• Cececilia

Påverka äggkvalitet med kost?

Spännande ämne! Det går ju påverka sitt allmän tillstånd med kosten och åtminstone ge kroppen rätt förutsättningar när äggen ska mogna inför ägglossning. Jag äter fetta mejeriprodukter och mycket bär, frukt och grönt tillsammans med en hederlig husmanskost där vi försöker laga så mycket som möjligt från rena råvaror.

det är också en fördel att hålla blodsockret stabilt, så äta ordentligt med mellanmål och låta bli sockerkickar. Ska bli spännande att följa denna tråden 🤩

• Cececilia
    Anonym (Tov) skrev 2023-12-19 12:39:02 följande:
    Det stämmer att man föds med alla sina ägg, så antalet ägg kan man inte påverka, men man kan definitivt påverka äggkvalitén. Precis samma som att du föds med din hud men vad du äter/hur du lever påverkar väldigt mycket hur din hud ser ut.

Nu har inte jag genomgått IVF, men vi försökte i ett par månader och när jag började göra livsstilsförändringar som kosttillskott, inget koffein, blodstabiliserande kost så tog det sig ganska snart därpå.
    Det är både ock, man kan påverka kroppens förutsättningar när äggen ska mogna. 
    skillnaden på vår hud och våra ägg är att huden består av massor av celler som hela tiden förnyas, medan äggen är en cell i sig och de cellerna byts inte ut. Så medan större delen av vår kropp byts ut över en 7 års period så gäller det allt utom just våra äggceller. äggcellerna är lika gamla som vi är. Så man kan inte reparera skador som finns på äggen. Men uppkommer skadorna under mognaden av äggen kan man kanske förhindra de skadorna :)
  • Cececilia
    annahoj01 skrev 2023-12-19 14:38:47 följande:
    Det vill jag påstå att livsstilsförändring kan göra-påverka äggkvalitet. Jag vill inte på något sätt säga att det är lätt men detta bör man tänka på. 3 månader innan du släpper ett ägg börjar just detta ägg sin resa till att mogna. Under denna tid har du möjlighet att påverka faktorer som gynnar en bra mognad av ägget och som inte bryter ner äggcellen onödigt mycket som till exempel stress/rökning/osunda vanor kan göra. Sedan beror det såklart på hur pass dålig äggkvalitet du har från början. Obefintlig kvalitet är förmodligen svårt att rädda upp /:
    Jag tror också att man kan påverka mognaden av äggen. Har varit noggrann med min kost sen snart ett år och minimalt med alkohol och kaffe och har i och för sig inte blivit gravid men har en cykel som är jämnare månad till månad. Mina naglar har iallafall blivit mycket starkare och hårda och har Jämnare energinivå. Lycka till, håller tummarna att ert tredje försök ger reslutat 🤞
Svar på tråden Påverka äggkvalitet med kost?