Aliona skrev 2023-12-13 20:12:52 följande:
Jag känner för dig. Tyvärr ser svenska skolan ut så. Jag tror tyvärr inte att problemet kommer att lösas, eller att det iaf kommer att ta lång tid. Jag tror att jag skulle ha försökt byta klass eller skola om det behövs till mitt barn. I sonens parallelklass är det samma situation, och förutom att barnen där är otrygga och inte har det trevligt i skolan så ligger de ni i ettan långt efter de andra klasserna i läsning och matte. Lärarna får helt enkelt inte tillräkligt med tid för undervisningen när de måste hantera stökiga elever. Jag tycker så synd om alla barnen, båda de som har behov av hjälp som de inte får, och klasskompisarna som inte får den kvaliteten på undervisningen som de borde få,
Ja det är så bedrövligt och ledsamt att det bestämdes att alla utifrån sina behov ska inkluderas i skolan men inte en tanke på HUR det ska genomföras för elevernas bästa. Det finns en barnkonvention som det ÄR lag på?kanske även trycka på där hos rektorn?
men egentligen är det en politisk fråga. Skolorna går på knäna och man ska helst trolla med de resurser man har. Sedan sjunker barnens kunskaper i både läsförståelse och matematiken ?.ser man inget samband????