Anonym (Civilingenjör) skrev 2023-12-15 05:56:21 följande:
Klimatförändringar har alltid förekommit . Klimatet har aldrig varit stabilt . Under årtusenden har människan och kulturer frodats under värmeperioder. Under kallperioder blir människorna färre, pga kyla, svält och epidemier. Se tex SVTs serie ok Sveriges historia de senaste tiotusen åren.
När man säger att det har aldrig varit varmare , då jämför man med de senaste 150 årens temperaturer, sen man började mäta och dokumentera. Klimatet går inte att mäta på 150 år det varierar naturligt under långa perioder. Den största faran vad gäller klimatet är nästa istid som kommer. De brukar vara i 100 000 år och då blir norra Europa obeboligt.
Rysslands och Kinas och Nordkoreas atombomber, det är betydligt större hot mot mänskligheten än klimatet. AI tror en del också hotar mänskligheten. Klimatet hotar inte mänskligheten.
Ja, du har alldeles rätt i att jordens klimat alltid är och har varit under förändring. Vi har haft tre istider under de senaste 600 000 åren. Dessutom förändras klimatet beroende jordens lutning, jorden vobblar. Men skillnaden nu är att förändringen går så snabbt så djur och växter inte hinner anpassa sig.
Vid tidigare förändingar har djur migrerart på ett naturligt sätt, fröer har etableat sig i nya jordar.
Men jag håller med dig om att vi kanske kommer att fixa en stor del av den mänskliga civilisationens undergång alldeles själva utan hjälp av klimatförändringar.
Men några kommer att överleva och kanske börja bygga något nytt. Hoppas att våra efterkommande lär sig att inte gör samma dumheter som vi.
Jag vill säga förlåt till mina barnbarn.