Pappan super
Behöver råd och tips!
Mitt ex och pappan till mina barn har missbruksproblem och dricker varje helg, förekommer även på veckodagar ibland.
Har två barn 18 och 13 år med honom. 18 åringen har bott enbart hos mig i många år pga hans missbruk. Hon har helt enkelt inte velat bo hos pappan. Min 13-åring har det gått i perioder om hon vill vara hos honom eller ej. Nu på senaste tiden har hon valt att vara där trots att han är full hemma med henne på helger. Jag är helt emot det och försöker få henne att vara hos mig. Hos mig delar hon just nu rum med sin yngre syster. Och jag förstår att hon vill ha och behöver sitt eget space. Men det går inte att lösa hos mig just nu. Hon får vara ifred så fort hon vill och behöver i deras rum. Anledningen till att hon är hos pappan trots att han dricker är för att hon har eget rum och kan stänga in sig säger hon. Det gör så himla ont i hjärtat att veta att hon stänger in sig i sitt rum hela kvällarna medan han sitter och super utanför. Vi pratar ofta i telefon dom kvällarna och jag erbjuder att hämta flera ggr men nej. Helst av allt vill jag bara förbjuda att hon är där när han dricker (gjorde det då hon var yngre) men det känns så hemskt att gå emot hennes vilja.
upplever henne annars som glad, går bra i skolan och håller på med aktiviter och kompisar som vanliga tonåringa.
vad ska jag som förälder göra? Tvinga henne bo hos mig när han dricker eller låta hon bestämma vad som känns bäst för henne? Det varierar som det är nu, bor hos mig och hos honom. Nu tex under julen har vi kommit överens om att hon sover hos mig då jag vet att han kommer dricka. Oroar ihjäl mig som det är nu. Vill inte att hon ska vara i den där miljön. Därför vi separerade.