Förlorad son
Min son och svärdottern hade en bra kontakt med mig innan de flyttade hemifrån tills dom fick barn. Men efter första barnet gled han/dom bort från mig mer och mer. Barnens mormor och övriga kvinnliga släkt har styrt och ställt med allt och jag har inte haft en chans att komma in där. Min son dansar efter deras pipa hela tiden och fattar inte hur otroligt ledsen jag är. Mina barnbarn tycker om mig. Det vet jag.
Det är som att bara för att jag är farmor räknas inte jag. Det är bara mormor som räknas. Ingen bryr sig hur mycket jag än försöker förklara. De blir bara arga när jag talar om hur ledsen jag är. Allt det här är helt sinnessjukt och jag är fruktansvärt besviken på min son och svärdotter.
Barnen var dessutom inte planerade enligt mamman själv.
Jag är verkligen inte sugen på fler barnbarn och har ju aldrig varit den som tjatat om det heller. Hade dock aldrig trott att det skulle bli såhär. Jag träffar min partners barn och barnbarn och det är inga problem med det.
Jag känner mig fullständigt maktlös. Nån annan som upplever liknande?
Om din son struntar i att vårda relationen med dig och låter sin partner sköta allt sånt är det ju inte konstigt att hon faktiskt väljer att fokusera på personer som hon faktiskt står nära och bryr sig om. De har inte nån skyldighet att inkludera dig i nåt, bara för att du är "farmor".
Jag var själv väldigt nära min egen farmor när jag växte upp, men det var ju just för att min pappa var väldigt involverad och aktiv i att hålla igång relationen med sin mamma och ville att jag och min syster skulle lära känna henne. Det handlar alltså inte alls om att din son "dansar efter deras pipa" eller nåt annat sexistiskt, han har bara släppt bollen och bryr sig inte tillräckligt mycket för att plocka upp den. Var det viktigt för honom att hans barn skulle ha en nära relation med sin farmor hade dom haft det. Din son är ju inget offer här.