Melsson skrev 2024-04-12 10:45:09 följande:
Du ligger ju precis hack i häl med mig! Ja men alltså vi har ju varit gravida sen september nu? Helt galet!!
Så tråkigt med foglossningen, och så irriterande att det inte finns något bra "botemedel" mot det..Så strongt av dig att kämpa på och hålla humöret uppe <3 Ja alltså jag tycker vi har rätt att klaga lite - det är ju verkligen en berg och dalbana detta haha, och man känner ju inte igen sin kropp alls så man blir ju så frustrerad...Sen så börjar man ju tänka : hmm kommer jag verkligen må helt bra i kroppen när bebisen är ute eller kommer det ta några månader att komma tillbaka....Hoppas vi alla får snabb återhämtning!!
Jag har börjat med magnesiumtabletter precis innan jag ska sova och tycker krampen har blivit mycket bättre! Har dock mycket sammandragningar på nätterna men ska till barnmorskan idag så ska fråga lite om det då!
Och så fint barnrum, ÄLSKAR grönt, jag skulle kunna ha gröna väggar och gröna tapeter överallt :D
grimaserar skrev 2024-04-09 12:18:33 följande:
Ja, väldigt segt med järnbrist, vad ligger du på för värden? Jag var på 107 i vecka 22 och i vecka 29 var jag nere på 92, vet inte när jag/om jag ska bli orolig på riktigt eller om jag bara ska fortsätta knapra på så gott det går. Jag har inte fått intavenöst, har du blivit erbjuden? Väntar på kontakt från vårdcentral, men de verkar sega. Du vet säkert redan det men för mig hjälpte det att äta två-tre kiwi varje dag, försökte ofta äta dem i samband med järnet för tänker att det är bra C-vitamin som kan hjälpa kroppen ta upp järnet :) Nu har dock kroppen verkat vant sig och jag klarar av järntabletterna helt okej.
Jag relaterar till krampen i höfterna, känns som att de bränner hela nätterna och jag är som en val som inte kan röra mig, går typ inte att vända mig i sängen och känner mig så oerhört osmidigt, inte främst för att magen är stor utan mer för att allt gör så förbannat ont... Har haft foglossning sedan v. 18-20 typ och är så oerhört less på det, förstår inte hur jag ska klara de sista veckorna och min fysoterapeut bara skakade på huvudet när jag sa att jag tänkte jobba maj ut, får väl se om det går vägen.
Ja, väldigt lyxigt med nytt kök, och med diskmaskin(!!!), vilket typ var hela anledningen till att vi drog igång projektet nu innan barnet kommer. Förstår att det känns lite stressande att inte ha i ordning, men i gengäld tror jag att det går att lösa rätt fort när en väl får tummen ur :) och skönt att flytta innan trots allt, även om jag förstår att det hade varit skönt att fixa. När flyttar ni?
Mitt hb låg strax under 100 och ferritin strax över 20 nåt sånt! Men verkar inte vara tillräckligt illa för att bli erbjuden intravenöst - ska till barnmorskan idag så ska be om ett till järnprov om hon inte säger att jag ska ta det. Dom säger ju att det kan påverka återhämtning osv med så man vill ju gärna ha bra värden.... Det där med kiwi har jag inte hört något om - får testa det :D Jag läste någonstans att chiafrön är en del järn i - så försöker göra en smoothie om dagen när jag kommer ihåg haha, kan ju ha kiwi i då!
Ja alltså man känner sig som en tant på 90 år som behöver byta ut höfterna??? Håller med om vändningarna, är ju för att det gör ont inte för att man är otymplig...Jag får såna sammandragningar när jag ska vända mig med + krampen i vaderna, så alltså är en kamp att vända sig haha!! Inatt sov jag som tur var bra, typ första natten på 2 v, men var väl för att man var helt slut haha. Ja alltså unna dig lite gravpenning/sjukpenning/semester, man är ju sån himla typisk svensk som ska jobba in i kaklet....
Ja det förstår jag - vilken lycka att allt blev klart i tid <3 Ja jag tänker det med, flyttlasset går 10:e maj, och BF är 28:e maj hehe, vi får nycklarna om 2 v men då är det först rust innan vi kan flytta in!
Så himla spännande!! Kollar dom hur öppen man är hos barnmorskan på besöken i sluten? och tappen osv?
Köpte faktiskt tabletterna med magnesium och kalcium, har bara tagit dom två nätter men tycker faktiskt att det hjälpt :D
Vad skönt att det har hjälpt! :) Nej de kollar inte hur öppen man är eller något med tappen. De känner på magen hur bebis ligger, mäter sf-måttet och lyssnar på hjärtat. Jag var hos bm idag och bebis ligger långt ner och i princip fixerad. Har haft mycket förvärkar/sammandragningar det senaste så jag hoppas att det snart drar igång här.
@vickan31 Ja nu är det onekligen spännande! :) Längtar! Känner en helt annan tyngd i kroppen nu. Klart du ska ventilera?himla tufft med de krämpor du har. Jag har full förståelse! Underbart med vårväder på ingång!
Ha en fin helg allihop!