• Alessia

Namnet Gunnar?

Fint namn.  I området där jag bor finns det en Gunnar, 8-9 år ungefär. Det finns också en Folke, en Yngve och inte mindre än två Helmer, alla i ung ålder. De namn som var vanliga i mina mor-och farföräldrars generation har nu kommit tillbaka. Trevligt, för jag har aldrig gillat Liam, Elliott, Oliver, Ian och Kevin. För anglosaxiska för att riktigt passa in med våra efternamn.

• Alessia
    Cathariiina skrev 2023-12-20 10:53:12 följande:
    Fast Ian passar väl inte in i den uppräkningen? De är alla anglosaxiska ja, men Ian är ett högklassigt namn som använts i Sverige länge, bland annat i Wachtmeister-ätten, medan de andra är nyimporterade WT-namn.
    Du har lite fel här! Ian eller Iain är ett gammalt gaeliskt/skotsk namn. John på gaeliska helt enkelt. Relativt vanligt namn i den engelskspråkiga världen. Tänk 
    Ian Fleming, Ian McKellen, Ian McEwan  De andra namnen jag tog upp är inte, liksom namnet Ian, ansedda som WT i en anglosaxiska världen, möjligen med undantag för Liam, en kortform av William. Det är här namnen har blivit WT eftersom de favoriserats av socioekonomiskt svaga grupper.
Svar på tråden Namnet Gunnar?