• Anonym (Ledsen mamma)

Stöd att hantera bebis som jag tror har autism

Många kommer tycka det är löjligt att spekulera kring autism när det gäller en två månader gammal bebis. Men det finns ett syskon som har autism och som uppvisade tecken från start, dock inte lika tydligt som bebisen. 

Bebisen spänner sig av all fysisk närhet. Jag har så svårt att hitta sätt att trösta honom. Han verkar överhuvudtaget inte reagera på mänsklig närvaro. Sedan ett par dagar ler han men mot slumpmässiga objekt, inte mot människor. 
    Jag förösker att inte fundera så mycket på framtiden, ingen kan ju säga hur det kommer att utvecklas, men jag tycker det är så tufft att inte få kontakt och att inte kunna trösta. De senaste dagarna har jag känt mig så ledsen. Har någon tips på bra sätt att hantera situationen. Oavsett vad vill jag ju göra allt så bra som möjligt för den lille 
  • Svar på tråden Stöd att hantera bebis som jag tror har autism
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2023-12-15 14:06:46 följande:
    Om du byter ut autism mot att han har ont? Du skulle få samma reaktion... Har du undersökt det?
    Ja, jag har tänkt kring det och har ett läkarbesök inbokat nästa vecka. 
  • Anonym (nmn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-12-15 14:13:52 följande:
    Ja, jag har tänkt kring det och har ett läkarbesök inbokat nästa vecka. 
    Låter klokt, kan ju ha ont i magen eller något sådant. Det är ju inte så ovanligt heller.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2023-12-15 14:32:18 följande:
    Låter klokt, kan ju ha ont i magen eller något sådant. Det är ju inte så ovanligt heller.
    Håller helt med om att vi måste utesluta fysiska orsaker.
  • Anonym (Ledsen mamma)

Träffade läkare idag. Han kunde inte se något särskilt förutom att det var svårt att få kontakt. 

• Anonym (Ledsen mamma)

Efter att han fick en massa utslag i ansiktet har jag uteslutit mjölk ur kosten. Det verkar faktiskt ha gjort honom mer tillfreds. Dock blir det väldigt tydligt att han föredrar att ligga ensam. Håller jag honom skriker han ofta till jag lägger ner honom. 
    Det är väldigt tufft. 

• Anonym (Sara)

Skönt att han mår bättre sen du uteslöt mjölk.Hur reagerar han på amning/flaska? Tänker kroppskontakten.
    Låter väldigt jobbigt att inte ha den kontakten eller närheten ni önskar, hoppas det växer fram med åldern. Om han ligger ner, är det okej då att ha en hand på honom? Eller lägga din kind lätt mot hans eller så? Kanske finns sätt att få närheten som passar honom?

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Sara) skrev 2023-12-26 22:23:55 följande:

Skönt att han mår bättre sen du uteslöt mjölk.Hur reagerar han på amning/flaska? Tänker kroppskontakten.
    Låter väldigt jobbigt att inte ha den kontakten eller närheten ni önskar, hoppas det växer fram med åldern. Om han ligger ner, är det okej då att ha en hand på honom? Eller lägga din kind lätt mot hans eller så? Kanske finns sätt att få närheten som passar honom?

Amning funkar egentligen bäst när han är lite halvt sovandes. När han är vaken  är ofta spänd när jag ammar honom. När han sover funkar det dock att ha honom i famnen. 
    Han verkar inte jätteglad i att jag rör hans huvud eller ansikte men det kan funka att massera magen. Han verkar tycka om när vi greppar hans händer så det gör vi rätt ofta. 
    Tack, hoppas på mer närhet framöver
  • Anonym (nmn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2023-12-26 22:53:26 följande:
    Amning funkar egentligen bäst när han är lite halvt sovandes. När han är vaken  är ofta spänd när jag ammar honom. När han sover funkar det dock att ha honom i famnen. 
    Han verkar inte jätteglad i att jag rör hans huvud eller ansikte men det kan funka att massera magen. Han verkar tycka om när vi greppar hans händer så det gör vi rätt ofta. 
    Tack, hoppas på mer närhet framöver
    Tyvärr kan det ju vara så att barnet fått negativ erfarenhet av beröring om han haft ont?

Men det går säkert över. Ändå bra att hitta ett "fel" som går att ta på, och göra något åt.

Jag hoppas att det blir bättre snart. Jag tror att ni gör helt rätt!
  • Anonym (Ledsen mamma)

Nu är vår bebis fyra och en halv månad. Han kan le mot människor men kontakten är mycket flyktig och i de flesta situationer undviker han helt ögonkontakt. Han är ofta ledsen eller gnällig men det har varit perioder när han inte har varit det. Jag tror inte det är smärta som har lett till att han undviker kontakt.

• Anonym (nmn)

Hur ser din oro ut nu för honom?

Svar på tråden Stöd att hantera bebis som jag tror har autism