• Zaro

Vi som till slut blev gravida med IVF

Haft fullständig vattenavgång och därför fått antibiotika för att det är öppen kanal till honom och han inte ska smittas. Också fått kortison för hans lugnmognad. Imorgon får jag mer kortison. Känns som att jag blir kvar tills jag fött. De vill ha kvar honom men han kan också födas närsomhelst. Lite chockad av alla nattens undersökningar, har knappt sovit, blöder och är trött och faktiskt rädd nu Gråter
  • Zaro

Hej alla fantastiska kämpar, vad fint att läsa om er resa och vad kul att det närmar sig för så många av er. Det kommer gå så bra för er alla. Hjärta

Ledsen att jag försvann och tack för alla tankar. Jag har varit inlagd ett tag. Som ni vet var det precis före rul en hög vattenavgång de trodde skulle leda till abort sista dagen med tillstånd av socialstyrelsen. Men vi kunde fortsätta graviditeten genom besök till en överläkare vv. I v 28-30 började jag blöda och blev inlagd. Tappen var lite kort, vattnet gick helt denna gång och de misstänkte till slut att även moderkakan höll på att lossna. Så vi fick en prematur men ändå stor pojke genom vaginal förlossning som jag velat. Förlossningen gick jättebra även om jag blev förvånad över att kräkas hela krystfasen och att det hela inte ens gjorde så ont som jag trott. Personalen där och på bb är helt fantastiska. Även på neo då han ligger på neontal intensivvårdsavdelningrn. Han sover tyvärr själv där för att han är medtagen och behöver hjälp med värme, mat, andning med mera men jag pumpar brösten för att spara till honom. Imorgon ska vi prata med dem om provsvar efter blodprov och röntgen. Är fortfarande i chock men såklart väldigt tacksam och förhoppningsfull.

• Zaro

Så kul att ta del era upplevelser och grattis till er som fått barn. Särskilt till dig Noelani som jag följt sen starten och som jag vet ville ha ett kejsarsnitt. Hjärta
    Nu är vi utskrivna från neo och bvc har tagit över. Neo kommer dock följa oss lite och räknar på hans utveckling från bf eftersom prematura ibland ligger efter i utvecklingen. Det är skönt att vara hemma, slippa alla sladdar, apparater, undersökningar och sondmatning. Amningen och nätterna fungerar också bra trots att han har sin största vakenperiod då, till skillnad från i magen. Kroppen och psyket börjar också hänga med efter lite baby blues, men det är segt att läcka så mycket bröstmjölk hela tiden. De vill inte att vi flaskmatar och skapar förvirring och så går han ned igen (har gulsot = tröttare = svårare att gå upp i vikt). Så det är en fördel med att inte amma kan jag tänka mig. {#emotions_dlg.flower}

• Zaro

Vi hann förresten inte laga matlådor eller ordna med allt hemma. Vi ville inte heller köpa så mycket innan vi visste vad han behövde. Det vi köpt sen innan och använt mycket är babynest, barnvagn, bebisfiltar, nappar, skötbädd utan bord. Vi köpte just amningskudde, kläder, blöjor och bindor och det var ju också bra att ha Flört I början fick vi bebiskläder, blöjor, förlossningstrosor, bindor och smärtlindring av sjukhuset. Trosorna sparade jag och de använder jag fortfarande Cool

• Zaro
    Melsson skrev 2024-05-06 09:15:54 följande:

Åh så skönt att ni är utskrivna från neo nu Zaro, tror vi alla här har varit så oroliga och hejat på er, så känns ju så underbart att ni nu får komma hem <3 Skönt att amning osv funkar bra, känns det konstigt att amma? Jag stod igår och klämde på mina bröst och bara hmmmm snart ska en bebis äta från dessa - dock känns det som jag har noll mjölk men för vissa kommer det ju först efter förlossningen.. 

Det där med baby blues verkar ju vara helt galet - känns som alla blir instabila och gråter osv, men så bra att folk belyser det så att man är beredd när det händer. Hoppas att hormonerna snart lugnar ned sig för dig <3

En fråga till dig som ammar - hur många amningsbehåar skulle du säga att man behöver? har inte köpt en enda än....Åh känner igen mig SÅ i det du skriver - är livrädd att bebisen ska komma för tidigt innan allt är klart för bebisens ankomst, samtidigt som jag INTE vill gå över tiden och som du säger bara vill ha ut den lilla nu haha. Men dom kommer väl när dom kommer dom små liven :P 

//Melsson v 36+5

Tack snälla Melsson!
    Det är nog på ett sätt lite konstigt att plötsligt mata sitt barn genom sina bröst, för mig är de egentligen en sensuell del, men man vänjer sig. Din mjölk kommer säkert komma i samband med förlossningen, annars får du hjälp. Oroa dig inte!
    Jag köpte aldrig gravidkläder eller amningskläder, men vissa saker var åtminstone jag inte förberedd på trots amningskurs etc, det är kanske sådant man inte säger till den gravida? Tex att de 2 första veckorna bokstavligt talat spruta mjölk och därför hela tiden ha blöta kläder, blöt bebis och blöt säng. Så jag skulle säga att flera amningsbh:ar är bra, vilket jag köpte i efterhand, att sova på en handduk i sängen, att ha mindre handdukar i närheten när det bröstet bebisen inte äter på läcker, och amningsinlägg. Jag har både en amningskupa eller vad det heter som samlar upp när man ammar på det andra bröstet samt inlägg i både tyg och engångsinlägg från Nuk. De har jag hela tiden i bh:n, även dagtid och jag har alltid extra med mig när jag är ute. Vill också säga att för mig är amningen inte fantastisk eller mysig, trots att allt fungerar perfekt så att säga, så det kan man ju också försöka vara förberedd på tänker jag. Men för mig överväger hälsofördelarna. Däremot har vården varit väldigt bra och min erfarenhet är därför att ingen hetsar en utan snarare tycker mamman ska må bra och att det finns alternativ, tex pumpa ut och ge flaska eller ge ersättning istället, om man inte vill eller kan amma. Har förstått att vissa kan bli såriga etc.
  • Zaro
    Sandralinnea123 skrev 2024-05-10 14:53:17 följande:

Hej! 
    Jag har nu varit på ultraljudet, & vi har fått den största chocken & lyckan, det var inte 1 hjärta utan 2 hjärtan som slog, vi ska få tvillingar vilket jag trodde var omöjligt men tydligen kan en fryst blastocyst dela sig till 2, vi har en otrolig chock samtidigt som vi är så lyckliga 👶🏼👶🏼❤️

Men wow vad coolt, så himla ovanligt ju, stort grattis till två bebisar! Den som väntar på något gott!? Hjärta
  • Zaro
    Noelani skrev 2024-05-11 16:32:56 följande:
    Förstår dig helt men eftersom ni sett hjärtslag så är chansen så stor att allt går vägen ❤️ Jag har för mig min läkare sa att 12 veckors gränsen är vad man vanligtvis förhåller sig till eftersom man så sällan annars gör UL tidigt generellt.. Men har man sett hjärtslag innan är det nästan lika säkert som vid 12 veckor...
    Dessutom har man fler kontroller när man väntar tvillingar och förlossningen planeras nog oftas in tidigare Hjärta Så det blir nog på ett positivt sätt en kontrollerad graviditet
  • Zaro
    Sandralinnea123 skrev 2024-05-11 21:59:25 följande:
    Ja de är fler kontroller oftast varannan med ultraljud va jag läst mig till för att kontrollera speciellt när de är enäggstvillingar som vi ska få, läst att nästan alla tvillingar föds innan v36 & tidigare, dessutom blir de ofta kejsarsnitt ❤️ 
    Så mycket att oroa sig för 😅
    Fast att det är mer kontrollerat torde ju innebära högre chanser att det går bra :)
  • Zaro

Så spännande att höra din resa grunkemoj, det var kanske meningen att ni skulle få tvillingar efter er långa väntan! Stort grattis Hjärta
    Och stort grattis till dig också, Melsson! Shit vad snabbt det gick för dig! Håller med om att det är en stark upplevelse, och vad fantastiskt att du redan håller på att repa dig så att säga. Njut av bebisen Baby

• Zaro

Wow vad fint skrivet Vickan, du verkar så gullig och förtjänar allt! Grattis, ta hand om dig och njut! Hjärta

• Zaro

Hur går det för er alla?
    Vi har snart vår 4 månaderskontroll. Min son är enkel och rätt glad, men jag blir ibland lite stressad när vi är iväg (typ åka kollektivtrafik, byta om nån annanstans osv) och jag längtar efter alla de där framstegen som ska komma det första året, hoppas att inte behöva bära på honom jämt ingår i det Skrattande

• Zaro

Så kul att höra hur det kan fungera längre fram Orkidé!
    Vi har det ganska lika då, men känner olika, Noelani Skrattande Tänker ofta på dig med och förstår precis hur du menar med syskon... kanske kan man diskutera saken lite längre fram? Hjärta

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF