• Noelani

Vi som till slut blev gravida med IVF

Åh wow Orkidé8181 😍😍 Grattis!! Mår ni alla bra? 

Jag är snart i v 29. Och nu sparkas det livligt varje dag. Moderkakan kan absolut flytta sig och gör det när livmodern växer. Min låg också i framvägg och jag kände inget alla då. Nu har den flyttat sig rejält (syntes även på ul) och jag känner allt, alldeles för väl haha

Det är nog dags snart för oss atr köpa vagn och sånt. Ev kejsarsnitt så då är det ju dags om ca 10 veckor... helt sjukt.. känns som det var v 10 nyss och samtidigt går tiden så långsamt. Längtar så mkt till att få pussa på min lilla son ❤️🙏

• Noelani

Vickan,
    Alltså ärligt?? Hur fin är inte din mage?
    Jag ser själv ut som en ölgubbe hahah

Jag är inte ute så mkt och undviker mest folk så har sluppit alla kommentarer men gud så hemskt det låter för alla er som fått höra så mkt fram och tillbaka. 

Jag har inte direkt förstått vad jag ska titta efter gällande vagn och eg vad vi har/ kommer ha för behov.. Så vi tänkte köpa ett sånt billigare paket med vagn och babyskydd och sen får vi köpa något bättre om vi känner att det behövs..Har ni hittat något bra?

Humlan,
    Ja så sjukt att det börjar närma sig.. Mår eg sådär.. fått rejäl depression (svår episod enligt läkare) men försöker hålla mig positiv och tänka att det nog är alla hormoner osv. Gör det inte lättare att man är så jäkla fet. Har svårt att förstå hur jag kan vara så stor när jag faktiskt inte gått upp så hiskeligt mkt ännu.. 10-11 kg men jag är enorm...

Hur känns de för dig att bli igångsatt och varför gör man det? Ledsen om jag missat att du skrivit det någonstans men har inte orkat läsa ikapp...

• Noelani
    Orkidé8181 skrev 2024-02-08 12:13:51 följande:
    Min mage på tisdagen, han föddes på fredagen samma vecka 😊
    Men gud vad vacker!! 
  • Noelani

Melsson,

Jag har bett om det pga rädsla. Borde få veta på måndag om det blir beviljat.. 🙏
    När är det dags för dig? 
    Ja 10-11 veckor känns så nära samtidigt är man så otålig och det känns som en evighet haha

• Noelani
    Melsson skrev 2024-02-10 13:32:13 följande:

@orkide det lät ju väldigt bra! Det ska jag be om 🥰 Måste börja läsa in mig lite på förlossning känner jag, har noll koll så kan vara bra ha lite koll på olika alternativ iallafall! Men den där massagen lät kanske lite svår att lära sambon haha. vi alla andra får hoppas att vi också får en student som kan massera! 

vad skönt att det inte var en alldeles för liten en som kom! hur går allt? Nätter osv? ❤️ 

@Noelani åh vad spännande, hur är känslan, beviljat dom ofta? tycker det är lite dumt att man inte får välja själv hur man ska föda?. Jag är också lite förlossningsrädd, framförallt inför eftervård eftersom min mamma hade tuffa förlossningar. Men jag har inte ens orkat ge mig in i kampen om snitt?. Jag är beräknad i slutet av maj, 27/5🥰 Visst är du precis i början av maj eller kommer jag ihåg fel? 

@zaro min barnmorska sa igår på besöket bara ?där är rumpan, där är huvudet?. Men jag har då aldrig ens lyckats känna att det är ett barn hahaha. Man vill ju inte klämma för hårt heller hehe

Jag har fått beviljat nu - min läkare och barnmorska på spec är helt underbara. Det lyssnade noga på vad jag sa och sen var det inte mer med det. De ville mest stämma av att jag förstått fördelar/nackdelar med snitt osv. Så redan i april  kommer vår efterlängtade son - nästan 11 år efter att vi bestämde oss för att börja barnverkstan. Sinnessjukt! 

Jag har hört att de är ca 50% som får beviljat men jag tror att om man står på sig och säger tydligt vad man känner så kommer de lyssna. Din bm kan hjälpa dig skicka remiss från att du går in i v.19 - be henne göra det så du iaf får någon att prata med inför oavsett vad du landar i för beslut. Nu kan jag äntligen börja njuta av att vara gravid!

Vi var på UL idag och allt såg fint ut. 8% för liten men han väger nu ca 1,2 kg och det ska ändå vara inom det normala. Jag hade också lite för mkt fostervatten men tydligen också inom ramen.. Tänkte på Zaro och önskade man kunde dela med sig... <3 

• Noelani

Zaro, tack fina du ❤️ Känner mig för första gången gravid på riktigt och njuter! En sån efterlängtad känsla och jag fattar att jag nog förträngt mkt pga rädslan för förlossningen. Igår gick jag bara runt och log för mig själv och tom min man blev extra glad när han såg mig så glad..  

Skönt att du känner fosterrörelser.. Jag tänker att då kommer du väl märka om de ändras och på så sätt kunna åka in o ev bli igångsatt om fostervattnet skulle bli för lågt ? Gissar nu men hoppas det finns någon rimlighet i det. Varför skulle inte statistiken vara applicerbar på er ? Är han påverkad på något sätt av allt eller ser det ändå okej ut förutom volymen? 

Vickan, 
    Känns så mkt bättre nu. Inte känt mig deppig sen beskedet om kejsarsnitt och längtar verkligen nu ❤️ Ja jag tror nog alla vagnar blir bra om man inte som er bor norrut o behöver tänka även på det..  

Ja april... helt galet kort tid kvar egentligen 😅

• Noelani

Zaro, 
    Men ser de inte på undersökningarna hur han mår? Eller skulle du börja gå på spec snart?
    När vi är på spec tittar de på allt sååå noga. Ultraljuden är extremt långa 😅 
    Ibland känner jag mig så tacksam för att jag fick grav.diabetes eftersom jag nu får gå just på spec och veta att allt ser bra ut och kollas så noga och ofta  Hoppas ni får samma bemötande! 

Till mig sa de också att om jag valt föda vaginalt skulle jag inte få gå över tiden utan sättas igång. Osäker varför. Tänker de kanske är så när man går på kontroller där ? 

Ja känns så skönt att bara få vara i graviditeten nu o njuta lite sista tiden

Vickan,

Ja exakt.. just nu känns det så nära i tiden att det bara är 2 månader framåt men som du säger är det ju mars om 2 veckor och då är det nästa månad det händer 😍🙈😱🥳❤️

• Noelani

Zaro, 

Jag har sjukpenning ff i väntan på sista beslutet. Har överklagat så vi får se hur det går...  

Jag vill inte ta ut föräldrapenning innan då vi får ut mer om min man tar alla dagar då han slår i taket 😅👌 Vi kommer vara hemma typ tillsammans och jobba så mkt vi hinner (och jag orkar) och ta föräldrapenning resten... 

Yes vi har fått datum! 26 april! Tjoho!! 

• Noelani

Zaro, 
    Ändå betryggande att de vill/kan vänta ut längre och inte sätta igång er nu. V.29 är ju ändå hyfsat långt gånget och 34-36 är ju nästan fullgånget. Håller varje tumme och tå att han stannar inne så länge som möjligt ❤️

• Noelani
    Zaro skrev 2024-02-25 17:00:55 följande:
    Tack! Ja, tiden är helt okej och inte avgörande vid det här laget, men spelar samtidigt inte roll om lungorna ej är mogna. Så vi får se, det händer på lungmognaden.
    Är det generell lungmognad de menar eller något ytterligare för er lilla kille ? 
Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF