• Anonym (A)

Har inte råd att följa med på middagen

Min tjejs syster har bokat bord på en restaurang som är ganska dyr, hon har bokat för: sig själv, min tjej, mig, deras mamma och mammans pojkvän. Det är en present åt deras mamma eftersom hon fyller år och det var min tjejs systers idé så hon ska betala för mamman. 

Jag har sagt till min tjej att jag inte har råd att gå ut och äta. Det kommer kosta för mycket och jag har inte råd. Min tjej menar att jag måste följa med, att det kommer verka konstigt och oartigt av mig om jag inte följer med. Men helt ärligt så känner jag inte för att lägga mina pengar på detta, jag har viktigare saker jag behöver lägga dem på, så jag har faktiskt inte råd att spendera dem på en middag. Det är väl min tjej som resonerar helt orimligt här? 

• Svar på tråden Har inte råd att följa med på middagen
  • Klartsomvatten

Oförskämt av din tjej att inte erbjuda sig att bjuda dig då. Hon har uppenbarligen råd, hon vet att du inte har råd, ändå försöker hon få med dig. 

• Anonym (skattebetalare)
    Mia448 skrev 2023-12-30 17:15:20 följande:
    Vadå yngre. Äldre kan med ha svårt med ekonomin. Även medelålders. 
    Jo, så kan det vara.

Men nu handlade detta om yngre och de flesta kan räkna ut att de inte har haft 20 år på sig att skaffa ihop ett kapital, även om det också finns äldre som inte lyckats med det, av olika anledningar.
  • Tukt

Jag kan ju också se ett (framtida?) problem med att det finns mycket förväntningar på dig att vara delaktig i din partners familj. 
    Kan vara viktigt att tänka igenom det där. Om du inte vill att det ska finnas en massa "måsten" där, så kan det vara ett bra tillfälle att sätta ned foten nu.

• Anonym (Lix)

Det är helt ok att säga nej om man inte har råd.

En del tror att bara för att pengarna finns, så har man råd. Men pengarna kan ju vara öronmärkta till andra utgifter, eller behöva ligga på ett sparkonto för sämre tider.

Var ärlig mot din tjej. Säg att du inte har råd. Om hon säger att du har ju X på kontot så säger du vad pengarna är till. Att du måste avstå från y och z om du går med ut, och att y och z är viktigare än en dyr restaurang.

Du kan ju också säga att du gärna följt med om pengarna funnits (om det är sant, men det hoppas jag!)

Är det superviktigt för din tjej att du följer med så kan hon ju bjuda dig.

Och du kan ju alltid ringa/skicka sms till hennes mamma och gratta på födelsedagen, önska henne en trevlig kväll och beklaga att du tyvärr måste avstå denna gång.

• Anonym (Göran.)

Exakt liknande situationer uppstår i min släkt. 

någon fyller år. Då ska alltid någon ?fixa? en överraskning

typ. Hyra en stuga.  Det innebär stora kostnader.

stugan bensin dit och hem. Mat dryck under de dagar vi ska vara i stugan plus present.  sen blir det nästan alltid så att JAG ska hämta någon det kan innebära flera mil extra. 

och/eller köra någon hem efter tillställningen 

sen finns det alltid dem som tar med sig överbliven mat dryck utan att dela med sig eller som åker hem tidigare för att slippa städa köra bort avfall. Så nej tack. 

någon fyller år då ska vi hitta på någon aktivitet. 

det kostar så klart pengar. Som med stugan. Bensin dit och hem.  Äta på restaurang present. 

storhetsvansinne och galenskap.

jag håller med om att det ser illa ut om man inte följer med.

men slösa pengar på sådana saker är upptill vara och en.

det är väl bara att förklara ?jag har inte råd?.  ?Jag vill inte lägga pengar på krogen oavsett anledning?

det är fräckt och skamligt att ens föreslå ett firande av någon som kostar extra pengar. .  

det blir ju att skuldbelägga dem som inte har råd.  

jag följer aldrig med på sådana saker. 

man hamnar i en ofrivillig obekväm situation. 

• fornminne
    Anonym (A) skrev 2023-12-30 16:28:44 följande:
    Jag har inte råd. Eller alltså, rent tekniskt sett har jag råd att betala för min del av middagen, men det kommer påverka min ekonomi och göra det svårare för mig, eftersom jag har andra viktiga saker som jag behöver pengarna till, och min ekonomi är ganska ansträngd för tillfället. 
    Du får förklara för henne. Kanske har hon inte förstått hur ansträngd din ekonomi är? Eller så tror hon att du ljuger eller överdriver för att slippa följa med. Men i så fall är hon ju oförskämd och ingen bra partner.

Har hon bra ekonomi och vill att du ska följa med, får hon betala för dig.

Sen kan man ju undra vem sjutton som bokar bord på en DYR restaurang och förväntar sig att alla inbjudna har råd? Utan att kolla med dem först? Även det är ju väldigt ohyfsat och klantigt.
  • Anonym (Anonym)

1. Varför köper man en present som kommer innebära en massa kostnader för de som inte är delaktiga i köpet av presenten?

2. Varför bokar man bord på en restaurang utan att stämma av med alla inblandade före?

3. Din tjej verkar väldigt mån om att du ska följa med, varför erbjuder hon sig inte att betala för dig då? Även om du hade haft råd så tycker jag inte att det är en självklarhet att du ska förväntas lägga pengar på ett restaurangbesök bara för att någon fyller år. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Hela situationen är orimlig. Man bokar inte bord på en dyr restaurang utan att kolla med alla först. Man förväntar sig inte att alla har råd med en sådan sak. Då får man i så fall lägga ut för dem eller göra något billigare.

Men i tråden nämns flera som har varit med om släktingar eller vänner som ordnar "överraskningar" som andra ska betala. Det är så fult gjort. Man väljer själv vad man vill lägga sina pengar på, och har man inte råd så har man inte. 

Det handlar inte om snålhet. De flesta som HAR pengar att avvara, har inget emot att bidra eller ge en present. Men ingen ska behöva använda upp semesterpengarna eller sina sista sparpengar för att någon idiot i släkten har bestämt över huvudet på andra att man ska vara med på ditten eller datten. Och att et blir sura miner om man säger nej.

Som flera redan har skrivit. Förklara för din tjej hur ansträngd din ekonomi är. Vill hon ha med dig får hon bjuda dig.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (H) skrev 2023-12-30 17:14:37 följande:

Hon är orimlig

Påminner om min bror som bokar semestrar som jag måste följa med på, och betala minst halva. Säger man nej så får man höra att man är egoistisk och att man förstör hans liv för han har ingen annan att åka med. 

Är han narcissist?

Jag hoppas verkligen inte att du ställer upp på det där. Vill han till varje pris ha med dig får han givetvis stå för kostnaderna. Men jag skulle inte vilja resa med en sådan bror oavsett.

Kontra med att han förstör ditt liv genom att försöka sabba din ekonomi.
  • Anonym (P)

Riktigt dåligt planerat... 
    Antingen borde man välja restaurang tillsammans som alla har råd med , eller så får den personen som väljer och bokar restaurang bjuda alla andra ,  om hen vill att alla ska komma oavsett hur deras ekonomi ser ut. 

• Alessia

Är det så viktigt för din flickvän att du är med borde hon erbjuda sig att stå även för din del - om hon nu verkligen fattat och förstått att du får försaka annat som är viktigt för dig ifall du lägger pengarna på en fin middag,
    Ta upp det med henne och var brutalt ärlig om din nuvarande ekonomiska situation.

• Anonym (JB)

Antingen får din tjej betala, eller så hoppar du över middagen. Jag hade inte heller gått, har helt andra prioriteringar. 

• Anonym (snåljåp)
    Anonym (A) skrev 2023-12-30 16:09:06 följande:
    Har inte råd att följa med på middagen

Min tjejs syster har bokat bord på en restaurang som är ganska dyr, hon har bokat för: sig själv, min tjej, mig, deras mamma och mammans pojkvän. Det är en present åt deras mamma eftersom hon fyller år och det var min tjejs systers idé så hon ska betala för mamman. 

Jag har sagt till min tjej att jag inte har råd att gå ut och äta. Det kommer kosta för mycket och jag har inte råd. Min tjej menar att jag måste följa med, att det kommer verka konstigt och oartigt av mig om jag inte följer med. Men helt ärligt så känner jag inte för att lägga mina pengar på detta, jag har viktigare saker jag behöver lägga dem på, så jag har faktiskt inte råd att spendera dem på en middag. Det är väl min tjej som resonerar helt orimligt här? 

Har du redan sagt till din tjej att du inte har råd haha.. och hon vill fortfarande vara tillsammans med dig? Trots att du är en fattiglapp eller en jäkla snåljåp..

Om hon ff vill ha med dig att göra ens efter det så har du träffat ett riktigt kap!
    Var rädd om henne..Andra tjejer skulle ha gjort slut om deras pojkvän betedde sig på det där sättet när det hade gällt något som dom hade tyckt var viktigt.

Lär dig att vara en man som inte gnäller, som bjuder på allt som tjejen vill ha.. Eller har du inte ballar nog för det.. Nej men då kanske du ska bli tillsammans med en annan töntman istället för att vara med en tjej som vill ha en man som kan bete sig.
Svar på tråden Har inte råd att följa med på middagen