• Core

Vad skulle du gjort utan toxisk maskulinitet?

Se dig omkring.

Med all sannolikhet är det rum du sitter i, i det hus du befinner dig i, på den möbel du har arslet på, skapat ur det feminismen etiketterat toxisk maskulinitet.

Vem ska laga ditt läckage i taket när det spöregnar, vem ska ut i skogen när en el ledning rasat och skapat elavbrott? Vem ska året runt, i alla väder, bygga de hus och byggnader du spenderar ditt liv i?

Vem ska bo på smutsiga plattformar i havet för att pumpa den olja du än så länge är beroende av för att leva i det moderna samhället vi alla har lyxen att leva i?

Poängen är att det är dessa män som dött i stora antal det här året, som de i bygghissen.

De här jobben kräver testosteron, och testosteronet har baksidor. Nej, det här är inte att legitimera brott eller att skada andra, men faktum är att det är en viss typ av personlighet som dras till de här yrkena. Och vad skulle världen gjort utan dem? Är du villig att dö för samhällets framväxt? Är överklassen villiga? Feministerna? nån måste vara villig, annars sitter ni där ute i en hydda av grenar och dör vid 32.

Samhället kan inte försöka undertrycka den här stora delen människor som driver oss framåt, vi måste inkludera och erkänna att de behövs, för att komma till bukt med problemen som finns kring dessa.

Det här är en hyllning till mannen som karvats ur sten, svett, blod, smärta och är   fortfarande den grund hela samhället vilar på.
  • Svar på tråden Vad skulle du gjort utan toxisk maskulinitet?
  • Jemp

Inget av det du skriver har ju med toxisk maskulinitet att göra, mer än att inlägget i sig är rätt toxiskt. 

• Auditanne
    Jemp skrev 2023-12-17 01:04:19 följande:

Inget av det du skriver har ju med toxisk maskulinitet att göra, mer än att inlägget i sig är rätt toxiskt. 

Håller med. Toxisk maskulinitet handlar ju snarare om negativa drag hos manssläktet medan trådstartaren radar upp sånt som är positivt. Goddag yxskaft där. 
  • Gurksoppa
    Core skrev 2023-12-17 00:47:32 följande:

Man pratar inte om vissa toxiska män,
    utan idag är rå maskulinitet lika med toxiskt oavsett vem det är. Trots att maskulinitet är oumbärligt på samma sätt som det feminina är. Döm mördaren, döm inte mig om jag är maskulin, det är inte en gemensam nämnare som gör oss både till mördare.
    Kvinnor är enligt forskningen mer neurotiska än män, har närmre till depression. Kvinnor dödar oftare sina egna barn än män. Etc etc i all oändlighet. Men legitimerar det faktumet påståendet att femininitet är lika med neurotiskt ? Nej. På samma sätt kan man inte stämpla det maskulina som aggressivt, bara för att det är vanligare förekommande bland män. 

Jag säger inte att den enskilde, utan att på samhällelig nivå vill man jämka löner för att det skiljer sig, speciellt i privat sektor.
    Här är en artikel, som till och med belyser att män oftare är inom ex industri, men ändå skriver man utifrån att det är ett problem att det är ett problem

https://www.vardfokus.se/nyheter/ny-rapport-sa-mycket-mindre-tjanar-kvinnor-an-man/

O
    ch det här är bra större än bara löner, maskulinitet ska förteyckas till varje pris, jag ber er bara att fundera vad det innebär.

det var väl du alldeles nyss som påstod att maskulinitet var ett krav för vissa yrken, är du bara maskulin när det passar dig? När du vill förknippas med de bra sidorna? gemensamma nämnaren är att ni är män, och du påstår ju att vi ska acceptera denna manlighet. Eller skrev inte du för att citera ordagrant ? De här jobben kräver testosteron, och testosteronet har baksidor.?

så förstår faktiskt inte vad du vill få ut av trådstarten. Ena stunden ska vi acceptera manliga rövhattar för att de använder sina så kallade manliga skådespelare och maskulina egenskaper till viktiga yrken, och dessa vill du förknippas med? Men inte de manliga rövhattar som begår brott? känns som lite plocka russinen ur kakan.

vilken maskulinitet är det som borde hyllas och varför?
  • Gurksoppa
    Core skrev 2023-12-17 00:47:32 följande:

Man pratar inte om vissa toxiska män,
    utan idag är rå maskulinitet lika med toxiskt oavsett vem det är. Trots att maskulinitet är oumbärligt på samma sätt som det feminina är. Döm mördaren, döm inte mig om jag är maskulin, det är inte en gemensam nämnare som gör oss både till mördare.
    Kvinnor är enligt forskningen mer neurotiska än män, har närmre till depression. Kvinnor dödar oftare sina egna barn än män. Etc etc i all oändlighet. Men legitimerar det faktumet påståendet att femininitet är lika med neurotiskt ? Nej. På samma sätt kan man inte stämpla det maskulina som aggressivt, bara för att det är vanligare förekommande bland män. 

Jag säger inte att den enskilde, utan att på samhällelig nivå vill man jämka löner för att det skiljer sig, speciellt i privat sektor.
    Här är en artikel, som till och med belyser att män oftare är inom ex industri, men ändå skriver man utifrån att det är ett problem att det är ett problem

https://www.vardfokus.se/nyheter/ny-rapport-sa-mycket-mindre-tjanar-kvinnor-an-man/

O
    ch det här är bra större än bara löner, maskulinitet ska förteyckas till varje pris, jag ber er bara att fundera vad det innebär.

Och det är tydligt att du inte kan förstå problematiken med jobb och lön. 

vad är det som får kvinnor att söka sig till dessa kvinnodominerande yrken? Där de generellt jobbar deltid till lägre lön. är det en norm som säger att kvinnan bör jobba så? Är det en norm att man ska ha lägre lön i yrken som rör omvårdnad?  det är det som är problemet.

varför söker sig så få män till lärare? Och är förebilder för unga pojkar i skolan? Behövs inte fler män i skolan? Varför finns inte fler män i förskola, skola och fritidsverkamhet? Ska inte pojkar i skolan stöta på fler manliga förebilder? Ser du inte ett problem med en så snedvriden arbetsmarknad? eller vilka är fördelarna med så få män i skolvärlden exempelvis?
  • Lynx123

Hmm...du behöver nog läsa på lite om vad toxisk maskulinitet betyder. Har ju inget att göra med det du beskriver.

• Tukt
    Core skrev 2023-12-17 00:01:49 följande:
    Om? Har du något belägg för annat?

Vad det måste eller inte spelar egentligen ingen roll, när det är just de männen som väljer de yrken jag menar? Frågan är, hur hade ditt liv utan de här männen sätt ut?
    Mitt liv hade väl sett, ungefär lika ut. Är ju inte heller så att mitt liv hade sett speciellt annorlunda ut om alla taxichaffisar plötsligt var kvinnor. Inte ens med toxisk femininitet. 
  • MsFry

Trist att ha gjort en hel trådstart om ett begrepp när man totalt missförstått begreppets innebörd

• Core
    MsFry skrev 2023-12-17 09:58:39 följande:

Trist att ha gjort en hel trådstart om ett begrepp när man totalt missförstått begreppets innebörd

Det jag belyser är att maskulinitet i sin helhet anses toxisk, för att maskulinitet som kommer ur höga testosteron nivåer kommer med en viss typ av man, som visserligen inte behöv vara en förövare juridiskt sett, men toxiskt ur feminismens point of view. 

Jag räknade aldrig med att nå fram till folk här på familjeliv med tanke på klientelet, men just därför är det ändå viktigt att lyfta saken här.

• Lynx123

Återigen förväxlar du begreppen, vilket är väldigt uppenbart i dina exempel. Det gör det svårt att diskutera. Läs på lite och återkom gärna med en bättre formulering snarare än att skylla på läsarna. Det kan bli en intressant diskussion.

• Postman

Jag har aldrig riktigt fattad vad det för uttrycket toxisk maskulinitet står för men världen skulle se annorlunda ut om vi inte hade haft mäns sätt att ta risker på eller hitta på saker. 

Vi har massor att tacka män för samtidigt som vi har massor av elände att inte tacka män för. 

• Core
    Lynx123 skrev 2023-12-17 11:23:22 följande:

Återigen förväxlar du begreppen, vilket är väldigt uppenbart i dina exempel. Det gör det svårt att diskutera. Läs på lite och återkom gärna med en bättre formulering snarare än att skylla på läsarna. Det kan bli en intressant diskussion.

Läs på? Ja visst kanske mitt misstag var att skriva toxisk maskulinitet som utpekat värde, men jag skriver om och om igen att det jag menar är att maskulinitet i sin helhet ses som toxisk, och det är svårt att plocka russin ur kakan, den maskulinitet som bygger världen är lite vad den är, och det är något som ska uppskattas, inte förringas 
  • Lynx123
    Core skrev 2023-12-17 11:35:47 följande:
    Läs på? Ja visst kanske mitt misstag var att skriva toxisk maskulinitet som utpekat värde, men jag skriver om och om igen att det jag menar är att maskulinitet i sin helhet ses som toxisk, och det är svårt att plocka russin ur kakan, den maskulinitet som bygger världen är lite vad den är, och det är något som ska uppskattas, inte förringas 
    Men vad baserar du det på? Toxisk är toxisk och har inte med maskulinitet i övrigt att göra, precis som ett toxiskt förhållande inte automatiskt är samma sak som förhållande. En byggarbetare, oavsett om det är en man eller en kvinna, är ju inte automatiskt toxisk. Att vara maskulin kanske betyder något annat för dig? Jag hör till exempel ofta uttryck som "en riktig man gör si och så" ofta förknippat med ett "positivt" beteende, som om det beteendet skulle ha att göra med utövarens kön. Är det det du menar kanske? 
  • MsFry
    Core skrev 2023-12-17 11:09:34 följande:

Det jag belyser är att maskulinitet i sin helhet anses toxisk, för att maskulinitet som kommer ur höga testosteron nivåer kommer med en viss typ av man, som visserligen inte behöv vara en förövare juridiskt sett, men toxiskt ur feminismens point of view. 

Jag räknade aldrig med att nå fram till folk här på familjeliv med tanke på klientelet, men just därför är det ändå viktigt att lyfta saken här.

Att allt maskulint skulle ses som toxiskt stämmer dock inte.
    Jag förstår att det är svårt att nå fram när klientelet är mer påläst än dig och du dessutom gör ett i grunden felaktigt påstående. 
  • Tow2Mater
    Gurksoppa skrev 2023-12-17 01:33:41 följande:
    Och det är tydligt att du inte kan förstå problematiken med jobb och lön. 

vad är det som får kvinnor att söka sig till dessa kvinnodominerande yrken? Där de generellt jobbar deltid till lägre lön. är det en norm som säger att kvinnan bör jobba så? Är det en norm att man ska ha lägre lön i yrken som rör omvårdnad?  det är det som är problemet.

varför söker sig så få män till lärare? Och är förebilder för unga pojkar i skolan? Behövs inte fler män i skolan? Varför finns inte fler män i förskola, skola och fritidsverkamhet? Ska inte pojkar i skolan stöta på fler manliga förebilder? Ser du inte ett problem med en så snedvriden arbetsmarknad? eller vilka är fördelarna med så få män i skolvärlden exempelvis?
    Vi har sett ett antal kvinnor bara här på forumet som dömer män som söker sig eller skulle vilja söka sig, till förskolor, som pedofiler, och att de inte vill ha män i fsk, och skulle de vara där ändå ska de inte få byta blöja på deras barn.

www.lararen.se/forskolan/annat/sa-skrams-mannen-bort-fran-forskolan

ka.se/2015/09/23/manliga-barnskotare-kanner-sig-utpekade/
  • Trast
    Core skrev 2023-12-16 23:49:21 följande:
    Vad skulle du gjort utan toxisk maskulinitet?
    Se dig omkring.

Med all sannolikhet är det rum du sitter i, i det hus du befinner dig i, på den möbel du har arslet på, skapat ur det feminismen etiketterat toxisk maskulinitet.

Vem ska laga ditt läckage i taket när det spöregnar, vem ska ut i skogen när en el ledning rasat och skapat elavbrott? Vem ska året runt, i alla väder, bygga de hus och byggnader du spenderar ditt liv i?

Vem ska bo på smutsiga plattformar i havet för att pumpa den olja du än så länge är beroende av för att leva i det moderna samhället vi alla har lyxen att leva i?

Poängen är att det är dessa män som dött i stora antal det här året, som de i bygghissen.

De här jobben kräver testosteron, och testosteronet har baksidor. Nej, det här är inte att legitimera brott eller att skada andra, men faktum är att det är en viss typ av personlighet som dras till de här yrkena. Och vad skulle världen gjort utan dem? Är du villig att dö för samhällets framväxt? Är överklassen villiga? Feministerna? nån måste vara villig, annars sitter ni där ute i en hydda av grenar och dör vid 32.

Samhället kan inte försöka undertrycka den här stora delen människor som driver oss framåt, vi måste inkludera och erkänna att de behövs, för att komma till bukt med problemen som finns kring dessa.

Det här är en hyllning till mannen som karvats ur sten, svett, blod, smärta och är   fortfarande den grund hela samhället vilar på.
    Jag antar att någon redan påpekat att toxisk maskulinitet är såna saker som att män vågar inte visa känslor för att det är så de själva uppfattar hur en man ska/borde vara. leder till psykisk ohälsa och eventuellt självmord.

DET är vad som avses toxisk maskulinitet. Du behöver inte känna dig kränkt av uttrycket.
Svar på tråden Vad skulle du gjort utan toxisk maskulinitet?