• Aliona

Julklappar och julhets

Vi köper som vanligt, lite dyrare tom. Men vi har alltid hållt julafton på en rimlig nivå även om vi har inkomst som räcker och blir över. Vi har köpt 4 julklappar för totalt 450 kronor till vår 7-åring, varav två var nya och två loppisfynd. Han kommer ju att få från släkten också, och vi vill inte skapa överkonsumtion och julklappshets. Mellan oss vuxna (makar och våra föräldrar) köper vi för ca 400 kr per hushåll till var och en. Det här har varit samma varje år. Just i år blev det någon julklapp extra då dwt var saker vi hade tänkt köpa och så passar vi på att ge det som julklapp.

Julmaten har vi också samma som vanligt. Sill, lqx, skinka, fårfiol och några vegetariska rätter och sallader, och lite påkostade ostar. Förrutom osten tycker jag inte att det är dyrare än vanlig mat, så jag ser ingen skillnad mot vardage. Vi köper på erbjudande när det finns, och försöker förhindra matsvinn. Men visst, vi hade kunnat hålla nere matkontot en bit. 

• Aliona

Glömde säga att jag aldrig någonsin skulle ha köpt julklappar och mat på avbetalning. Inte en chans. Har bara lån för studier och bostad, resten får man spara ihop eller hitta alternativ man har råd med. Att börja med konsumtionslån och avbetalning är inkörsporten till ekonomiska problem. 

(Och ja, jag har levt med väldigt begränsad ekonomi, även om jag numer har det bra. Delvis för att jag faktiskt aldrig skuldsatte mig). 

• Aliona
    Anonym (Lena) skrev 2023-12-20 08:55:33 följande:
    Det som är dyrt är om man ska ha gäster. 
    Då är det lämpligt att dela kostnaden på något sätt. En del roterar, och då har man kanske höga kostnader ett år men inga alls några gånger efter det. Vi är alltid hos mina föräldrar som är de enda som bor stort nog, och då delar vi på inköpen och matlagningen istället. 
Svar på tråden Julklappar och julhets