Inlägg från: Anonym (Ok) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ok)

Flytta ihop i mitt hus, arvsrätten?

Om du dör ärver dina barn dig, om han dör ärver hans barn honom. Så fundera på hur ni vill ha det, om den som är kvar har råd att lösa ut den dödes barn. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (F) skrev 2023-12-15 08:31:35 följande:

Eftersom han flyttar in i ditt hus som du redan äger och bor i ärver vare sig han eller hans barn någonting om du avlider. Likaså om han avlider. Vill man ända det gör man det via testamente.

Vad menar du med "rätt"? Det bästa är att gå till en jurist och ta fram alla scenarier som kan hända. Vad vill vi ska hända om vi separerar? Vad vill vi ska hända om någon av oss dör?

Han kan köpa in sig i huset om det känns bäst så för er bägge, och det behöver inte vara 50%. Vill/kan han inte betala det som krävs kan man lösa en del med skuldebrev. Googla på det. Alternativt tar ni det lite chill, avvaktar lite och kollar in ett annat hus som ni går in i tillsammans. Titta också på alternativ med livförsäkring.

Det spelar ingen roll om de flyttar till något gemensamt, de ärver inte varandra för att de är inte gifta.
  • Anonym (Ok)
    Agda90 skrev 2023-12-15 09:24:17 följande:
    Flyttar de till något gemensamt som införskaffats för gemensamt bo då är hälften hans och hälften hennes. Dör den ena ärver barnen och då får efterlevande part köpa ut barnen för att kunna bo kvar. 
    Ja, skrev jag något annat? Sambos ärver inte varandra. 
Svar på tråden Flytta ihop i mitt hus, arvsrätten?