• Anonym (Mamman)

Otrygg med min sambo som pappa?!

Jag vet inte om han har förmåga att ansvara för barnet. Han är ofta själv som en tonåring, typ slarvar med hygien, kliver ur kläderna i en hög på golvet, jag får be honom städa osv. 

Han är glömsk och disträ, ringer telefonen så försvinner omvärlden. Men i nästa stund så är han uppmärksam och ordentlig, men dom svängarna skrämmer mig.

Vår son är nu 7mån och jag kan inte släppa kontrollen och tycker det är svinjobbigt. 

Det går inte prata om det heller för han tycker givetvis att han är 110%.

• Svar på tråden Otrygg med min sambo som pappa?!
  • Anonym (M)

Det är ju lite sent att reflektera över detta nu, nu är ju sonen här och har den pappa du ville ha. 

• Agda90

Varför valde du att skaffa barn med någon som du inte tror kan vara delaktig i att ta hand om det?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (M) skrev 2023-12-13 08:12:24 följande:

Det är ju lite sent att reflektera över detta nu, nu är ju sonen här och har den pappa du ville ha. 

Agda90 skrev 2023-12-13 08:17:10 följande:

Varför valde du att skaffa barn med någon som du inte tror kan vara delaktig i att ta hand om det?

Mja? 35år och har inte så lång tid på mig..
  • Anonym (Pappa)

Har han alltid varit så?

Om det uppstått efter barnet kom så kan det vara en form av depression.

Det viktiga är att ni kommunicerar bra om detta. Att det inte blir anklaganden exempelvis.

Många män ser inte samma saker som de flesta kvinnor gör. Så man får helt enkelt påminna dem om och om igen tills det blir bra. De kanske inte fick eller behövde ta något ansvar när de växte upp.

Men sen kan det som sagt även vara någon form av depression.

Jobbar ni båda? Vad jobbar ni med isf? Hur ser ansvarsfördelningen ut när det kommer till hushållet? Vad har ni för fritidsintressen?

Sen tror jag även det kan vara bra att släppa kontrollbehovet lite. Dels kanske kontrollbehovet i sig egentligen är ett problem hos dig men också för att den andra föräldern ska kunna få utrymme att engagera sig.

• Anonym (Ullis)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-12-13 10:10:44 följande:

Då får du nog bita i det sura äpplet och ta huvudansvaret. Ta tillvara på pappans goda egenskaper men förvänta dig inte för mycket. 
  • Tom Araya

Man är ju inte tvungen att skaffa barn.
  • Anonym (M)

Du gjorde ett aktivt val och nu sitter du med konsekvenserna. Du får ju hoppas att han tar mer ansvar ju längre tiden går, mer kan du inte göra. 
  • Yllop

Så det viktiga var att få ett barn. Inte att ha en vettig pappa till barnet.
    Handlingar har alltid konsekvenser.

• Anonym (L)

Är han själv övertygad över att han har kontroll, så behöver du nog testa att släppa lite på din. Annars kommer du att hamna i kvinnofällan att du gör ALLT och han gör absolut ingenting, och sedan kommer du att klaga över att han inte gör något. När han inte FÅR göra något, för enligt dig blir det fel. 

• Anonym (hejsan)

Och du skaffade barn med han??? Hur tänkte du??
    Ni måste väl hängt ett bra tid innan och fått en uppfattning hur han är som persson 

Svar på tråden Otrygg med min sambo som pappa?!