• Anonym (Tov)

Påverka äggkvalitet med kost?

Rekommenderar en bok som heter "it starts with the egg", det finns ett kapitel om just IVF. 

Finns en del kosttillskott man kan ta för att förbättra äggkvalitén bland annat ubiqunol/Coq10. Men också försöka utesluta plast i sin närhet, typ plast-redskap, teflon-pannor etc. I kostväg: blodsockerstabiliserande kost (där kan jag tipsa om glucose godess på instagram, superbra tips), mycket protein och undvika socker, gluten, alkohol, koffein etc.

Lägger in två print screens från kapitlet, men rekommenderar att läsa den i sin helhet. Jag köpte den på amazon som e-bok!

• Anonym (Tov)
    Anonym (Tov) skrev 2023-12-19 11:57:40 följande:

Rekommenderar en bok som heter "it starts with the egg", det finns ett kapitel om just IVF. 

Finns en del kosttillskott man kan ta för att förbättra äggkvalitén bland annat ubiqunol/Coq10. Men också försöka utesluta plast i sin närhet, typ plast-redskap, teflon-pannor etc. I kostväg: blodsockerstabiliserande kost (där kan jag tipsa om glucose godess på instagram, superbra tips), mycket protein och undvika socker, gluten, alkohol, koffein etc.

Lägger in två print screens från kapitlet, men rekommenderar att läsa den i sin helhet. Jag köpte den på amazon som e-bok!

• Anonym (Tov)
    Anonym (Vera) skrev 2023-12-19 10:25:14 följande:

Äggen tillverkades redan när du låg din mammas livmoder din kropp producerar alltså inga nya ägg så jag förstår inte hur du skulle kunna påverka deras kvalité. 

Det stämmer att man föds med alla sina ägg, så antalet ägg kan man inte påverka, men man kan definitivt påverka äggkvalitén. Precis samma som att du föds med din hud men vad du äter/hur du lever påverkar väldigt mycket hur din hud ser ut.

Nu har inte jag genomgått IVF, men vi försökte i ett par månader och när jag började göra livsstilsförändringar som kosttillskott, inget koffein, blodstabiliserande kost så tog det sig ganska snart därpå.
Svar på tråden Påverka äggkvalitet med kost?