• Karl Alexander

Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?

Först och främst: trevlig Lucia!

Det höjs allt fler röster om att man ska lotta fram Lucia istället för att rösta fram henne, då det i praktiken blir en tävling om skönhet och röst. Men jag förstår inte vad problemet är med att rösta fram den vackraste tjejen med den bästa rösten?

Är det svensk jantelag och avundsjuka som är i farten igen?

• Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?
  • Tom Araya
    Karl Alexander skrev 2023-12-13 09:27:22 följande:

Det höjs allt fler röster om att man ska lotta fram Lucia istället för att rösta fram henne, då det i praktiken blir en tävling om skönhet och röst. Men jag förstår inte vad problemet är med att rösta fram den vackraste tjejen med den bästa rösten?

När det gäller vuxna som tävlar och vet vad de tävlar om och med vilka egenskaper, så har jag inga problem med att sång och utseende är kriterier. Det finns en mängd tävlingar baserat enbart eller främst på utseende, så då skulle man avskaffa allt sådant om man är av motsatt åsikt.

När det kommer till barn är saken en annan.
    Men att helt ta bort röstningförfarandet och istället lotta fram en person som helt saknar utstrålning och så blir resultatet glädjelöst för alla... jag tvekar till att det är rätt väg att gå.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Skärpning, det handlar om mest om barn!) skrev 2023-12-13 10:06:34 följande:
    Som sagt det handlar om barn, inte om vuxna kvinnor!

Vi hade omröstning om Sveriges Lucia tidigare då var det vackra kvinnor som man kunde rösta på men dom sjöng ju inte.
    Nu finns inte Sveriges Lucia kvar längre men när vuxna någon gång är Lucior väljer man en passande.

Det är i skolor, barnkörer, föreningar mm som man brukar turas om att vara Lucia.
    Varför skriver du kvinnor när det sällan handlar om vuxna utan det handlar om barn.

Varför kan inte flickor får turas om att vara Lucior? 
    Ja, men det är samma sak oavsett om det är flickor eller kvinnor. Det är fel.
    Inte lika fel när pojkar och män bedöms efter utseendet.
  • Anonym (Skärpning, det handlar om mest om barn!)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-13 10:01:38 följande:
    Jo, jag gick med i många luciatåg i skolan.
    Jag tänkte mer på luciatågen där tjejerna är äldre, för det finns såna också.
    Hur många gånger ser du vuxna kvinnor gå i Luciatåg!
    Där det är läge för män att kolla in kvinnorna?

Du drar in sexuella anspelningar där män kollar in kvinnor i Lucia firandet som är finstämd och vacker tillställning.

Låt bli att dra in Lucia firandet i manligt tillfälle att dregla över Lucior,
    Det är fel tillfälle att dra upp sådana anspelningar, normala män gör inte det.
    Tycka att en Lucia är vacker ja men som du dra in att män kollar in Lucior är osmakligt!
  • Lynx123
    Karl Alexander skrev 2023-12-13 09:41:22 följande:
    Varför? Varför är det fel att bedömas efter hur man ser ut? Det gör även barn direkt när de skaffar telefon och sociala medier.
    Därför att det är utan substans och kan skapa fixeringar och skeva värderingar i tidiga åldrar. Att lära ett barn att det är mer värt för att det är vackert och mindre värt för att det inte är det är ju helt snett. Av samma anledning bör man undvika att säga till ett barnt att det är vackert eller fult. Istället kan man uppmuntra kreativitet, egna ideer och uttryck. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Skärpning, det handlar om mest om barn!) skrev 2023-12-13 10:14:29 följande:
    Hur många gånger ser du vuxna kvinnor gå i Luciatåg!
    Där det är läge för män att kolla in kvinnorna?

Du drar in sexuella anspelningar där män kollar in kvinnor i Lucia firandet som är finstämd och vacker tillställning.

Låt bli att dra in Lucia firandet i manligt tillfälle att dregla över Lucior,
    Det är fel tillfälle att dra upp sådana anspelningar, normala män gör inte det.
    Tycka att en Lucia är vacker ja men som du dra in att män kollar in Lucior är osmakligt!
    Ja, jag tittar på flickor och kvinnor som går i luciatåg. Betyder inte att jag spanar in dom. Men jag tittar. Tycker det är fint med alla ljusen och när de sjunger. Men män som tittar så, det anses nog vara obehagligt. Kanske att man borde förbjuda män att vara med och titta på luciatåg? Vem vet vad som försigår i hans huvud?
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-13 10:11:29 följande:
    Ja, men det är samma sak oavsett om det är flickor eller kvinnor. Det är fel.
    Inte lika fel när pojkar och män bedöms efter utseendet.
    Nu handlade ditt inlägg om män som kollar in Lucior och inget annat.
    Dra inte in något annat nu.

Du var tvungen att dra in en sexuell aspekt i det hela.
    Som sagt du menade inte söta Lucior utan du menade män som kollar in Lucior på ett opassande sätt, Lucia är inte ett sådant tillfälle.
    Du har missat hela grejen med stämningsfull Lucia!
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-13 10:17:21 följande:
    Ja, jag tittar på flickor och kvinnor som går i luciatåg. Betyder inte att jag spanar in dom. Men jag tittar. Tycker det är fint med alla ljusen och när de sjunger. Men män som tittar så, det anses nog vara obehagligt. Kanske att man borde förbjuda män att vara med och titta på luciatåg? Vem vet vad som försigår i hans huvud?
    Suck!

Nej nu pudlar du och ändrar hur du menade, nu var det bara oskyldigt, knappast.
    Lägg ner ditt prat om män, de flesta män går på sina barn eller tom barnbarns luciatåg utan att dom kollar in Lucior på det sättet du menade. 
    Det är DU som pratar om män som kollar in Lucior och inte tittar på ett Luciatåg på ett normalt sätt. 
    Du besudlar Lucia med hur du skriver.
  • Anonym (M)
    Karl Alexander skrev 2023-12-13 09:27:22 följande:

Håller med, så gör man ju när man väljer partner. Man väljer aktivt den man blir attraherad av, det lottas ju inte ut partners.  

Och det accepterar ju både män och kvinnor, att det är så. Dvs vissa får aldrig bli Lucia och vissa får aldrig någon partner. 

• Anonym (Pia)

Jag förstår tanken med att lotta fram Lucia, samtidigt tror jag inte att det gör något åt grundproblemet. Barnen vet ju ändå vilka barn som är snyggast och mest populära, och var de själva befinner sig i hackordningen. Jag gick i skolan på åttiotalet, och redan då lottade vi. Jag blev framlottad, men märkte de andra barnens missnöje med att jag, den som var mest utanför och ansedd som fulast blev framlottad. Så trots att jag var överlycklig sa jag till läraren att jag inte ville vara Lucia. Kommer fortfarande ihåg de supermörka känslorna som uppkom. 

• Mimosa86

För små barn ska alla ha en rättvis chans oavsett utseende. Inget barn ska bli bortvald och känna att hen inte duger.

Vid äldre ålder så ska det vara bästa rösten som avgör - eftersom det är ett sånguppträdande. 
    Inte den som har mest vänner eller störst släkt- som oftast blir fallet. 

I min ungdom var Lucia en ren skönhetstävling. Jag valde tillslut att avstå helt till flera personers förtret (men hallå du är ju lång, blond och snygg!) för att jag INTE KAN sjunga. Och som en logiskt driven person tyckte jag såklart det var hål i huvudet att ens ställa upp i ett uppträdande utan att ha talang för det.

Svar på tråden Vad är det för fel med att Lucia är en tävling i skönhet och sång?