Inlägg från: Jacksparrow |Visa alla inlägg
  • Jacksparrow

Måste operera bort gallblåsan - så rädd och har en bebis :(

I morgon ska jag opereras för första gången. Det är min gallblåsa som ska bort, jag har inget val säger kirurgen. Men jag är så himla rädd, har en liten bebis och föreställer mig hur jag får hjärtstopp under operationen eller att jag inte vaknar igen. Har tagit upp mina rädslor men kirurgen skrattade bort dem. Hon säger att hon kommer göra titthål och att jag går åka hem samma dag.

Har någon här gjort samma operation eller liknande? Hur gick det och hur mådde ni efteråt? Snälla peppa mig ❤️

• Svar på tråden Måste operera bort gallblåsan - så rädd och har en bebis :(
  • Jacksparrow
    Anonym (Morran) skrev 2023-12-11 14:11:57 följande:

Du behöver inte vara rädd, kirurgen och övrig personal vet vad de sysslar med.

Jag gjorde den operationen akut efter att min gallblåsa spruckit och "klistrat" fast sig på omkringliggande vävnad. Det tog ju lite extra tid och jag fick ligga kvar över natten men det var absolut inga problem.

Visserligen har jag endometrios och vet inte längre hur många gånger jag blivit sövd och opererad så jag är ju van men det är verkligen inget att vara rädd för.

Du kommer att vara sövd så kort tid och återhämtningen efter en titthålsoperation är inte särskilt lång. Du kommer att kunna leka med ditt barn om ett par dagar.

En del i min omgivning som tagit bort gallblåsan upplever att de har svårt att "tåla" vissa livsmedel, paprika och vindruvor till exempel så det var jag beredd på men det skedde aldrig. Jag äter precis som jag gjorde förut.

Det enda jag märkte var att jag blev lös i magen de första veckorna. Det berodde visst på några salter som gallan normalt tar hand om men som nu kroppen fick lära sig att hantera på annat sätt. Det var dock övergående och inget som påverkade min livskvalité.

Med åren har jag lärt mig att "uppskatta" att bli sövd. Det är rätt häftigt när de räknar ner från 10 och någonstans vid 3 säger "god natt" och man liksom svävar in i sömnen.

Det kommer att gå bra
    Lycka till!

Tack snälla för ditt svar! Vad skönt att höra att du blivit sövd flera ggr och har klarat dig ❤️
    Hur mår man när man vaknar? Har du haft svårt att komma upp på benen? 
    Spännande med kosten efteråt, jag har enbart fått anfall av väldigt fet mat t ex pizza, aldrig av ägg, gurka, äpple osv som många andra. Men jag antar att tiden får utvisa vad man tål och inte tål. 

Åh. Känns som detta kommer bli en lång em/kväll/natt innan det är dags. Vill bara spela fram tiden något dygn...
Svar på tråden Måste operera bort gallblåsan - så rädd och har en bebis :(