• Anonym (Lo)

Sunes jul, lämpligt för barn?

Nu tittade vi på några avsnitt av sunes jul , gamla julkalendern från 90talet, som finns på SVT plats öppet arkiv.

Tycker inte alls att det känns lämpligt för barn idag.

Sune ska skämmas då han köper en " tjejgrej"

Pojkar får inte leka med dockor då ska pojkarna retas.

Man får se tomtar som är läskiga, men även att dom är  utklädd osv.

Det pratas om tjejskräck. Mycket stereotyper. Hur kan SVT få visa detta?

Vi har både pojkar och flickor, det här är inte vad jag vill dom ska se, så vi slutade titta efter några avsnitt

• Svar på tråden Sunes jul, lämpligt för barn?
  • Anonym (Lo)

Och att det ska pussas hela tiden.

Expediten i affären kräver en puss av ett barn som ska handla!

En vuxen man spelar pojkvän till ett barn osv.

Känns inte ok. Hur kunde det vara det på 90talet ens?

• Anonym (Lo)

Fast vadå det blir människor av dem ändå?

Vi vet att det finns män idag som förminskar kvinnor, hur vet vi att de inte blev påverkade av att se sånt här då de var barn?

Vi vet även att barn blir utnyttjade. Om de blivit lärda att en vuxen person i en butik har rätt att kräva rn puss? Det kan sätta spår

• Anonym (Lo)
    Anonym (Bränn) skrev 2023-12-23 17:02:12 följande:
    Har du läst böckerna?
    Sune är en tjej tjusare och gillar att pussas.
    Kalendern är baserad på böckerna om Sune.
    Jag har läst, jag har sett. Är ju själv uppvuxen under 80- 90tal. Men ser det med andra ögon nu som 40 + med barn i den åldern.

Jag pratar med barnen om att man aldrig behöver kramas eller pussas. Sen ser de ett barnprogram där en vuxen kvinna kräver att få en puss av en liten pojke.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Ck) skrev 2023-12-23 17:04:41 följande:
    Det finns jättemånga kvinnor som förminskar män idag. Vad såg dom? 
    Samma sak förmodligen.

Pappan i Sune ska ju vara väldigt dum, så förminskas på det sättet. Han är den roliga lite tafflig. Mamman mer klok.
  • Anonym (Lo)

Att se om andra världskriget eller andra filmer när barnen är STÖRRE är inga problem.

Jag pratar om barnprogram som är riktade mot barn och där barn visas. Att barn ska tvingas pussa vuxna, att de ska bli skrattade åt för att de innehar fel kön för vissa leksaker osv.

Att ett barn på 7 år är tillsammans med en man i 20 - 30 års åldern, lyfts upp dansar med.

Att en vuxen kvinna kräver pussar av ett barn.

Julkalendern riktar sig mot små barn.

Filmerna som nämns gör ej det.

Att en 4 eller 7 åring ska se detta 

• Anonym (Lo)

Har inget emot det som inte anses " pk"

Det jag har nåt emot är det som riktas till barn när de är barn. Det där med pussara tex. Eller att barn sexualiseras och ska pussas och vara tillsammans med vuxna, pussa expediten osv.

Rasistiska eller sexistiska grejer i sig har jag inte uttalat mig om. Speciellt inte riktat till vuxna.

Hellre då sexistiska och rasistiska saker där vuxna framställs på ett visst sätt, men just att BARN ska pussa okända vuxna 

Men ja de är nog sant att det kanske mest är vuxna som är nostalgiska och ser det. Som vuxen har jag inget problem med det dörutom att jag även då tycker det är obekvämt med allt pussande mellan barn och barn och vuxna.

Svar på tråden Sunes jul, lämpligt för barn?