• Veritaas

    Minskade fosterrörelser sedan några dagar v 31

    Hej!

    Jag har sedan några dagar känt av kraftigt minskade fosterrröseler. Från ett tydligt "schema" där det vart full fart på nätterna, morgonen, efter måltider och framförallt på kvällarna. Några lugna stunder däremellan på ca 30 min men inte mer än så.
    Jag var på förlossningen för 3 dagar sedan pga detta och allt såg bra ut med bebisen, dock blev jag inlagd över natten pga förvärkar dom ville kontrollera och bebisen kom då igång en del under natten. Åkte hem i förrgår och sedan dess har rörelserna minskat ytterligare.
    Idag känner jag ytterst lite, två gånger hittills har jag känt oprovocerade rörelser..

    Känner mig så sjukt nojig om jag ringer dit igen men vill inte missa något..  Hur hade ni tänkte?

    Har ni haft minskade rörelser så här länge?? Tidigare har jag bar haft två dagar.
    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Minskade fosterrörelser sedan några dagar v 31
  • Anonym (Maja)
    Veritaas skrev 2023-12-15 13:26:58 följande:
    Minskade fosterrörelser sedan några dagar v 31

    Hej!

    Jag har sedan några dagar känt av kraftigt minskade fosterrröseler. Från ett tydligt "schema" där det vart full fart på nätterna, morgonen, efter måltider och framförallt på kvällarna. Några lugna stunder däremellan på ca 30 min men inte mer än så.
    Jag var på förlossningen för 3 dagar sedan pga detta och allt såg bra ut med bebisen, dock blev jag inlagd över natten pga förvärkar dom ville kontrollera och bebisen kom då igång en del under natten. Åkte hem i förrgår och sedan dess har rörelserna minskat ytterligare.
    Idag känner jag ytterst lite, två gånger hittills har jag känt oprovocerade rörelser..

    Känner mig så sjukt nojig om jag ringer dit igen men vill inte missa något..  Hur hade ni tänkte?

    Har ni haft minskade rörelser så här länge?? Tidigare har jag bar haft två dagar.
    Tacksam för alla svar!


    Nu är det jätteläskigt att kommentera om det här, OM det skulle vara nåt så vill jag inte att min kommentar ska påverka dig. Men jag minns att jag upplevde minskade rörelser flera dagar i streck när jag var kring samma vecka som du är.. Var in och allt såg bra ut, men fortsatte uppleva samma i några dagar. Det beror ju på hur dom ligger i magen :) 
  • Anonym (J)

    Även för mig blev det annorlunda efter v31. Både mindre frekventa rörelser och svagare rörelser, samt ju större bebis desto med ändrade de ju karaktär (och det i sig är ju inget konstigt). För mig var det i samband med att bebisen vände sig med huvudet nedåt.

    Har varit in till förlossningen ett par ggr efter det pga att jag knappt känt rörelser, och allt var sett bra ut båda gångerna, och bebisen har kommit igång igen efter kanske 1-2 dagar. Efter v35 blev rörelserna TYDLIGT mindre.

    Personalen på förlossningen och min barnmorska tror det har att göra med att han ligger nedåt och att jag har moderkakan framtill. Plus att det är trångt nu, och att det i kombination med när han har benen inåt mot min rygg så känner jag inte lika tydligt. Har haft samma idag, tydligt mindre rörelser, är i v40 nu så verkligen slutspurt. Men försöker intala mig att det är såhär han verkar vara för mig.. och känner tydligare när jag ligger ner på sidan med händerna ovanpå magen.

    Jag tycker såhär: är du orolig så RING förlossningen! Varje gång jag varit in har de sagt att jag har gjort helt rätt i att komma in, att man ska ta det på allvar och att man aldrig kan åka in för mycket. Och det är ju bara en "ögonblicksbild" som man får, att allt är bra med bebisen precis när man är där, och det kan ju ändras faktiskt. Lita på magkänslan! Bättre att vara på säkra sidan när det kommer till ens bebis ❤️ Men ja, jag VET att man känner sig så besvärlig... Men det tycker inte personalen att man är, verkligen inte.

  • Anonym (hm)

    Jag var inne precis varje gång jag kände minskade fosterrörelser. Allt såg bra ut, men jag behövde få lugna mig och också se att det faktiskt var okej. Det gör inget om du ringer, det gör inget om du åker till förlossningen heller. Åk så ofta du behöver!

    Till mig sa dom att det blir minskade fosterrörelser av den enkla anledning att bebisen inte får samma utrymme längre. 

Svar på tråden Minskade fosterrörelser sedan några dagar v 31