• Honsom

Kan jag ha dödat barnet i magen?

Hej jag är i vecka 16 och har Inte rökt under graviditeten. Slutade när jag fick veta  vecka 4. idag kedjerökte jag 4 cigaretter efter varandra och tidigare under dagen 3. alltså totalt 7 cigaretter. mådde något fruktansvärt dåligt och köpte ett paket som jag nu har slängt. 

nu till det jobbiga , mina skuldkänslor äter upp mig jag håller på att få panikattack då jag är rädd att jag dödat eller kvävt mitt barn i magen. Jag rökte hastigt 3 cigg efter varandra tänk om barnet inte fick nån syre för jag rökte dom efter varandra o hade dessutom panik attack samtidigt och svårt att få luft i några sekunder. snälla hjälp mig. 

• Svar på tråden Kan jag ha dödat barnet i magen?
  • Anonym (Nej)

Nej du har inte dödat barnet i magen, så går det inte till. Men det är ju inte bra att du röker så försök att inte göra det igen. Det kommer inte döda barnet men det kan få vissa besvär sedan.

• Honsom
    Anonym (Nej) skrev 2023-12-10 00:59:57 följande:

Nej du har inte dödat barnet i magen, så går det inte till. Men det är ju inte bra att du röker så försök att inte göra det igen. Det kommer inte döda barnet men det kan få vissa besvär sedan.

Anonym (Nej) skrev 2023-12-10 00:59:57 följande:

Kan det få besvär även om jag inte röker något mer ? som sagt har inte rökt något under graviditeten :( bara nu idag dessa 7 cigaretter
  • Honsom

Läste någonstans att för varje bloss man tar så får inte barnet syre och jag som rökte flera cigaretter efter varandra måste ha ha gjort att barnet inte fått syre alls på några minuter. eller tänker jag fel nu? Hur funkar de är det någon som vet :( 

• RaYzLeR

Min morsa rökte två askar om dagen och gjorde det även när syrran och jag låg i magen. Vi klarade oss finfint. Glad

• Honsom
    RaYzLeR skrev 2023-12-10 01:14:51 följande:

Min morsa rökte två askar om dagen och gjorde det även när syrran och jag låg i magen. Vi klarade oss finfint.  // Glad

Detta lugnade mig 🙏🏽 tack
  • Anonym (G)

Dom flesta som är födda på 70-talet och innan dess hade mammor dom rökte under graviditeten. Vi har klarat oss bra, så du kan vara lugn. Vi skulle ha grava hjärndkador hela bunten om det du hört stämde. 

• mammabitch

I så fall skulle det fötts väldigt lite barn på sina håll i världen senaste årtiondena.
    Det finns många saker som är mindre nyttiga för barnet utan att vara direkt dödligt vid enstaka tillfällen. Se bara skillnaderna i rekommendationer mellan Sverige och Finland - man tar gärna till lite extra för att verkligen vara på den säkra sidan.

Nu när du vet - sluta noja och sikta på att leva lagom hälsosamt.

• Anonym (Sluta rök)

Som flera skriver, rök inget mer nu?. Förmodligen är de där sju ciggaretterna ingen som helst fara. Förr rökte ju gravida och det föddes barn då med. Men det är väl dokumenterat att tobak skadar foster, så inga med nu. 

identifiera istället problemet - varför rökte du? Vad var det som fick dig att göra det? För många av oss är en graviditet en bra spärr mot tobak och alkohol. Andra för kämpa mer. Men hjälp finns! Prata med din BM och var ärlig! Kram 

• Anonym (Bra eller dålig mamma)
    Honsom skrev 2023-12-10 01:28:46 följande:
    Detta lugnade mig 🙏🏽 tack
    Barnet kan klara sig utan komplikationer trots att du röker några bloss.  Precis som att en bebis kan överleva trots att du misshandlar den.  När du röker så väljer du att ge ditt ofödda barn smärta och obehag. Precis som om du väljer att slå ditt nyfödda barn i magen. Bara för att barnet överlever så betyder det inte att det är en bra idé. Det är nu du bestämmer vilken typ av mamma du ska vara och hur höga krav du har på dig själv. Är du nöjd om ditt barn bara överlever eller vill du att ditt barn ska må bra också?
  • Honsom

Tack för era svar hörni. Och jag kommer inte sätta en cigaretter i munnen igen resten av graviditeten. För som någon skrev , jag vill inte bara att Mitt barn ska överleva jag vill att de ska må bra i magen 🙏🏽 

• Anonym (G)

Du gjorde ett misstag. Under ditt barns uppväxt kommer du göra fler såna. Det kallas att vara mänsklig. Det är ok. Just när det gäller rökning har du dessutom en hel generation som facit. Alla som är födda på 60- och 79-talet utsattes för rök Både i magen och under uppväxten. Och de överlevde. Det var såklart inte bra men.. sånt händer. 

Det kommer att gå bra. Njut av din bebis och var lite stolt över att du bryr dej så mycket. 

• Anonym (Vänta)

Min morsa rökte två askar om dagen och gjorde det även när syrran och jag låg i magen. Vi klarade oss finfint. Glad

Men vänta nu. Visst har du en diagnos? Ju högre nikotinhalt i blodet, desto större risk för bebisen att utveckla adhd (till exempel).
  • Anonym (ABC)

Ja, många har rökt under graviditeten, i tidigare generationer
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (G) skrev 2024-01-01 21:23:04 följande:

Du gjorde ett misstag. Under ditt barns uppväxt kommer du göra fler såna. Det kallas att vara mänsklig. Det är ok. Just när det gäller rökning har du dessutom en hel generation som facit. Alla som är födda på 60- och 79-talet utsattes för rök Både i magen och under uppväxten. Och de överlevde. Det var såklart inte bra men.. sånt händer. 

Det kommer att gå bra. Njut av din bebis och var lite stolt över att du bryr dej så mycket. 

Jag håller med om att det är mänskligt att fela och att sannolikheten är låg att några få cigaretter ska ha orsakat någon större skada på TS barn, men vi har de rekommendationer vi har av en god anledning. 

Vi sjuttiotalister som överlevde vi överlevde, men alla gjorde inte det, och av de som överlevde hade många kunnat få en bättre start i livet om mammorna hade avstått från cigaretter.
Svar på tråden Kan jag ha dödat barnet i magen?