• Anonym (A)

Har inte råd att följa med på middagen

Min tjejs syster har bokat bord på en restaurang som är ganska dyr, hon har bokat för: sig själv, min tjej, mig, deras mamma och mammans pojkvän. Det är en present åt deras mamma eftersom hon fyller år och det var min tjejs systers idé så hon ska betala för mamman. 

Jag har sagt till min tjej att jag inte har råd att gå ut och äta. Det kommer kosta för mycket och jag har inte råd. Min tjej menar att jag måste följa med, att det kommer verka konstigt och oartigt av mig om jag inte följer med. Men helt ärligt så känner jag inte för att lägga mina pengar på detta, jag har viktigare saker jag behöver lägga dem på, så jag har faktiskt inte råd att spendera dem på en middag. Det är väl min tjej som resonerar helt orimligt här? 

• Svar på tråden Har inte råd att följa med på middagen
  • Anonym (Orimligt)

Ja, din tjejs resonemang är orimligt. Man är inte oartig för att man inte har råd att äta på en dyr restaurang. Man kan inte förvänta sig att alla har råd med sådant.

Har man inte råd så har man inte råd, då får man helt enkelt avstå. Om det är viktigt för din tjej att du följer med så får hon betala för din del. Säg det till henne. 

• Aniiee

Har du inte råd så har du inte råd. Vill du inte så vill du inte. Du ska nog ta ock bestämma dig för  vilket det är och sen vara ärlig med din tjej. Hon fattar säkert vilket det är egentligen men var ärlig när du säger det, så hon vet var hon har dig.

Om det är så att du egentligen har råd men inte vill, vare sig "inte vill" är lägga pengarna på middagen/henne/hennes familj, eller bara inte vill umgås med henne/hennes familj, så kommer hon definitivt ta lögnen "inte råd" värre då hon vet att du ljuger.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Fjäril kär

Det rimliga hade varit att den som tänkte boka restaurangen hade pratat med er alla och frågat i förväg om detta är okej eller om det kan vara okej med annat alternativ. Så gör man om man är väluppfostrad och har sunt förnuft. 

• Anonym (A)
    Aniiee skrev 2023-12-30 16:18:12 följande:

Har du inte råd så har du inte råd. Vill du inte så vill du inte. Du ska nog ta ock bestämma dig för  vilket det är och sen vara ärlig med din tjej. Hon fattar säkert vilket det är egentligen men var ärlig när du säger det, så hon vet var hon har dig.

Om det är så att du egentligen har råd men inte vill, vare sig "inte vill" är lägga pengarna på middagen/henne/hennes familj, eller bara inte vill umgås med henne/hennes familj, så kommer hon definitivt ta lögnen "inte råd" värre då hon vet att du ljuger.

Jag har inte råd. Eller alltså, rent tekniskt sett har jag råd att betala för min del av middagen, men det kommer påverka min ekonomi och göra det svårare för mig, eftersom jag har andra viktiga saker som jag behöver pengarna till, och min ekonomi är ganska ansträngd för tillfället. 
  • Anonym (Ja)

Ja hon är orimlig. Säg bara att tyvärr, du har inte de pengarna att lägga på dyrt restaurangbesök. De får tycka vad de vill.

• Anonym (Casanova)

Ganska oförskämt att köpa en present till någon som kostar andra en massa pengar.

En dyrare restaurang är ju inte en obetydlig utgift för många.

• Anonym (Miss Me)

Inte ok att inte kolla upp innan med samtliga gäster kring val av resturang.
    Jag tycker att du ska säga som det är till din tjej.
    Antar att ni ej bor ihop för då skulle hon väll ha mer insyn i hur din ekonomi ser ut..
    Brukar du annars vara med på familjeträffar?
    Klokt av dig att tänka förnuftigt och inte lägga pengar på sådant som kommer orsaka svårigheter i onödan.
    Skicka med blommor som din tjej kan ta med om hon nu inte kan tänkas att bjuda dig.

• Anonym (skattebetalare)

Nej, det där var inte snällt gjort om man har yngre personer i sällskapet som kan ha det tufft med ekonomin. Framförallt kanske i januari som är en smal månad för rätt många även om man planerat.

Jag tycker att du rakryggat ska säga att du inte har de pengarna att lägga på det, och det får de tåla, bara.

• Anonym (H)

Hon är orimlig

Påminner om min bror som bokar semestrar som jag måste följa med på, och betala minst halva. Säger man nej så får man höra att man är egoistisk och att man förstör hans liv för han har ingen annan att åka med. 

• Mia448
    Anonym (skattebetalare) skrev 2023-12-30 17:11:41 följande:

Nej, det där var inte snällt gjort om man har yngre personer i sällskapet som kan ha det tufft med ekonomin. Framförallt kanske i januari som är en smal månad för rätt många även om man planerat.

Jag tycker att du rakryggat ska säga att du inte har de pengarna att lägga på det, och det får de tåla, bara.

Vadå yngre. Äldre kan med ha svårt med ekonomin. Även medelålders. 
Svar på tråden Har inte råd att följa med på middagen