• Anonym (Ärlig)

Hon dumpade mig, vad ska jag tänka på för att gå vidare?

Vi var tillsammans i sex år. Har hus ihop. Inga barn. Det har gått en vecka sedan hon sa att "vi måste separera". Det känns delvis ömsesidigt eftersom  senaste året varit rätt kasst för oss och tanken på separation har slagit mig själv flera gången. Jag var dock villig att försöka bearbeta våra problem men det var inte hon och det är det som gör så ont.

Det som stör mig är min sorg. Jag var som sagt rätt färdig också i förhållandet men min sorg är så stor. 

Hur tycker ni att man ska tänka och påminna sig själv om för att inte älta i jobbiga känslor? Särskilt om känslorna som i mitt fall kanske är obefogade? 

• Svar på tråden Hon dumpade mig, vad ska jag tänka på för att gå vidare?
  • Anonym (r)

Men... det har gått en vecka.

• Anonym (Ärlig)
    Anonym (r) skrev 2023-12-15 20:46:10 följande:

Men... det har gått en vecka.

Ja, det är väl inledningsvis som mest stöd krävs, eller?
  • Anonym (r)

Menar att ältande och sorg är helt naturligt vid så kort tid

• Anonym (KalleK)

Jag var med om detsamma för ett par-tre år sedan, vi skull separera och skilja oss, men sen vände allt helt plötsligt och nu idag är vi fortfarande ihop och gifta och har det bra.

ingen av oss hade det bra innan, men vi valde att jobba på det vi både ansåg som negativt på den andres sida och det funkade bra.

• Anonym (Ärlig)
    Anonym (KalleK) skrev 2023-12-15 21:55:58 följande:

Jag var med om detsamma för ett par-tre år sedan, vi skull separera och skilja oss, men sen vände allt helt plötsligt och nu idag är vi fortfarande ihop och gifta och har det bra.

ingen av oss hade det bra innan, men vi valde att jobba på det vi både ansåg som negativt på den andres sida och det funkade bra.

Jag tror att det kanske var annorlunda för er? I vårt fall så säger hon att hon inte längre kan ge det som krävs för att jobba med det.

I vårt fall har vi förvisso också bara saker man kan jobba med. Det finns ingen otrohetsaffär eller liknande i bakgrunden. 

Jag har föreslagit parterapi och allt för att lösa situationen. Men som sagt, hon säger bara att hon inte vill försöka då den dåliga perioden där vi glidit isär har gjort att bägaren runnit över.

Så jag kan inte gör annat än att acceptera och gå vidare.
  • Anonym (Svensson)

Det är såklart jätteledsamt att separera. Denna sorg kommer att vara med dig under en period, räkna med det. Men du kan även räkna med att det kommer kännas bättre framöver.

Lycka till och låt tiden läka sorgen, kräv inte för mycket av dig själv i början.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Svensson)
    Anonym (Handtralla) skrev 2023-12-16 07:42:24 följande:

Är det du som löser det med att runka och frågar till vilken musik? 

Troligen är det samma person som just nu känner ångest. Det är jobbigt att stanna i den känslan, man vill helst fly. Men för att bearbeta behöver man tillåta sig själv att känna sorg.

Mitt tips till honom skulle kunna vara att skriva av sig känslor. Det funkar för vissa.
Svar på tråden Hon dumpade mig, vad ska jag tänka på för att gå vidare?