Inlägg från: Anonym (Rita) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rita)

Rik fattig?

Jag vill inte ha några påhopp. Vill inte reta någon på något sätt. Jag tycker bara att när jag kollar på löner mm runt mig o min man så ligger många på det dubbla. 

Min tröst är att vi kämpa i motvind många år o det har slitit på oss men jag hoppas utdelningen kan hjälpa oss till ett bra liv framöver även om våra löner är dåliga.

Vi har gnetat o sparat trots dåliga löner o när jag ser i vårt lönesystem att vissa får nästan 50 procent mer i lön så undrar jag hur mycket alla sparar nuförtiden? Om vi lyckats spara det som jag tycker är en stor summa för mig?

Vi har ett hus som vi betalt tillbaka på som är värderat i 3.7 mil(1.5 milj i lån) , en stuga utan skulder som är värd 3.5 till 4 milj  och ca 2.5 milj i isk konton. Har vi en ganska normal summa pengar för att vara 40 år ? Eller kommer vi kunna koppla av o kunna njuta trots ganska låga löner? Hur har ni andra det? För mig är det konstigt om alla som tjänar så pass bra inte lägger undan o har massa sparat jämfört med oss?
    Jag har varit stolt o känt att vi nog har mer sparat än flest även om vi har låga löner men börjar fundera på om det är så att de flesta runt 40 har det så. 

• Svar på tråden Rik fattig?
  • Anonym (Rita)

Mina svärföräldrar lever inte men de lämnade inte heller efter sig något . De var alkoholiserade i slutet. Vi har haft riktiga skitår med slut för mannen tog över deras konkursade företag . Han har jobbat dag o natt o fått det på fötter . Dock med en lön som är väldigt dålig . Åren han jobbade dag o natt kunde han ta en utdelning o vi byggde vår stuga själva som gått upp mycket. 
    Nu jobbar han som vanlig i kommer inte kunna ta mer utdelningar med en ganska dålig lön . Han orkar aldrig mer jobba så. 

Ingen av oss kommer få ett välbetalt jobb men då kanske det är så att vi ändå kommer klara oss bra med det vi kämpat ihop.

• Anonym (Rita)

Vi har inte varit utomlands eller på många skidresor . Sparat allt vi kunnat men nu börjar jag bli trött på att leva snålt. Nu tänker jag att vi måste få unna oss o familjen mer eftersom vi har en trygghet i hus på bank. 

• Anonym (Rita)

Vi har inte sparat 30000 i mån utan min man kunde ta 3 st utdelningar när han jobbat dygnet runt åren efter hans pappa dog. Sedan har vi sparat varje månad men inga stora summor o satt på isk. Jag vill absolut inte skryta. Mannen kommer inte kunna jobba så mycket som han gjort o i efterhand när man ser hur det sliter på alla undrar jag om det var värt det. 
    Vi kommer ha låga löner om vi inte pluggar o det vill ingen av oss. Därav min fråga i forumet. Jag har känt att det är mycket pengar men som sagt när jag sett i lönesystemet att många tjänar 20 000 mer än mig i månaden så började jag fundera på om vi egentligen inte sparat så mycket. 
    Jag känner att det är dags att sluta leva snålt o att unna oss mer. När vi hade ett barn o bodde i en tvåa till hon var 3 år sparade vi hela min lön för att lägga in på hus o mannen jobbade som grävmaskinist . I efterhand kan man undra hur om allt sparande kanske varit tråkigt men vi har inte haft längtan efter utlandsresor . Känns viktigare nu att känna trygghet o nu är barnen större o kanske dags för utlandsresor mm 

• Anonym (Rita)

Japp så tänker jag oxå börja unna oss det är dags nu men kan få lite dåligt samvete så man alltid tänkt på framtiden o lagt undan..dags att tänka om med det kan va svårt det oxå men man vill ju inte ångra något 

Svar på tråden Rik fattig?