Inlägg från: Eurotamandua |Visa alla inlägg
  • Eurotamandua

Bf September 2024

Hej. Hittade precis den här tråden. Spännande att följa andra. 😊

Jag har beräknad BF 29 augusti - 2 september, troligen det senare då det är beräknat på min ägglossning och inte senaste mensens första dag.

Jag och min man försökte i 4 år och 1 månad innan jag plussade för första gången. Vi har kämpat utan att få hjälp av vården pga mitt BMI. Är 34 år så tiden börjar rinna ut också. Så jag tog tag i saken och gick ner 30 kg, lagom för att få gå privat i grannlänet för en utredning. Vi skulle boka tid i februari. Och så blev det ett + lagom till jul!

Oroar mig extremt för missfall, då jag via jobbet stött på många som genomgår det och MA, så har en sned bild på en "normal" graviditet.

Men det här ska nog gå bra! Är i vecka 7 nu, lite illamående och trött och ömmande bröst.
    Första samtalet med barnmorska nästa torsdag. 
    Varje dag jag vaknar är en dag närmare målet! 😊

• Eurotamandua

Skönt att man inte är ensam med trötthet och illamående.
    Pluggar också (50 % och jobbar 50 %), och tröttheten är svår. Blir många power naps.

Hur gör ni andra med illamåendet på jobbet? Bara jobbat ett pass hittils sen illamåendet började, och hade svårt att gå ifrån (jobbar på IVA). Hjälper verkligen receptfria tabletter? Vill helst inte ta läkemedel, men behövs det för att kunna arbeta så...

Fick övertala min man om ett tidigt VUL privat, så vi var idag! Jag är 6 + 4 enligt beräkning, men utifrån min ägglossning snarare 6+ 1. Så barnmorskan sa att det var tidigt, och nästan ursäktande för det. Jag var öppen med att det enda jag ville veta är att jag verkligen är gravid (svårt att greppa det), att det sitter som det ska, och förhoppningsvis ett hjärta.
    Fick allt bekräftat. Hon sa att det såg fint ut. :)
    Och i och med att det var så tidigt får vi komma på ett till om 2 veckor utan extra kostnad. En oerhörd trygghet känner jag, innan man får göra KUB sen.
    Någon mer som gjort tidigt VUL?

• Eurotamandua
    Symetrical skrev 2024-01-10 08:35:20 följande:
    Var härligt att allt såg fint ut! 🤩

Jag är i v 6+2 idag precis som du och ska på tidigt ul nästa fredag. Har alltid blivit flyttad 3-4 dagar framåt, vilket jag tror beror på att mina ägg fäster tidigt. Har för mig att deras mätningar baseras på att ägget skall fästa på äl+9 (tydligen vanligast) med det skiljer ju sig åt. Jag har oftast plussat relativt starkt på äl +9-10 och det innebär ju att ägget måste fäst kring äl +5-6 😊

Sen har alla mina varit pojkar hittills och fick höra av en ultraljudsbarnmorska att det är vanligare att flyttas framåt med pojkar och bakåt med flickor, då pojkbebisar generellt är större 🥰
    Åh vad kul att vi är på samma. 😊
    Hoppas allt ser bra ut för dig när du får göra ultraljudet. ❤️ Så enorm känsla att få se det lilla grynet, fast man inte ens ser vad det är.

Ja, allas kroppar och ägglossning skiljer sig ju, och från gång till gång. Det är säkert mer korrekt så som man själv känner och vad man uppmätt och när, än bara senaste mensens första dag utifrån en normal 14+14 cykel.

Hade ingen aning om det angående pojkar och flickor. Intressant teori! Vi har inte kommit så långt än att vi funderat på könet, vi är mest överlyckliga att vi faktiskt kan bli gravida naturligt. 😊
  • Eurotamandua

Spännande att flera har hittat hit!

Var på VUL nr 2 nu (privat, för att jag är nervös efrer 4 + år utan att lyckas). Var exakt så långt gången som jag räknat 8+3/4. Allt såg normalt ut. Den rörde lite på sig och hjärtat pickade på för fullt.

Tänk om man kan få slappna av lite och njuta nu! BF 1-2 september då, så är ju lite längre gången än de flesta andra här. Men är det september så är det! Min favoritmånad!

• Eurotamandua

Någon mer som är totalt utmattad? Vaknar lika trött som jag somnat.
    Får ångest att inte kunna ta mig till gymmet som jag önskat. Kämpat med övervikt hela mitt vuxna liv, och 6 månader innan jag plussade har jag tränat regelbundet och gått ner mycket i vikt, och älskat det.
    Nu är jag glad om jag orkar med ett hemmapass med vikter och kanske ett gympass med lägre tempo.
    Går in i v 10 imorgon, och försöker övertala mig att det inte är någon fara. Förhoppningsvis återkommer energin efter v 12-13. Även om man backar lite i träningen kan det inte vara hela världen.
    Blir mest promenader med hunden nu känns det som. 

• Eurotamandua

Visst är det svårt ibland att förstå allt som händer i ens kropp? Och att det är på riktigt! Häromdagen såg vi på ultraljudet hur fostret tog upp handen till munnen som om den sög på tummen. Redan i mitten av vecka 11! Att man kan bli så förälskad direkt! 😍
    Hoppas nu bara allt ser bra ut på KUB inom kommande 2 veckor. 

• Eurotamandua

Hoppas allt går bra kiwikiwi. Blöder du mer och så din oro på det, är det väl också anledning att kunna åka till akuten. Måste vara hemskt att behöva vänta hela helgen på BM på måndag.
    Tycker generellt folk söker akuten för mindre relevanta åkommor. Att inte veta är en av de värsta känslorna.

• Eurotamandua

Klobibblan, ska du gå vidare med NIPT?
    Jag ska göra ultraljudsdelen för KUB nästa fredag, och rekomenderas vidare NIPT kommer jag göra det också. Är ju bara sannolikheter som beräknas, så får ta ställning därefter.
    Såklart nervös, man vill ju ha goda chanser för ett friskt barn.

• Eurotamandua

Platys­ma, 

Var på RUL i fredags men bäbisen ville verkligen inte vända på sig rätt. Vi kämpade på i nästan en timme, med 15 minuters promenad ifall det skulme hjälpa. Men icke, envis en. 😊
    Det som gick att se såg bra ut. Nytt försök på tisdag! Hoppas att få veta kön då också. 🙂

Men visst är det en lång väntan innan man får se bäbien och att allt ska vara bra

Svar på tråden Bf September 2024