Inlägg från: AnnaNils |Visa alla inlägg
  • AnnaNils

Jobba som controller/controller-assistent, någon?

Jag jobbar nära cheferna och stöttar i olika frågor. Gör prognoser, budgetuppföljning, olika analyser, bygger rapporter, utbildar chefer och andra i systemstöd med mera med mera. Ibland dyker jag ned i ekonomisystemet och försöker hitta förklaringar till konstiga utfall. Att hålla dragningar för ledningsgrupp ingår.

Förutom en känsla för siffror bör man gilla att jobba med och stötta andra människor, alltså inte bara sitta på sin kammare och pula med sitt. Samt ha ett öga för vad andra människor kan behöva, ligga lite steget före och vara den som tar initiativ.

• AnnaNils
    Rabarba skrev 2024-01-02 11:01:43 följande:
    Hur blir man det?
    jag har ekonomisk utbildning och jobbat som redovisningsekonom/ek assistent i 3 år. Men vill vidare åt controller-hållet?. Hur gör man?
    Håll utkik efter sådana jobb och sök Tryck på att du nu kan grunderna inom redovisning och vill ta det till nästa steg. Ibland heter tjänsterna Controller och ibland Ekonom eller Verksamhetsekonom eller liknande men det kan vara ungefär samma innehåll. 

Eller hör dig för internt, om det finns några sådana tjänster på din nuvarande arbetsplats. Om man har ett bra rykte så är det relativt enkelt att byta tjänst internt. Den stora nackdelen är förstås att löneutvecklingen står ganska stil.....
  • AnnaNils
    Rabarba skrev 2024-01-04 13:15:00 följande:
    Måste man typ vara professor i excel?? 😬😄
    Nej Skrattande 
Svar på tråden Jobba som controller/controller-assistent, någon?