• Kiwikiwi

Bf September 2024

Det är väl så att hcg nivåerna går ner efter ett tag och därför ska man inte fortsätta testa när man fåtr sitt plus, har jag hört (jag är också lätt testberoende, framförallt min förra graviditet).

Jag har bf 29 september så är väääldigt tidigt. Har bokat in ett privat ultraljud i vecka 7, ser att fe varierar väldigt mycket beroende på vart man bor, i Stockholm så erbjuds ju tyvärr inte så mycket om man är under 35 (och NIPT erbjuds väl ingen om kub ser bra ut?).

• Kiwikiwi
    Ticktacksnack skrev 2024-01-26 13:57:40 följande:

Hej

jag hoppar in i tråden. Plussade för drygt en vecka sedan med 1-2 v gravid. Om jag räknat rätt är BF 21-25 september någonstans. jag har dock svårt att ta in det, otroligt orolig för missfall och ska på UL först i slutet av mars? kan inte glädjas liksom för är mest orolig.

är dessutom så sjukt svullen, kan inte ha mina kläder knappt , alltså det sitter så tight att jag inte kan andas.. någon mer???

Tips att boka in tidigt ultraljud om du har råd, jag gick i veckan 8 med mitt första barn och ska gå i veckan 7 i denna graviditet 😊
  • Kiwikiwi
    Platysma skrev 2024-01-28 14:23:53 följande:

Jag är lite sugen på att göra ett tidigt UL mest för att slippa undra? Men orolig att det blir många UL eftersom jag också kommer att göra NIPT i v 10 (börjar närma mig 40 så känns tryggt ned NIPT), och sen är det väl om jag minns rätt ett RUL typ v 13 och ev tillväxtkoll v? 18-20? 

Hur många UL har ni gjort under era graviditeter? 😅 🤞

Jaha ja men v. 10 är ju lite tidigare än v. 12/13 när KUB görs, så du kanske kan hålla dig tills dess, annars är inte ultraljud skadligt. Sen är det RUL runt v. 20, tillväxtkontroll kan ev komma senare. 

Jag gjorde RUL 3 gånger pga att bebisen inte låg synligt med hela kroppen, så som sagt, farligt är det inte att göra fler, farligt för plånboken kanske 😁
  • Kiwikiwi
    Klobibblan skrev 2024-02-04 07:29:26 följande:

Kan lägga till att jag är i v. 9? Så det är lite ?sent? påkommet.

Min kompis visste inte om att hon skulle äta folsyra när hon var gravid, barnmorskan sa aldrig något så de var först efter v. 12 hon fick höra att hon skulle ha gjort det, men hon födde en fullt frisk bebis 😊 var inte orolig!

Tänker också att många får sitt första besök hos bm i v. 9 och tror verkligen inte alla har koll på att man ska äta folsyra som gravid, så de börjar kanske först då.
  • Kiwikiwi
    Smultron1 skrev 2024-02-08 15:34:22 följande:

Men det här med blödning alltså... nu har jag blödigt  typ 1 matsked vid 3 olika tillfällen sen igår kväll, alltså sammanlagt 3 matskedar. Är såå orolig. 

Jag har också börjat blöda 😭 men lite mer än dig, är klumpar i blodet också. Så ledsen 💔
  • Kiwikiwi
    Smultron1 skrev 2024-02-08 18:28:35 följande:
    Åh nej.. hoppas det inte är någonting fel, varken för dig eller mig! Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 7
    6+5 😟
  • Kiwikiwi
    Symetrical skrev 2024-02-09 06:50:22 följande:
    Kiwikiwi skrev 2024-02-08 15:43:31 följande:
    Jag har också börjat blöda 😭 men lite mer än dig, är klumpar i blodet också. Så ledsen 💔

Hur går det för er, tjejer? ❤️✊🏼
    Jag blöder fortfarande, har inte forsat utan kommer när går på toa, några droppar i toaletten och på pappret. Försöker få hjälp till tidigt ultraljud men verkar inte gå att få 😔 ska träffa bm på måndag men det känns långt dit, gå en helg och vara orolig. Än har jag hoppar uppe men är livrädd för att börja blöda mer 💔
  • Kiwikiwi
    Klobibblan skrev 2024-02-09 10:01:08 följande:
    Jag bokade ett vanligt gynbesök och där gjorde de ett vaginalt ultraljud på mig. I v. 5 kunde de inte se något, men i v. 8 kunde de det. Om ni ser ett litet hjärta picka kan det ju lugna. Jag har också hört att man kan blöda trots att man är gravid. Håller tummarna för er ✊🏼🌸
    Jaha gjorde du, säkert svårt nu till helgen  men ska kolla!
  • Kiwikiwi
    Smultron1 skrev 2024-02-11 03:52:49 följande:

Jag fick ont i magen efter blödningarna så började misstänka utomkveds, så åkte in till akuten. Där gjorde de vaginalt ul och ärtan låg där den skulle och det fanns ett tickande hjärta 🥰

Coolt att du kunde se den ta upp handen mot munnen oså! Tecken på hur otroligt fort det går de första veckorna, med tanke på att mitt nu i v 8 knappt gick att se att de är någonting där, ett stort huvud o minikropp typ😂

Åh vad skönt! Får jag inte hjälp av barnmorskan att boka in ul imorgon så tänkte jag också åka till akuten, fast jag blöder ganska mycket nu (men inga klumpar eller kraftig värk)..
  • Kiwikiwi
    Eurotamandua skrev 2024-02-11 10:49:54 följande:

Hoppas allt går bra kiwikiwi. Blöder du mer och så din oro på det, är det väl också anledning att kunna åka till akuten. Måste vara hemskt att behöva vänta hela helgen på BM på måndag.
    Tycker generellt folk söker akuten för mindre relevanta åkommor. Att inte veta är en av de värsta känslorna.

Absolut, har velat fram och tillbaka men inte orkat sitta flera timmar på aktuten på helgen (när mindre personal), nu är de ju snart måndag iallafall, ska kriga för att få träffa läkare och UL.
  • Kiwikiwi
    Smultron1 skrev 2024-02-12 19:22:56 följande:
    Hur har det gått för dig??
    Tyvärr missfall 🥺 men försöker att inte blir alltför deppig. Ska försöka igen så fort slutat blöda, försöker tänka att jag är glad att kroppen hanterade det själv (att de inte blev missade abortion). Tack för att du frågar! Ett syskon i september var såå perfekt för oss, men nu blir de inte så.
Svar på tråden Bf September 2024