• Anonym (Mamma)

Företag kräver pengar för ej uthämtat paket

Min 14-åriga dotter har tydligen beställt paket. Inget vi vetat om innan vi fick brev om det  och då hade det redan skickats i retur.

Nu kräver företaget att vi betalar för returen, trots att ett barn inte får ingå avtal. Hur tar vi det här vidare?

• Svar på tråden Företag kräver pengar för ej uthämtat paket
  • Krocko
    Anonym (Mamma) skrev 2023-12-17 17:19:23 följande:

Nej vi visste inget förrän vi fick ett fysiskt avi, och det kom när paketet redan gått i retur.
    Jag utelämnar ingenting, jag vet bara vad min dotter sagt. Hon får redan konsekvenser av att ha gjort så här, men att betala returen kommer inte vi inte göra.

Även om hon skulle ha fyllt i att hon är över 18 så är hon inte straffmyndig heller, så ser inte att det skulle ändra något.

Men hur stor summa pratar vi om här? Är det inte bara att betala och sen ta lärdom av det hela? Prata med din dotter att hon inte kan beställa på nätet, utan det får en vuxen göra. Måste ni dra detta in absurdum, det blir ju lite löjligt om det inte handlar om några astronomiska summor..
  • Anonym (Mamma)
    Krocko skrev 2023-12-18 10:09:12 följande:
    Men hur stor summa pratar vi om här? Är det inte bara att betala och sen ta lärdom av det hela? Prata med din dotter att hon inte kan beställa på nätet, utan det får en vuxen göra. Måste ni dra detta in absurdum, det blir ju lite löjligt om det inte handlar om några astronomiska summor..
    Du vet att vissa har det extremt tajt va?
  • Anonym (Mamma)

Hon vet att hon gjort fel och har fått konsekvenser av det, men vi tänker inte betala. Det ena utesluter inte det andra. Hon är en väldigt ordningssam tjej och vi blev väldigt förvånade över det här.

Det var påminnelseavin vi fick fysiskt, men då hade paketet som sagt redan gått i retur.

• Krocko

Vad säger företaget då? De kanske bara stryker det, men om de inte gör det så hade iallafall jag betalat så de inte skickar det till inkasso. Men förmodligen är de inte oävna utan stryker det bara. 

• Anonym (M)
    Krocko skrev 2023-12-18 12:41:05 följande:

Vad säger företaget då? De kanske bara stryker det, men om de inte gör det så hade iallafall jag betalat så de inte skickar det till inkasso. Men förmodligen är de inte oävna utan stryker det bara. 

Frågan är om något inkassoföretag är intresserade att åta sig det uppdraget, när det handlar att driva in från en minderårig, om de kanske inte ens har någon laglig rätt till pengarna i slutändan
  • felix le chat
    Anonym (M) skrev 2023-12-18 13:40:41 följande:
    Frågan är om något inkassoföretag är intresserade att åta sig det uppdraget, när det handlar att driva in från en minderårig, om de kanske inte ens har någon laglig rätt till pengarna i slutändan
    Så klart inte !  Det är lönlöst.
    Utgångspunkten är att ett barn inte kan ingå några avtal på egen hand. Om någon ändå ingår ett avtal med ett barn är avtalet ogiltigt.
  • Krocko
    felix le chat skrev 2023-12-18 15:13:29 följande:
    Utgångspunkten är att ett barn inte kan ingå några avtal på egen hand. Om någon ändå ingår ett avtal med ett barn är avtalet ogiltigt.
    Exakt, så därför undrar man ju vad företaget svarat TS när hon påpekat detta? Det har ju inte framkommit någonstans.

• Krocko
    Exakt, så därför undrar man ju vad företaget svarat TS när hon påpekat detta? Det har ju inte framkommit någonstans.

• Anonym (...)
    Krocko skrev 2023-12-18 16:19:47 följande:

Jag tror faktiskt inte att TS har kontaktat företaget ännu, de brukar liksom vara schyssta om man hör av sig...
  • Krocko
    Anonym (...) skrev 2023-12-18 16:51:21 följande:
    Jag tror faktiskt inte att TS har kontaktat företaget ännu, de brukar liksom vara schyssta om man hör av sig...
    Ja det brukar de, så det är ju lite underligt att starta en tråd på familjeliv utan att ha hört vad företaget ifråga har svarat när TS förklarat omständigheterna kring beställningen.
  • Anonym (Jenny)

Hallå TS! Vad säger företaget när du påpekat att det är en minderårig som beställt? 

Svar på tråden Företag kräver pengar för ej uthämtat paket