• Zaro

Vi som till slut blev gravida med IVF

ivf90 skrev 2024-02-01 08:22:13 följande:

Jag har läst att 7-11 kg viktuppgång är lagom för min del, men kommer inte oroa mig för om det skulle bli lite mindre än så så länge barnmorskan är lugn. Jag hade 3 veckor då jag spydde ganska mycket och då gick jag ner det mesta av vikten, men sen tror jag att jag inte har gått upp den igen eftersom min aptit är lite nedsatt. Har svårt för känslan att bli riktigt mätt som gravid (vilket jag aldrig känner annars haha), så jag äter eventuellt något mindre portioner. 

Precis, du har ju ändå gått upp i vikt, även om det inte är mycket! Och mot slutet växer ju barnet mycket fortare och då kommer det säkerligen fler kilon på köpet. 

Tack för ditt svar. Jag tycker det låter som en klok inställning, barnmorskorna har ju koll på oss, så jag tänker inte heller oroa mig mer trots att jag inte spytt, äter som bara den och inte tränar. Tror i och för sig också att vikten ökar med tiden. Det lustiga är att barnets storlek inte alls verkar ha att göra med vår storlek och det är ju positivt i alla fall! Vi har fått till oss att han har en normal storlek just nu och det är ju viktigast.
  • Zaro

Lite nyfiken på era navlar, haha. Hur såg den ut innan och hur ser den ut nu (och i vilken vecka är du i)? Jag hade en väldigt djup innan, sen graviditeten har den blivit typ djupare och mer öppen, sett smått obehaglig ut faktiskt men det känns som att den kommer ploppa om några veckor.

• Zaro

Wow Orkidé, vilka fantastiska nyheter! BabyHoppas ni alla mår bra och för en första fin tid. Tänk att de symptom du beskrivit den senaste tiden kanske var början på förlossningen! Vi alla får lära av det Solig

• Zaro
    Vickan31 skrev 2024-02-05 10:53:53 följande:
    Tack fina du, det är verkligen en milstolpe och en lättnad att allt såg bra ut på RUL för både dig och mig 🥰 Ja det är lite segt med foglossning, men med övningarna från sjukgymnasten och foglossningsbälte ska det förhoppningsvis vara överkomligt. Ja det känns så kul att nu vågar vi äntligen göra första inköpen till bebisen Glad Vi har köpt en babysitter och amningskudde, men spanar för fullt på barnvagn, babyskydd, skötbord med mera, men det är ju fortfarande gott om tid tänker jag Glad Har ni börjat inhandla och förbereda för bebisens ankomst? Och hur mår du nu? Hjärta Hade du börjat känna rörelser eller hur var det? Min moderkaka är i framvägg så det är väldigt sparsamt med det tyvärr, men jag hoppas att det kommer att kännas tydligare snart. 
    Apropå framvägg känner jag min bebis jättetydligt nu igen ändå, vet du om moderkakan kan flytta på sig ytterligare? Annars är det nog en galning i magen. Om du är i vecka 21 tror jag också du kommer känna mer med tiden, tror det är först i vecka 25 man ska känna rörelser varje dag. Jag är i vecka 26 nu.
  • Zaro

Vickan: så mycket att hålla koll på, man undrar ju om man verkligen är kvinna, så dålig koll man har Skrattande Ja, lugn bara lugn, det kommer gå jättebra! Jag mår bra även om virusen inte riktigt släpper taget om mig, men så är det ju för många nu. Fokuserar mycket på jobb och socialt umgänge. Hur mår du?

Melsson: skönt att höra, det låter ju lite likt! Blir spännande att höra vad du får för sf mått, 23 var tydligen medel. Vore också jättekul att få se en bild! Hjärta

• Zaro
    Vickan31 skrev 2024-02-08 09:08:02 följande:

Här kommer en bild på min mage, har fått rätt många kommentarer om att den är stor, att jag "blivit tjock snabbt", att det verkar bli en stor bebis osv, men jag tycker att den är fin och har längtat efter den här magen och hon som ligger där i så många år nu Hjärta

P. S. Ursäkta den fula röda markeringen och att det ser ut som att jag bara har en arm 😅

Vecka 21+0 idag:

Men wow! Det var nog bland den finaste gravidmagen jag sett! Goals Hjärta
  • Zaro
    Humlaaan skrev 2024-02-08 11:50:37 följande:

Vilka fina magar <3 spelar ingen roll storlek eller form, allt är fint! håller med om Vickan31s mage! SNYGG!

Helt sjukt det där med kommentarer på magar alltså. Jag har fått allt från att oj vad liten till är du säker på att det inte är tvillingar...
    Vilket verkligen kan såra då jag själv vet att min son ligger på -25% i tillväxt. Man borde tänka mer på vad man säger...

Härligt att läsa alla uppdateringar här inne, Grattis Orkide8181 till ert barn, vad underbart! 

Zaro, så coolt att följa er resa och hur ni kämpar och hur positiv du är, det gör allt! 

Noelani, så häftigt att det snart är er tur alltså! :) Hur mår du? 

Jag blir troligen igångsatt nästa vecka, då är jag i 37+0, lite läskigt att sätta ett datum sådär bara ;)

Men åh! Först Orkidé och snart du! Uppdatera mig, varför blir du igångsatt nästa vecka? Blir jättespännande att följa dig! Hjärta
  • Zaro
    Orkidé8181 skrev 2024-02-08 12:13:51 följande:
    Min mage på tisdagen, han föddes på fredagen samma vecka 😊
    Men wow! Önskar jag såg ut sådär!
  • Zaro

En till nyfiken fråga, när kan man möjligtvis känna utanpå att det är en specifik kroppsdel där i magen? Tex känna bebisens fot eller så?

• Zaro
    Noelani skrev 2024-02-12 17:15:14 följande:

Jag har fått beviljat nu - min läkare och barnmorska på spec är helt underbara. Det lyssnade noga på vad jag sa och sen var det inte mer med det. De ville mest stämma av att jag förstått fördelar/nackdelar med snitt osv. Så redan i april  kommer vår efterlängtade son - nästan 11 år efter att vi bestämde oss för att börja barnverkstan. Sinnessjukt! 

Jag har hört att de är ca 50% som får beviljat men jag tror att om man står på sig och säger tydligt vad man känner så kommer de lyssna. Din bm kan hjälpa dig skicka remiss från att du går in i v.19 - be henne göra det så du iaf får någon att prata med inför oavsett vad du landar i för beslut. Nu kan jag äntligen börja njuta av att vara gravid!

Vi var på UL idag och allt såg fint ut. 8% för liten men han väger nu ca 1,2 kg och det ska ändå vara inom det normala. Jag hade också lite för mkt fostervatten men tydligen också inom ramen.. Tänkte på Zaro och önskade man kunde dela med sig... <3 

Underbart, vet att du oroat dig över detta från start. Stort grattis! Vad blir det speciella datumet? Hjärta

Skönt att de har koll och tycker allt ser bra ut! Och så lustigt att vår är 2% större men knappt har fostervatten, det hade tyvärr inte ökats nu sist så även om jag själv också utgått ifrån statistik i överlevnad och så verkar det inte vara helt applicerbart i vår 1%-situation. Men jag är så pass positiv att jag vet att jag klarar vad som än kommer vilket känns betryggande Solig

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF