljudsdelen för KUB nästa fredag, och rekomenderas vidare NIPT kommer jag göra det också. Är ju bara sannolikheter som beräknas, så får ta ställning därefter.
    Såklart nervös, man vill ju ha goda chanser för ett friskt barn.

Jag vet inte, funderar på det. Ja, okej. Så som jag har förstått det så ger KUB mer sannolikheten medan NIPT ger mer svart på vitt (förstföderska här). NIPT ger alltså ett säkrare svar. Ser ju såklart stora fördelar med det, men frågan är om det är nödvändigt även om KUB ser bra ut. Vissa väljer att vara på den säkra sidan och göra det oavsett. 6000 kr är ju ingenting om man tänker på vad man får, men jag vet inte. Men du kommer endast göra NIPT om de rekommenderar det?
  • Klobibblan
    Symetrical skrev 2024-02-15 06:25:25 följande:
    Oj, redan kub!? Det var tidigt 😊 Vilken v är du i? Posta gärna profilbilder från kuben så kan jag se ifall könet syns 😉
    Jag valde att göra nipt direkt, då jag fått dåliga siffror på 2 av mina 3 kub jag gjort och helt enkelt inte orkade vänta och utsätta mig själv för den oron ytterligare en gång. Är ju 40 fyllda nu med, så känns skönt att få svart på vitt hur det står till med bebis. Väntar på svar nu som skall komma inom 4 arbetsdagar 😬😅✊🏼
    Jag är i v. 11. de tog blodprovet igår och ska göra ultraljudet om två veckor. Ja, jag förstår. Blev du erbjuden det pga tidigare sämre siffror eller betalade du själv? Okej, håller tummarna att allt ser fint ut ✊🏼
  • Klobibblan
    Oväntadedrömmen skrev 2024-02-20 08:01:12 följande:
    Jag har typ sedan jag plussade inte gillat kaffe. En del huvudvärk senare så dricker jag inget kaffe alls om dagarna längre. 😅
    Jag klarar inte heller av att dricka kaffe längre, har inte gjort det på några veckor. Gick från två koppar till en kopp, till en halv kopp till inget alls. Kan inte tänka mig att ta en klunk ens. Usch! Dricker mycket i vanliga fall.

Oväntadedrömmen: varför vill ni inte göra KUB?
  • Klobibblan
    Symetrical skrev 2024-02-20 18:05:17 följande:

Fick nipt-resultatet idag. Inga avvikelser 🥲🙏🏼❤️

Skönt!! 😊👏🏼
  • Klobibblan

DrömlivetiHD: 
    Vad roligt!! 😃 Vilken vecka är du i? Jag ska göra ultraljud nästa vecka, då är jag i v. 14. Gjorde ett VUL i v. 8 men då såg man bara en kikärta och inga konturer 😁

• Klobibblan
    anasi skrev 2024-04-16 20:24:07 följande:

Hej på er!

Vi var på Rutinultraljud igår, och det är en liten flicka i magen! :D

Efter 3 pojkar får vi nu en liten tjej, det känns fantastiskt roligt!

Vad roligt, grattis! Vi fick reda på könet idag (är i v. 20) och vi väntar en liten pojk! 😄 Första barnet.
Svar på tråden Bf September 2024