• Zaro

Vi som till slut blev gravida med IVF

Lite uppdatering och info till er från denna problematiska patient Obestämd
    Vi går ju till överläkare varannan vecka pga för lite fostervatten och de satsar på att få ut honom vecka 34. Igår fick jag dock magont och idag lite blod vilket vi förutom vattenavgång ska söka hjälp för. Jag är i vecka 30 (29+2) idag och åkte in till förlossningen. Det visade sig att livmoderhalsen är för kort och vi har fått en tid på tisdag. Har det fortsatt kommer jag bli inlagd och få värkhämmande och kortison för hans lungmognad för att hålla kvar honom i magen. Vi får se hur det går Hjärta

• Zaro

Ska någon av er amma? Jag har haft torra bröstvårtor i flera veckor, så att de flagnar. Har tänkt att det bara är torrhet men har undrat om det är torkad råmjölk. Döm av min förvåning när jag provade handmjölka nu och det kom ut flera droppar!!!! Någon annan som tänkt handmjölka? Jag har tänkt försöka få ut råmjölk till vår pojke som ju kommer komma tidigt. 

• Zaro
    Vickan31 skrev 2024-03-05 09:39:17 följande:
    Men gud vad häftigt ändå, att det satt igång redan nu! Glad Jag har inte hört eller läst något om att handmjölka så jag har inget svar där, men kanske någon annan i gruppen som har bättre koll än jag?
    Eller hur? Frågade/upplyste mest av nyfikenhet. Har gått en amningskurs och de nämnde det, men en kompis tipsade först och tyckte det var lättare att komma igång med amningen direkt efter förlossningen då. Och som sagt kan råmjölk vara perfekt om man inte kommer igång på några dagar eller barnet är tidigt född.
  • Zaro

Vad skönt att du mår så bra Melsson! Vår egentliga bf är ju nära varandra! 

Det såg likadant ut men vi slapp bli inlagda. Så skönt. Hade det inte varit så många undersökningar som det ju är nuförtiden med komplikationer hade jag faktiskt tänkt att detta var en toppengraviditet Tungan ute Det är ju ingen sjukdom även om det är lite jobbigt ibland. Imorgon ska jag göra om diabetestestet hos barnmorskan och sen ska vi få en introduktion hos förlossningen. På fredag ska vi kollas igen av vår överläkare. Det börjar dra ihop sig inför planering av förlossning tror jag. 

• Zaro
    Awesomeginger skrev 2024-03-06 11:00:27 följande:

Är de någon som har några tips? Jag är super svullen om magen, kan inte ha några byxor och känns super tungt att röra sig. Även så mår jag så illa, klara inte längre åka hela sträckan på tuben utan måste hoppa av och ta luft för att inte spy. Måste små äta konstant för att inte må kasst. Någon som hade de likande runt vecka 8 och har några super tips?

Jag hade mjuka tights då som jag drog ned, dvs så att de inte låg över själva magen. Köpte också sea-band på apoteket att ha på bägge handleder, hjälper det inte finns receptfria medel mot illamående som inte är skadliga under en graviditet. Hade också alltid med mig snacks och åt ofta, helst innan jag blev hungrig, energibars eller frukt fungerade bra tycker jag. Försök också vila så ofta du kan och ta frisk luft i förebyggande syfte. 
  • Zaro
    Quincey skrev 2024-03-06 13:58:40 följande:

Tack alla för allt stöd! Jag tog nya test imorse i hopp om att se starka streck som kunde lugna mig lite men tyvärr syntes det knappt alls nu så räknar med att jag fått missfall. Hoppas komma tillbaka till denna tråd igen längre fram ❤️

Har du möjlighet att ta ett blodprov via din ivf-klinik eller hos barnmorska? Hjärta
  • Zaro
    Melsson skrev 2024-03-06 16:56:45 följande:
    Ja det är tacksamt! Men nu kommer man ju precis in i tredje trimestern så nu blir det väl andra bullar :P Ja vi ligger ju väldigt nära varandra så känns så konstigt att din lilla baby snart är här medan jag får vänta en evighet ;) Glömde fråga förut men kommer du få en sån lung-mognad spruta då? Så skönt att ni slapp bli inlagda, hoppas det håller i sig så <3 Har du haft höga sockervärden? Jag bävar lite över mäta socker igen, jag är en sån sockergris det senaste så kommer väl få högt snart! Du kanske skrivit det redan, men blir du igångsatt eller blir det KS? 
    Quincey skrev 2024-03-06 13:58:40 följande:

Tack alla för allt stöd! Jag tog nya test imorse i hopp om att se starka streck som kunde lugna mig lite men tyvärr syntes det knappt alls nu så räknar med att jag fått missfall. Hoppas komma tillbaka till denna tråd igen längre fram ❤️

Åh håller tummarna att testen bara är lite oklara och att det är ett litet hjärta där inne. Stor kram till dig <3
    Haha, ja, det blir ju det! Alla perioder har sina prövningar om man säger så Tungan ute Ja, det känns konstigt att vi borde gå igenom samma process men inte kommer göra det. Jag vet inte ännu om det blir vaginalt eller kejsarsnitt, det beror på hur han ligger och vad de tror att han kommer orka, vändningsförsök kan de inte göra i alla fall pga bristen på vatten. Kejsarsnitt verkar väldigt läskigt tycker jag. Ska du föda vaginalt eller blir det kejsarsnitt?
    Menar du glukosbelastning? Ska du göra det för andra gången då? Jag är också en riktig godisråtta och ska göra testet imorgon. Gjorde det förra veckan och de hoppades det visade fel Flört
  • Zaro

Glömde svara om kortison för lungorna Melsson, de menar att man bara gör det när man vet att förlossningen är på g och jag antar att man mest får det när det är väldigt tidigt. I vecka 34 ska lungorna i princip vara klara, ibland verkar man dock behöva hjälp med bland annat andningen till vecka 36 eller så. I vårt fall skulle kortison inte hjälpa eftersom annan problematik ligger bakom evt problem med lungorna.

• Zaro
    Clemmentina skrev 2024-03-06 22:25:25 följande:

@melsson Skönt att det är någon mer som inte märkt någon skillnad på brösten. Ska dock testa att börja handmjölka inom kort, Tänker att det inte kan skada. Flört Så spännande med nytt boende! 

@awesomeginger Köpt de skönaste gravidbyxorna på HM som jag bor i. Svarta med bra mudd upp till. Jag har varit väldigt illamående i långa perioder. Fick tips av min läkare att testa vitamin B6 och det tycker jag hjälper. Du ska ta mellan 120 och 160 mg per dag. Sen kan läkare skriva ut bra mediciner också. 

@quincy Åh vad jobbigt. Håller med om blodprov! Håller tummarna Hjärta

@Zaro Hoppas glukosbelastningen imorgon går bara bra så du slipper tänka på det. Skönt att du inte blev inlagd. 

Har du också planerat att handmjölka? Vad kul! Har du fått instruktioner om det?
  • Zaro
    Melsson skrev 2024-03-07 09:13:31 följande:
    Ja känns konstigt men ändå så häftigt att du snart är där! Nu börjar man ju faktiskt se slutet av sin graviditet, det har känts så långt bort hela tiden!

Jag har hört bra om kejsarsnitt (iaf planerade snitt) från kompisar som gjort när bebis legat i säte, en av mina närmsta vänner har gjort både vaginalt och KS och föredrog KS. Sen förstår jag att du kanske känner dig "snuvad" på en vaginal förlossning, men så länge den lilla kommer ut och mår bra så tror jag det är allt man bryr sig om <3 Man slipper ju även ev problem där nere med att sy, inkontinens osv osv.. Jag ska föda vaginalt men hade gärna gjort kejsarsnitt haha, men orkar inte bråka med vården för att få det.. 

Ja den här genen med att ge bebisen bra med näring verkar inte jag fått, min baby får leva på choklad godis och chips, äter dock rätt bra mat så det kanske väger upp haha. Har inte gjort glukosbelastningen än men har legat lite högt i fingret..Ser inte fram mot svälja vätskan :P 

Okej då förstår jag, men skönt att lungorna kommer vara såpass utvecklade så att du slipper den! Sjukt att du snart kommer få ett datum!!!!
    Clemmentina skrev 2024-03-06 22:25:25 följande:

@melsson Skönt att det är någon mer som inte märkt någon skillnad på brösten. Ska dock testa att börja handmjölka inom kort, Tänker att det inte kan skada. Flört Så spännande med nytt boende! 

@awesomeginger Köpt de skönaste gravidbyxorna på HM som jag bor i. Svarta med bra mudd upp till. Jag har varit väldigt illamående i långa perioder. Fick tips av min läkare att testa vitamin B6 och det tycker jag hjälper. Du ska ta mellan 120 och 160 mg per dag. Sen kan läkare skriva ut bra mediciner också. 

@quincy Åh vad jobbigt. Håller med om blodprov! Håller tummarna Hjärta

@Zaro Hoppas glukosbelastningen imorgon går bara bra så du slipper tänka på det. Skönt att du inte blev inlagd. 

Du har inte heller märkt något? Tänker du är ju ändå höggravid nu typ? Spännande att du ska testa handmjölka, du får uppdatera hur det går! Vilken vecka är du i nu? Jag är i v 28+1 idag, hoppas tiden till maj går fort! Men på våren brukar ju veckorna gå snabbare än vad dom gör på vintern:)
    Bra mat låter toppen! Men då tittar de alltså på det värdet via fingret innan glukosbelastningen? Inte tänkt på det!

Så skönt att höra om deras erfarenheter, tack! Men de som gjort kejsarsnitt, har ärret läkt snabbt och fint? Har de kunnat bära saker snabbt och börja träna? Lite rädd för att få endometrios där eller en hängig mage eller jättestort ärr om man får tänka så. Och barnen har inte fått astma eller allergier? För vaginalt ska vara bäst för barnen på så sätt att det minskar risken för det och dessutom behöver de mer sällan hjälp med andning. Tror jag läser på för mycket. Såklart gör man det som krävs och det kan ju bli vilket som.

Alltså. Det blir sista gången jag orkar ta det här med lungorna för börjar bli frustrerande med alla frågor. Jag försöker bara acceptera så känns utmattande. Lungorna är kanske komplett trasiga. Kortison hjälper alltså inte. Så de ger inte kortison för att lungorna är utvecklade, utan för att det inte hjälper i vårt fall. Vi får se hur det går helt enkelt.
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF