Inlägg från: Anonym (Det blir battre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det blir battre)

    Klarar inte av två barn!

    Jattetufft, jag vet, men kampa vidare. Det blir battre med tiden, tro mig. Finns lite olika strategier ni kan prova.


     


    Jag hade en gnallspik som ylade sa fort han blev nerlagd (sang, vagn, babysitter, babygym osv.). Losningen blev att bära honom helt enkelt (sele, sjal eller bara uppe pa axeln).


     


    Ar han rentav hungrig? Ibland producerar man inte tillrackligt, utan barnet suger pa tomgang for att stimulera mjolkproduktionen, sa att den kommer upp i det som kravs, men just den amningen sa fick den ju inget (och man forstar inte sjalv att den inte fick i sig nat). Mjolken kan ju ocksa vara fattig om mamman ar slutkord och varken ater eller tar hand om sig sjalv. Ni kanske kan prova en flaska innan laggdags, for att forsakra er om att det inte ar hunger det ror sig om (och sen pumpa som sjutton for att fa igang storre mjolkproduktion).


     


    Forsakra er om att han inte har ont. Har han blivit ordentligt rapad? Ar magen i olag? Sitter kladerna for hart? Nagon etikett eller söm som skaver?


     


    Involvera er 6-aring. Lat henne underhalla honom en stund i taget och berom henne for det hon gor (laser saga, sjunger, visar upp gosedjur, gor miner?).


     


    Dela upp er sa att ni tar hand om vars ett barn. Pa sa satt far bada barnen egentid med foralder.


     


    Lat den aldsta fa bjuda hem en kompis. Da har hon nagon att leka med och ar inte beroende av er uppmarksamhet, utan har roligt under tiden ni kampar med bebisen. Och fordelen med lekdejter ar aven att hon troligtvis kommer att bli bjuden hem till de kompisar hon sjalv bjudit hem (om de klickar) och da frigors en foralder hemma (som da antingen kan vila, laga mat, hinna tvatta eller ta hand om bebisen, hur ni nu valjer att fordela det).


     


    Sen kan man ju ocksa be om hjalp fran nara och kara om det krisar. Nagon faster eller moster kanske ar villig att ta den aldsta till Leos Lekland (som ni givetvis betalar), ga en runda med bebisen i vagnen, laga ett par matlador till er eller bara passa barnen hemma hos er medan ni sjalva sover ett par timmar?

Svar på tråden Klarar inte av två barn!