• Anonym (Puh)

4-åring som hittar på alla möjliga bus. Vad gör man?

Oj, en liten orkan! 

Försöka trötta ut honom fysiskt är det enda råd jag kan komma på. Finns det någon träningsgrej ni kan ha inne? Studsmatta? Motionscykel för barn? Stegmaskin? Balansplatta? 

Och så kolla upp om ni kan ställa i kö för npf-utredning. Ibland är ju kön skitlång och är det adhd kan det ju vara bra med diagnos innan skolstart. 

Han låter alldeles underbar när du beskriver honom, men jag förstår ju att ni blir skittrötta! 

• Anonym (Puh)
    Hjelm skrev 2023-12-27 09:59:19 följande:
    Du kallar dig ADHD-morsa och vet inte att ADHD är en del av autismspektrat?
    Ahdh och autism är olika funktionsnedsättningar som båda tillhör neuropsykiatrin (npf). 
  • Anonym (Puh)

Och TS, strunta i de som uppenbarligen inte vet vad det innebär att ha ett barn med npf (som iaf jag tycker att det låter som att ni har). Mitt barn har helt andra problem än ditt men vi har också fått höra att det är vårt fel (från soc bla). Kunskapsnivån är bitvis mycket låg. Men kontakta bup för utredning. Går han i förskola? I så fall kan de ta in en specialpedagog som kan se över situationen där. 

Jag tycker att det var kloka ideer någon hade om överstimulering. Mitt barn bryter ihop av det (tex en vanlig dag i f-klass). Ditt barn kanske reagerar på samma sak med hyperaktivitet. 

Svar på tråden 4-åring som hittar på alla möjliga bus. Vad gör man?