• ssafeheaven

Era bästa tips inför potträning

Hej, vår son är 10 månader och vi har köpt en potta till honom Skäms

Tänker vi inte behöver stressa, men skulle vara roligt att smått börja introducera pottan.

Så, dela gärna med er hur ni har gjort i samband med introduceringen av den och pottningen i säg Tungan ute

• Svar på tråden Era bästa tips inför potträning
  • cotlettis

Det mest effektiva (enligt mig) är att inte hålla på för tidigt, de är sällan mentalt redo för att förstå och det kommer bli mer jobb än resultat. Sen kommer de aldrig bli redo av sig själv, de kan ju lätt ha blöja upp till 4-5 år om man inte lär dom. 

Vi körde all in när vårt barn var 2.5 år, ryckte blöjan, stannade hemma i 2 dagar och hade plastad frotté överallt. Väldigt snabbt förstod barnet och sen vågade vi oss ut och han till förskolan. Blev några olyckor, framförallt på förskolan, men det gick väldigt snabbt. Det var mitt i vintern så det som alla säger om att göra på sommaren håller jag inte heller med om.

Jag lånade "Potträning på 3 dagar" på biblioteket och körde efter deras tips. De sa att man skulle ta bort pottor ett tag innan, för de blir lätt leksaker om de står framme.

Dock så orkade vi inte ta nattblöjan samtidigt och riskera vår fantastiska sömn och den är fortfarande kvar ett år senare. Även om vårt barn har börjat vakna på natten och kissar i pottan flera nätter. 

• ssafeheaven

Tack snälla för jättebra tips, då kan vi avvakta lite och inte köra på för hårt. Känns ändå som det bästa ☺️😃
    Tack igen 🙏

• Norrut

Jag har två barn och har tyckt att ca 18 månader har varit en bra ålder att låta dem testa för första gången, utan förväntningar på resultat. Alltså mest bara låta dem gå runt med bar underkropp hemma för att känna hur det känns, provsitta pottan lite och sätta ord på allt ("Mamma kissar på toaletten. Där är din potta. Du kan kissa på pottan. Titta, nu kom det kiss på golvet. Kom så går vi till pottan. Sitta pottan. Kissa på pottan.") Oavsett om det leder till nåt eller inte är det ju bra övning, så man kan försöka vara lite avslappnad med hur det faktiskt går.

För hur det går beror nog helt på barnet och hur redo/intresserade de är. Vår första son var extremt enkel att potträna, vi ansträngde oss inte alls, bara gjorde som ovan de dagar vi var hemma och kände för det och struntade i det resten av tiden, utan att tro att det skulle leda till något direkt - och sen fick tänka om helt för han blev överförtjust. Fick köpa kalsonger åt honom en månad senare och från den stunden höll han sig tills man tog honom till en potta. Jag räknade honom som helt blöjfri från 22 månader nån gång, för det var då jag började känna mig trygg nog att ta honom utanför hemmet till affären och hem till kompisar osv. utan att sätta på blöjan. Åkte på tretimmarsresa i bil med honom vid 23 månader och var inte ens nervös. Han var redan som bebis väldigt förutsägbar i sina mönster, kissade vid exakt samma tillfällen och rätt sällan (stor blåsa, antar jag) och han visade liksom tydligt med hela kroppen och minspelet att han kissade även när blöjan var på. Han hade nog helt enkelt bara väldigt bra förutsättningar för att lyckas.

Vår andra son är 22 månader nu och rätt ointresserad av det hela. Om jag tar av honom blöjan vrålar han genast "annan blöjaaa!" och blir skitsur om den inte omedelbart materialiserar sig på hans kropp. Jag har heller aldrig riktigt fått kläm på när han egentligen kissar, det märks inte alls på honom, men baserat på blöjorna tror jag att han går runt och småskvätter mest hela dagarna, haha. Så han har nog helt enkelt inte så bra förutsättningar för att pottränas just nu. Det får komma senare - tänker att vi märker när det är dags om vi fortsätter prata om det och sitta på pottan ibland (för den gillar han).

Ni kan säkert visa pottan för er 10-månaders också, det är ju inte värre än att ni får ställa undan den ett tag om intresset inte finns! I den åldern har jag för mig att vi börjat prata en del, t.ex. förklarade att det kommit bajs i blöjan och visade att det hade det.

• Jemp

Jag skulle säga precis tvärt om mot första svaret du får. Det är också det BVC rekommenderar. Dvs börja tidigt och kravlöst. Läs en bok när barnet sitter på pottan. Låt docka potträna. Om pottan är ny ser jag heller inga problem om barnet flyttar runt den som ?leksak?. 

Sen har vi hållt det på den nivån tills de känts redo, dvs har börjat reflektera över att det kommer kiss/bajs och helst ha åtminstone kissat på pottan. För våra barn hände det strax före 2,5. Då sa vi att det var dags att gå på potta/toalett istället för potta. Gick helt problemfritt, visst skedde enstaka olyckor men de förstod och köpte konceptet direkt så verkligen inget kaos som jag kan höra andra beskriva. Första 1-2 dagarna gick de nakna hemma (tänker att det gör att man lättare kommer ihåg att man är utan blöja), sen normalt. 

Att bli torr nattetid är mer hormonstyrt än något att lära sig.

• Aliona

Vi kände press från omgivningen att potträna tidigt, så vi skaffade potta men det gav noll resultat. Visst, han satt där en stund, men det var inget som funkade. Vi läste också Pottfri på 3 dagar men tyckte att det var stressande och bara för mycket. Så i slutändan väntade vi bara tills vi uppfattade att han var redo, vilket hände mär han var 2,5 år. Vi var på semester och sade att vi hade glömt båda blöja och napp. Han vande sig på några dagar, lite olyckor ute när han var upptagen att leka, men aldrig att han kissade på golvet eller soffan eller så. Hqn gillade för övrigt toalettsits mer än potta, så det funkade mycket, mycket bättre. 

Nattblöjan gjorde vi inget särskilt med, tog bort den när den varit torr typ en vecka i streck. Det tog någon månader till efter att han blivitvt torr på dagen. 

• BuoBä

Vi började sätta vårt barn på pottan ett par gånger om dagen i samband med blöjbyte när hon var knappt ett år. Väldigt snart började hon bajsa på pottan varje kväll. Vi bytte helt ärligt inte mer än en handfull bajsblöjor från och med då och fram tills hon blev helt blöjfri strax innan 3 år. Det var en riktig bra bonus. Glad

Poängen med att introducera pottan så tidigt som vid 10 månader är absolut inte att barnen ska sluta med blöjan redan då. Men det kan vara lättare att vänja dem vid pottan som koncept och alternativ, innan de blir så gamla att de börjat gå. 

Börja med en ambitionsnivån som passar er och se hur det funkar. Går det bra kan ni börja rutinpotta mer regelbundet. Vill barnet inte sitta där så tar ni paus ett tag och provar igen några veckor senare. Skaffa någon bok om att gå på pottan, och någon tålig (och tvättbar!) leksak som man bara får leka med när man sitter på pottan.

Att bli blöjfri är en helt annan process som kommer senare. 

Svar på tråden Era bästa tips inför potträning