• Anonym (Orolig mamma)

Pappan super

Behöver råd och tips!

Mitt ex och pappan till mina barn har missbruksproblem och dricker varje helg, förekommer även på veckodagar ibland. 

Har två barn 18 och 13 år med honom. 18 åringen har bott enbart hos mig i många år pga hans missbruk. Hon har helt enkelt inte velat bo hos pappan. Min 13-åring har det gått i perioder om hon vill vara hos honom eller ej. Nu på senaste tiden har hon valt att vara där trots att han är full hemma med henne på helger. Jag är helt emot det och försöker få henne att vara hos mig. Hos mig delar hon just nu rum med sin yngre syster. Och jag förstår att hon vill ha och behöver sitt eget space. Men det går inte att lösa hos mig just nu. Hon får vara ifred så fort hon vill och behöver i deras rum. Anledningen till att hon är hos pappan trots att han dricker är för att hon har eget rum och kan stänga in sig säger hon. Det gör så himla ont i hjärtat att veta att hon stänger in sig i sitt rum hela kvällarna medan han sitter och super utanför. Vi pratar ofta i telefon dom kvällarna och jag erbjuder att hämta flera ggr men nej. Helst av allt vill jag bara förbjuda att hon är där när han dricker (gjorde det då hon var yngre) men det känns så hemskt att gå emot hennes vilja.

upplever henne annars som glad, går bra i skolan och håller på med aktiviter och kompisar som vanliga tonåringa. 

vad ska jag som förälder göra? Tvinga henne bo hos mig när han dricker eller låta hon bestämma vad som känns bäst för henne? Det varierar som det är nu, bor hos mig och hos honom. Nu tex under julen har vi kommit överens om att hon sover hos mig då jag vet att han kommer dricka. Oroar ihjäl mig som det är nu. Vill inte att hon ska vara i den där miljön. Därför vi separerade. 

• Svar på tråden Pappan super
  • AndreaBD

Jag var i en liknande situation, även om mitt ex kanske inte dricker lika mycket. Men det är ju också svårt att veta. Generellt - om du försöker förbjuda henne att träffa pappa, så kommer hon att vilja träffa honom och det finns ju också risk att hon inte berättar något för dig, OM det skulle hända saker och ting.

Det är generellt ett problem. Min son har inte heller berättat saker. Det hänger ju också lite på barnens personlighet. Han är väldigt lojal, så han höll tyst. En sak som jag kan rekommendera: Jag gick med min dotter till ett möte av anonyma alkoholisterna. Egentligen ska anhöriga inte gå på dessa möten, det finns speciella anhöriggrupper. Då var min dotter också i tonåren. Det var väldigt lyckad för att deltagarna där var mycket snälla mot henne, men de sa också tydligt, att alkoholister gör så, de väljer bort allt annat, även sina barn och väljer alkoholen. Några sa att de hade valt bort sina barn. 

Min dotter förstod då verkligen hur allvarligt det är och att man får räkna med att de inte slutar. Samtidigt - alla uppmuntrade henne att inte anpassa sig till detta, att inte ta ansvar på pappa. Att det är han som är vuxen och att inte hon ska ta på sig det ansvaret. Även andra grupper där hon kan prata med andra är bra, ibland har kommunen såna. Det viktiga är att hon fortfarande vågar säga till dig om något händer. Bra om du inte skäller om honom inför henne. Annars vågar hon inte säga något för att det blir sån grej av det. Bättre att hon inte märker något bråk eller tjafs om pappas drickande. 

• Anonym (J)

Jag är uppvuxen i liknande sits. Jag tror inte det hade hjälpt mig att bli förbjuden att vara där (snarare tvärtom), däremot hade jag behövt guidning till anhöriggrupp och samtalsstöd, och nån som tog tag i att ha koll på hur jag mådde psykiskt.

• Anonym (Mamma)

Den yngre dottern får väl dela rum med dig!! Din äldsta dotter ska inte behöva stänga in sig hos en alkis för att få vara ifred!

• Anonym (Mamma till 2)

Som förälder ska du sörja för dina barns behov, ett rum där din dotter trivs.

• Anonym (Bostad?)

Köp en annan bostad så hon får eget rum?

• Tukt

Tycker också det kan vara bra att börja med terminologi. Du blandar missbruk, dricker och super i ditt inlägg.
    Att supa avser i många fall ett helt okontrollerat drickande. Ett akut tillstånd där socialen borde gripa in omgående. Typ nu, helst i går.
    Men om han "bara" dricker, tänker jag det är bra att börja med både familjerätt och familjeterapi. Helt klart måste du ställa krav, men han behöver förmodligen också hjälp.

• Anonym (Orolig mamma)

Om ni läser mitt inlägg igen så skrev jag att det går inte att lösa med eget rum just nu. Tror ni inte att jag redan hade löst det problemet om det hade funkat? Seriöst alltså Skrikandes

Jag tvingar inte henne till att vara hos sin pappa och stänga in sig där. Det är något hon själv vill. Hon får vara ifred hur mycket hon vill här på sitt rum om hon önskar. Det är inte det som är problemet utan jag bad om tips och råd för hur jag ska hantera hurvida hon ska få vara där eller inte. Kanske få råd från någon som varit i samma situation. 

Tack till er som delat med er med tankar och idéer. Hjärta

• Anonym (Orolig mamma)

Jag har försökt att få mitt ex att sluta dricka i flera år. Jag kan inte göra mer för honom nu då han inte är villig att ta emot hjälp från andra. Enligt honom har han inget problem. 

Jag vet att jag blandar ord. Blir irriterad när jag skriver om honom och allt han förstör. Han har ett missbruk helt klart. Men han tar inte emot hjälp som han blivit erbjuden hos psykolog. Utan han menar på att dom har fel inte han. 

• Anonym (Orolig mamma)

Hon pratar mycket med mig plus att hon har en bra kommunikation med skolsyster som hon tyr sig till. Skolsystern har varit med om samma i sin uppväxt och det tycker dottern är skönt. Men någon form av samtalsgrupp ska jag försöka kolla upp. Tack för tips! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-12-20 17:24:20 följande:

Om ni läser mitt inlägg igen så skrev jag att det går inte att lösa med eget rum just nu. Tror ni inte att jag redan hade löst det problemet om det hade funkat? Seriöst alltså Skrikandes

Jag tvingar inte henne till att vara hos sin pappa och stänga in sig där. Det är något hon själv vill. Hon får vara ifred hur mycket hon vill här på sitt rum om hon önskar. Det är inte det som är problemet utan jag bad om tips och råd för hur jag ska hantera hurvida hon ska få vara där eller inte. Kanske få råd från någon som varit i samma situation. 

Tack till er som delat med er med tankar och idéer. Hjärta

Varför går det inte? Sover du på kökssoffan och så delar barnen på det enda rummet utöver det eller?? Tror inte ni bor i en etta ärligt talat...

Men visst. Gnäll på våra svar. Din dotter föredrar att bo hos en alkis istället för hos dig - get some fucking perspective! Folk försöker hitta lösningar, ta av dig offerkoftan och ge normala svar istället.
Svar på tråden Pappan super