• husdjursdisco

    Hur många dagar spara - föräldrapenning?

    Planerar min föräldrapenning med första barnet och tycker det är svårt att veta vad som är rimligt att spara till framtiden. Hur många dagar sparade ni/planerar att spara? Önskade ni att ni sparade fler, eller tvärtom, tog ut fler?

    Det beror såklart på sin egen situation men det är ändå givande att höra om andras tankar kring detta då jag inte har någon erfarenhet.

  • Svar på tråden Hur många dagar spara - föräldrapenning?
  • Anonym (BM)

    Finns ju ett maxtak, 96 dagar efter 4-årsdagen. 

  • Mickezzz

    Vi matade ut allt direkt, vad som helst kan hända tex bli av med jobbet då är ersättningen från f-kassan obefintlig.

    valde att spara pengarna för några dagar i veckan själva för att kunna använda när vi önskar vara extra lediga med barnen i framtiden.

  • Anonym (Ellen)

    Vi räknade bakåt, dvs utgick från att när barnet blir fyra så ska det finnas 96 dagar kvar. 
    Och sen utifrån övrigt regelverk, att man inte behöver ta dagar alls första året, att from 18 mån har man rätt att vara ledig i den omfattning man tar ut dagar, att rätten till ledighet bygger på att man har dagar kvar och arbetsgivarens regler om utbetalning av föräldralön så planerade vi.

    Så det blev väldigt lite uttag första året. Sen desto mer från barnets ettårsdag tills det var inskolning på förskolan. Sen ville jag behålla min SGI så under första tiden med deltidsarbete fyllde jag upp med föräldrapenning. 

    Rätten till hel föräldraledighet när barnet är äldre bygger på att du tar ut fp för motsvarande tid. Du kan alltså inte slänga in 3v föräldraledighet en sommar när barnet är fem år om du inte har dagar kvar. Även om du tänker att det funkar ekonomiskt med ett sånt tapp. Du har inte den lagliga rätten. En del arbetsgivare kanske inte bryr sig medan andra som kan reglerna kommer att säga nej till en sån begäran. Så det beror både på hur flexibla semestrar man har, man kanske inte alls behöver utnyttja den rätten. Samt hur väl ens arbetsgivare följer reglerna.
    Och där hjälper ju inte pengar på banken (dvs om du tagit ut dagarna tidigare) om du har en sån arbetsgivare.

    Nu är mitt yngsta barn precis igenom förskolan och vi ligger på ca 80 dagar. De får man ju ta ut tills hen är 12 så det känns bra att ha dem. När skolan börjar efter nyår så är det två dagar som fritids har stängt. Där tar jag FL. Och nästa sommar kommer jag tex inte att ha fullt intjänad semester pga bytt jobb så där kommer jag söka 2-3 veckor FL. Det är perfekt att ha när det är lov eller fritids är stängt. 

    Så om man inte har behov ekonomiskt att ta ut alla dagar första tiden, försök spara. 

  • MsM84

    Vi har sparat så att vi har haft 96 dagar kvar vid 4-årsdagen. Att kunna ta ut dagar när förskola/skola har planeringsdagar och lov är värt mycket. Även om man vill jobba deltid men hålla uppe SGI. Tänk också på hur du tar ut lägstanivå dagarna. Jag har valt att använda dem för att fylla ut vid deltid och om jag är ledig enstaka dagar. Är jag FL någon vecka eller mer blir inkomsttappet gigantiskt annars. De dagarna ser jag mer som dagar jag har rätt att ta ledigt. 

  • Anonym (Ellen)
    MsM84 skrev 2023-12-15 22:26:01 följande:

    Vi har sparat så att vi har haft 96 dagar kvar vid 4-årsdagen. Att kunna ta ut dagar när förskola/skola har planeringsdagar och lov är värt mycket. Även om man vill jobba deltid men hålla uppe SGI. Tänk också på hur du tar ut lägstanivå dagarna. Jag har valt att använda dem för att fylla ut vid deltid och om jag är ledig enstaka dagar. Är jag FL någon vecka eller mer blir inkomsttappet gigantiskt annars. De dagarna ser jag mer som dagar jag har rätt att ta ledigt. 


    Samma här.
    Vi tänkte också på det när vi planerade " vilken sorts"  96 dagar som skulle finnas kvar samt på vem!
    Det är ju dumt om alla ligger på pappan tex och han inte får överföra dem. Sånt får man också ha lite koll på. 
  • Anonym (Spara)

    Vilken bra frågeställning du har TS! Just nu är min man FL och tar ut fullt för att inte förlora sin SGI. När jag var hemma tog jag ut så lite som möjligt då mannens inkomst inte räckte till hela familjen.
    Vårt barn börjar förskola om några månader, är vi inte nöjda med förskolan vi kommer att få tar vi ut mer FL!
    Om vi däremot påbörjar förskolan som planerat kanske vi har sparat för många dagar! I somras hade det varit trevligt att ta ut fler dagar för att få mer kvalitet på semestern. Planen är att ha kvar 96 dagar vid 4 års ålder och fram tills dess ta ut längre semester över sommaren och annat!

  • Anonym (Spara)
    Vårt barn börjar förskola om några månader, är vi inte nöjda med förskolan tar vi ut mer FL!* ska det stå!
  • Anonym (JB)

    Det är nog bra att prata ihop sig med den andra föräldern om det också. 

  • Anonym (B)

    Med vår första så tog vi ut 2-3 dagar/veckan det första året och sedan 5 dagar/veckan fram tills då barnet var 18 månader och den som var föräldraledig började jobba.

    Med nr 2 hade vi en helt annan ekonomisk sits så då valde föräldraledig nr 1 att inte ta ut en enda dag det första året och stannade sedan hemma tills då barnet var 1,5 år där förälder nr 2 tog över i 11 månader. Det var helt underbart. Men det var verkligen ett lyxläge som inte många har möjlighet till. 

Svar på tråden Hur många dagar spara - föräldrapenning?