• Anonym (Varför)

Kvinnor som är 60+ och fortfarande färgar håret (dölja det gråa)

Sitter och tittar på Nobel och reflekterar över det märkliga i att tex 80-åriga Drottningen fortfarande färger håret brunt. 

varför gör man det? Varför vågar man inte låta håret bli i sin naturliga färg? Måste ju krävas färgning av utväxt typ en gång i månaden, alltså mycket jobb. 

och Drottningen är ju inte ensam?

• Svar på tråden Kvinnor som är 60+ och fortfarande färgar håret (dölja det gråa)
  • Anonym (Varför)
    Tukt skrev 2023-12-11 15:02:06 följande:
    Jämföras med? Frågan är varför kvinnor färgar håret, och då kommer nobel upp som exempel. Svaret är ju att de gör det för att vara fina. Precis som med resten av outfiten.
    Nej Nobel kom inte upp som exempel, Nobel kom upp för att jag tittade på det och reflekterade över drottningens färgade hår. 
  • Tukt
    Anonym (Varför) skrev 2023-12-11 15:11:31 följande:
    Nej Nobel kom inte upp som exempel, Nobel kom upp för att jag tittade på det och reflekterade över drottningens färgade hår. 
    Eh, det är väl just det som är ett exempel.
  • Anonym (60 år)

Jag är kvinna och 60 år. Och nej jag var inte på nobelfesten.
    Färgar håret brunt. Den naturliga grå färgen är ful och tråkig på mig. Andra passar fint i grått hår men jag trivs inte i det. Det handlar verkligen inte om att inte våga ha grått hå.  Det är inte så jobbigt att färga. Utväxt går att parera med spejfärg mellan gångerna. Men som någon redan skrivit,  vassa färger ser konstiga ut på äldre människor.
    ¨Jag tycker frågan är lite konstig faktiskt. Folk har en miljon olika saker för sig för sig för att se bra ut, i deras och andras tycke.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Maria) skrev 2023-12-11 14:51:33 följande:

Jag tyckte Pernilla var snygg i grått hår.

Jag tyckte också hon var fantastiskt snygg i sitt vita silverhår.

Jag tillhör ju de som har slutat färga för länge sedan. Är 52 nu, men slutade färga när jag blev gravid vid 40. Blev grå tidigt så nu är jag ca 70-80% grå. Tycker att det är ganska många kändisar som bär sitt gråa med stolthet. 

Frågan varför många färgar är väl pga åldersdiskriminering och för att man helt enkelt tycker att det är snyggare med andra färger. Vi ska inte glömma att ca 60% av svenskarna färgar håret regelbundet. De flesta vuxna "blondiner" är egentligen råttfärgade med slingat hår osv. Man vill göra sig vacker för det motsatta könet och för sig själv och eftersom hår växer ständigt kan man experimentera lite mer och förändra sig utifrån tycke och smak. Grått hår signalerar att du inte är i fertil ålder längre och det är inte attraktivt. Tyvärr! 

Just Silvia hade säkert en stor mängd löshår i sin fina uppsättning och hennes hår brukar inte vara lika genomfärgat som det var igår. Även Victoria har säkerligen färgat håret, för att inte tala om Sofia som blev sobert mörkhårig i samband med att hon fick prinsess-status och ville få en mer seriös look.
  • Anonym (Varför)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-11 16:29:14 följande:
    Jag tyckte också hon var fantastiskt snygg i sitt vita silverhår.

Jag tillhör ju de som har slutat färga för länge sedan. Är 52 nu, men slutade färga när jag blev gravid vid 40. Blev grå tidigt så nu är jag ca 70-80% grå. Tycker att det är ganska många kändisar som bär sitt gråa med stolthet. 

Frågan varför många färgar är väl pga åldersdiskriminering och för att man helt enkelt tycker att det är snyggare med andra färger. Vi ska inte glömma att ca 60% av svenskarna färgar håret regelbundet. De flesta vuxna "blondiner" är egentligen råttfärgade med slingat hår osv. Man vill göra sig vacker för det motsatta könet och för sig själv och eftersom hår växer ständigt kan man experimentera lite mer och förändra sig utifrån tycke och smak. Grått hår signalerar att du inte är i fertil ålder längre och det är inte attraktivt. Tyvärr! 

Just Silvia hade säkert en stor mängd löshår i sin fina uppsättning och hennes hår brukar inte vara lika genomfärgat som det var igår. Även Victoria har säkerligen färgat håret, för att inte tala om Sofia som blev sobert mörkhårig i samband med att hon fick prinsess-status och ville få en mer seriös look.
    Jag tyckte också Pernilla var ursmygg! Jag tycker det är sorgligt att inte förebilder som de kungliga damerna kunde visa att grått hår är fint och ok och accepterat. 
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Varför) skrev 2023-12-11 16:45:25 följande:
    Jag tyckte också Pernilla var ursmygg! Jag tycker det är sorgligt att inte förebilder som de kungliga damerna kunde visa att grått hår är fint och ok och accepterat. 
    Det känns verkligen som att du överanalyserar det här..
  • Limajo

Man förstår ju att de vill se fina ut men tyvärr är det sällan snyggt att färga ett helgrått eller nästan helgrått hår. Utväxten är ju hemsk, man ser tunnhårig ut, men även om man fixar den med många påfyllningar gör hårets karaktär att det skriker färgat och artificiellt om det. Många kvinnor är otroligt vackra i naturligt grått och väl omhändertaget hår. Det är synd att inte fler kvinnor vågar.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Varför) skrev 2023-12-11 16:45:25 följande:
    Om jag minns rätt har i alla fall Drottning Margarethe grått hår. Hon är ju väldigt naturlig. Sen hade hon gärna fått bleka tänderna för mig haha, hon har ju rökt i alla år (även om hon nyligen slutat). 

Kanske är det skillnad på att vara ingift prinsessa och arvsprinsessa? Som ingift är man ju delvis utvald pga sitt utseende inbillar jag mig och man har mer att leva upp till. Som arvsprinsessa och blivande drottning som Victoria har man högst status av alla prinsessor i Sverige oavsett hur man ser ut. Så hon skulle inte förlora något på att go gray en vacker dag.

Kollade Pernillas instagram nu och hennes hår är verkligen mycket fint!

Hur man än ser ut så är det grå som växer ut naturligt och passar automatiskt till ens hudfärg och ögonfärg. Det där kan vara knepigare när man färgar, för många väljer en för mörk färg och då blir det rätt fult när utväxten kommer och för mörkt mot hyn. Ser lite tacky och hemmagjort ut tyvärr, om man inte har råd att gå till frisör var 5-8 vecka och bättra på slingorna/färgen. 

Jag är rätt stolt över att åtminstone 3-4 personer i min närhet har valt att sluta färga sedan jag blev gråhårig. Flera på jobbet plus min mamma. 
  • Anonym (Hm)

Inget som jag reflekterade över ens

• Cathariiina

Jag kommer inte att helfärga håret när jag är 80, så mycket är säkert. För att det helt enkelt är omöjligt att vara 80 år och inte ha ens lite grått - alla fattar då att det måste vara färgat. Jag skulle i så fall färga större delen av håret i någon mjuk färg (inte svart, blont eller hennarött), men med några distinkta grå slingor, som faktiskt kan "lyfta" ansiktet (det är ju därför man gör highlights också). De grå slingorna kan ju även vara i en vackrare färg - typ glänsande silvergrå - än det egna grå håret som ofta blir tråkigt strävt och vitt. 

• Anonym (Nej till grey)

För att jag har färgat håret sedan jag var 17 år och nu närmar mig 60 med stormsteg. Är det typiska blonda barnet som sen blev råttfärgad (eller cendré som min frisör så vackert uttrycker det) och tycker att det är en astråkig färg. Grått kan vara snyggt på vissa, men jag skulle verkligen inte trivas i det. Tycker man ser mycket äldre ut.

Däremot helfärgar jag inte håret längre utan gör slingor vilket ser mycket naturligare ut. Testade rödbrunt för några år sedan som jag hade som ung, men det var ett misstag i den här åldern. Såg mycket äldre ut och kontrasten blev för stor så nu är jag tillbaka till blondish igen och lär fortsätta med det tills den dagen de lägger mig i kistan. Vad andra tycker om det struntar jag högaktningsfullt i! 

Mer färg åt folket!

• Deceree1

Jag tycker att det är stor skillnad på att ha många grå hårstrån i ett mörkt hår. Det är inte fint tycker jag. Men om hela benan är grå, vit eller silver så är det snyggare att ha den färgen. Enligt mig alltså. När mitt hår blev 100 % vitt i utväxten så blekte jag håret. Nu behöver jag aldrig mer färga håret och är jättenöjd med färgen. Har alltid färgat mörkt innan. Jag är 58 år. 

• Anonym (...)

För att var och en gör som den själv vill. Personligen skulle jag inte färga mitt, och tycker  att Pernilla är jättesnygg i sitt gråa hår, men anser att det finns betydligt värre saker att göra med sitt utseende för att se yngre ut.

• Anonym (Långhårig)

Man färgar håret för man trivs med färgen.. eller som jag pga att jag har långt hår , började bli gråhårig i 40 års åldern alldeles för tidigt i mitt tycke så jag började färga utväxten..
    Eller rättare sagt jag började TONA utväxten eftersom jag tänkte att så småningom låta det bli grått när ? utväxten?  några år senare var hela håret  
    Meeen? trots att jag aldrig tonat mer än utväxten - aldrig längderna eller hela håret så 10+ år senare är 95% av håret mörkt och när utväxten blir i mitt tycke för markant så tonar jag den..o självklart har mitt hår växt ? normalt? under dessa år men det verkar som om inte ens toningsfärger som tvättas ur på x antal tvättar INTE tvättas ur i mitt hår utan fäster permanent .Jag har alltså aldrig använt någon permanent färg överhuvud taget !!
    Så fortsätter det så här så är mina allternativ att antingen fortsätta tona mitt hår    ?hela livet ? eller klippa av det rejält kort.. då,jag inte är redo att klippa mitt långa hår så fortsätter jag tona utväxten ?.

• Deceree1
    Anonym (Långhårig) skrev 2023-12-12 18:33:55 följande:

Man färgar håret för man trivs med färgen.. eller som jag pga att jag har långt hår , började bli gråhårig i 40 års åldern alldeles för tidigt i mitt tycke så jag började färga utväxten..
    Eller rättare sagt jag började TONA utväxten eftersom jag tänkte att så småningom låta det bli grått när ? utväxten?  några år senare var hela håret  
    Meeen? trots att jag aldrig tonat mer än utväxten - aldrig längderna eller hela håret så 10+ år senare är 95% av håret mörkt och när utväxten blir i mitt tycke för markant så tonar jag den..o självklart har mitt hår växt ? normalt? under dessa år men det verkar som om inte ens toningsfärger som tvättas ur på x antal tvättar INTE tvättas ur i mitt hår utan fäster permanent .Jag har alltså aldrig använt någon permanent färg överhuvud taget !!
    Så fortsätter det så här så är mina allternativ att antingen fortsätta tona mitt hår    ?hela livet ? eller klippa av det rejält kort.. då,jag inte är redo att klippa mitt långa hår så fortsätter jag tona utväxten ?.

Jag har fått lära mig att om man blandar två komponenter är det alltid färgning oavsett vad som står på förpackningen. 
  • Anonym (XXX)
    Deceree1 skrev 2023-12-12 20:06:02 följande:
    Jag har fått lära mig att om man blandar två komponenter är det alltid färgning oavsett vad som står på förpackningen. 
    Stämmer, och det låter ju som att det är en sådan produkt som den du svarar har använt. En toning håller bara 1-3 tvättar.
Svar på tråden Kvinnor som är 60+ och fortfarande färgar håret (dölja det gråa)