Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Därför röstar jag inte på SD.

Anonym (XXX) skrev 2023-12-31 15:02:44 följande:
    Fast så kan det ju aldrig bli, eftersom elevunderlaget ser olika ut i olika geografiska områden. Det finns (by far) inte lika många begåvade och akademiskt inriktade människor i Rinkeby som i Danderyd, sorry - och detta visar sig naturligtvis också på barnen.

Enda sättet för begåvade barn att få utveckla sin begåvning, är att få gå i en lugn skola - eller åtminstone avskild klass, helst i en separat byggnad - tillsammans med andra lika begåvade elever, och där de får fortsätta uppåt i nivåerna och inte behöver sitta och vänta på att de mindre begåvade eleverna ska bli klara. Ett begåvat barn som föds i Rinkeby till föräldrar som inte bryr sig om att ta reda på vad det finns för friskolor, utan bara låter barnet gå till den närmaste kommunala skolan som det kallas till - är chanslöst.

Att friskolorna är skattefinansierade är ju en jämlikhetsreform av stora mått! På det sättet kan även fattiga människor skicka sina barn till en trygg och bra och kunskapsinriktad skola! Före friskolereformen var det bara de allra rikaste som hade råd med en privat skola, övriga barn var hänvisade till närmaste kommunala skola.

Jag är så OERHÖRT glad och tacksam för att min dotter fick gå ut sin skoltid i två olika utmärkta friskolor, innan någon kom på tanken att börja dra in dem igen. För där vi bodde när hon var barn, där jag var tvungen att bo efter skilsmässan innan jag kom på fötter igen, var det 90 procent invandrarbarn i den kommunala skolan. Skolan hade till och med slutat att prata om målen för de olika årskurserna, eftersom det var så få som nådde upp till dem att det inte var någon idé. Rektorn menade att det är "ett fyrkantigt tänk att bara fokusera på målen", för skolan kan "ha tillfört värde till eleverna" även om de inte har lärt sig läsa, skriva eller räkna på tio år... Min dotter pluggar till veterinär nu, och det hade aldrig varit möjligt om jag inte hade valt en friskola åt henne i stället. 
    Det där stämmer inte. Begåvade elever kunde visst studera i helt vanliga skolor på de flesta orter när min generation var ung/barn.
    Min "styvbror", också uppväxt på samma enkla förort med i huvudsak arbetarklass blev civilingenjör.
    Idag äter friskolorna upp resurserna från den kommunala skolan.
  • Tom Araya
    Anonym (Göran.) skrev 2023-12-31 17:03:22 följande:

Det är inte socialdemokraterna som byggt välfärden. Det har alla tillsammans gjort. Alla vi som arbetar/utbildat  oss. 

jag röstar numera inte på något parti. Blir samma skit hur vi än röstar. 

Tyvärr, att vi utbildar oss och arbetar bygger ingen välfärd, det krävs en välfärdspolitik för det. Utan den så hade inte lika många haft möjligheten att utbilda sig. Du vet att folk utbildade sig och arbetade även före det att socialdemokraterna kom till makten första gången?!
  • Tom Araya
    Anonym (du har fel) skrev 2023-12-31 17:08:21 följande:

Nuvarande socialdemokrater är Reinfeldts arvtagare. Hela vänstern älskar Reinfeldt. När någon från SD twittrade om Reinfeldt i samband med en fotbollsmatch så kom hela vänstern (Morgan Johansson, Ygeman osv...) till Reinfeldts försvar.

En S+C-regering som vi nästan hade 2018-2022 var bara en fortsättning på Reinfeldts politiska projekt att nedmontera Sverige. Kan du nämna någonting som de gjorde i januariavtalet som var positivt för Sverige?

SD är det enda partiet som på riktigt utmanar Reinfeldts arv.

Socialdemokraternas stora problem har varit vilka de regerat tillsammans med... V, C, MP, för vilka S har tvingats till eftergifter. Utan dessa hade inte migrationspolitken under socialdemokratiskt styre varit i närheten av Reinfeldts.
  • Tom Araya
    Anonym (Gripen) skrev 2024-01-01 17:49:11 följande:

Problemet med sd är ju att de för en politik som skapar splittring inom landet. Hela konceptet bygger på att folk är missnöjda, sd ser till att folk bibehåller sin missnöjdhet. När slutar sd att vara missnöjda kan man fråga sig? När alla invandrare försvunnit från Sverige? Då finns det annat att vara missnöjd över, garanterat.

Nja... detta är inte ett problem som bara ligger hos SD. Folk är ju missnöjda och därför röstar de på SD.

Varför tror du att folk är så missnöjda med de senaste (2000-talets)  blå, röda och rödgröna regeringarna?
  • Tom Araya
    Tomas Svensson skrev 2024-01-01 19:57:24 följande:
    Jag är för att stötta folk som inte klara av att försörja sig själva, men har lite svårt att förstå poängen med allmännyttiga bolag. 
    I min hemkommun var ca 90 % av hyreslägenhetsbeståndet byggt på det allmännyttiga bostadsbolagets uppdrag.
    Enkelt att köa och byta lgh internt.

Husen förvaltades och sköttes om samt att hyressättningarna sköttes på ett seriöst och långsiktigt sätt.
    Man hade en ganska omfattande organisation för att sköta om fastigheterna och mark och parker intill. Bl.a. egna målare. Sommarjobb för ungdomar erbjöds inom delen som skötte utemiljön.
    Man gjorde nödvändigt underhåll, men aldrig några "lyxrenoveringar" och därför blev hyreshöjningarna moderata.
    Jag minns att jag betalade strax över 3000 för en etta på 40 kvm i slutet av 1990-talet och när man gjorde stambyte (vilket innebar nytt badrum) och renovering/förnyande i trapphus, förråd och utemiljön, så landade min hyreshöjning på ca 500 kr. El och grundutbudet av tv ingick i hyran.

Idag är 80-90 % av lägenheterna borta från bolaget och har blivit bostadsrätter eller ägt av privata fastighetsägare. Några områden har bytt ägare flera gånger för att till sist ombildas till bostadsrätter. I flera områden har sk "lyxrenoveringar" gjorts där man inte bara gör nödvändigt underhåll utan höjer standarden rakt över, med rejält höjda hyror som resultat. Jag var 2016 och tittade på en stor 2:a i ett av de områdena från 70-talet... över 9000 i hyra och el + tv tillkommer.
    Nästan inga nya hyreslägenheter har byggts, utan mest bostadsrätter/insatslägenheter och radhus.

Utförsäljningen av allmännyttan innebär att socialtjänsten har en mindre tillgång till lägenheter till de som inte kan skaffa en bostad på vanligt sätt och som behöver det exempelvis för rehabilitering. Bostadslösa har svårt att komma ur missbruk och kriminalitet och in på arbetsmarknaden.
    Under flyktingkrisen 2012-2016 gick nästan alla tillgängliga "sociala" lägenheter till flyktingar, så att bli/vara bostadslös då var ännu svårare.
  • Tom Araya

Anders Sörman (SD) reagerar på "Angry foreigner"/"Arga blatten".

Jag håller inte alls med Sörman här.

På individnivå finns det såklart exempel på invandrade som hade kunnat göra bättre ifrån sig, men systemet och den politiska makten som givit utrymme för den alltför omfattande migrationen, bristande integrationen och den till migration kopplat negativa utvecklingen ligger helt och hållet under svenska makthavares ansvar och självklart då även hos de som med sin röst givit dessa politiker/politiska partier makt. Denna politik kritiseras inte sällan även av de med utländska bakgrund.
    Vi är för snälla och naiva, på ett sätt som ibland går så långt att vi skadar oss själva.

Videons egna beskrivning/inledning:

Sörman reagerar: Sörman svarar på Arga Blattens kritik

Sörman reagerar.
    Riks gjorde en uppmärksammad intervju med Arga Blatten där Richard Sörman på Riks ställde en rad kritiska frågor angående den skarpa kritik som Arga Blatten riktar mot Sverige och svenskarna i en nyutkommen bok. Den intervjun diskuterades senare i en intervju som Aron Flam gjorde med Arga Blatten. Richard Sörman har nu sett Aron Flams intervju och tillåter sig att reagera på den. Är Sverige världens sjukaste land? Är det svenskarnas fel att vissa invandrargrupper får problem i Sverige? Richard Sörman imponeras inte av Arga Blattens svenskhat.

• Tom Araya
    Tomas Svensson skrev 2024-01-01 19:57:24 följande:
    Jag är för att stötta folk som inte klara av att försörja sig själva, men har lite svårt att förstå poängen med allmännyttiga bolag. 
    De allmännyttiga bolagen har stått för en stor del av byggandet och förvaltandet av flerfamiljshyresbostäder under 1940-, 50-, 60- och 70-talet.

Oerhört många av de lägenheter som idag är privatägda hyresrätter eller omvandlade till bostadsrätter har sitt ursprung i allmännyttan.

Så föreställ dig hur bostadsmarknaden hade sett ut utan allmännyttan.

Bor du i storstadsregioner borde du ha upplevt hur bostadsmarknaden har förändrats till det sämre i och med reduceringen av allmännyttan och utförsäljningen av dess fastigheter.
Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.