Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Jag vill sälja mitt del av huset

Ja, du kan ansöka om tvångsförsäljning av huset. Det bör vara via tingsrätten man gör det.

• Anonym (Ja)

Du kan däremot inte bara sälja DIN halva. Han kan inte tvingas äga huset tillsammans med en främling, det förstår du väl själv?

• Anonym (Ja)
    fribygg skrev 2023-12-07 23:12:19 följande:
    Varför inte, jag kan tänka mig att köpa ett halvt hus om läget är riktigt bra och priset känns rätt.

Om huset är belånat lär kreditgivaren ha krav på att få tillbaka sina pengar vid en försäljning.
    Ts har inget lagstöd för att sälja en halv fastighet som samägs med någon annan, det måste du väl själv förstå? Och ja, de lär säkert behöva betala av ev. banklån om de säljer huset. HELA huset.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hm) skrev 2023-12-07 22:23:32 följande:

Antingen ansöker du om försäljning via tingsrätten, bor kvar eller är beredd att ge upp din del. Om han har råd att ta hand om boendekostnaderna själv kan du alltid hyra en lägenhet under tiden innan försäljningen för att komma bort från honom. Du förlorar inte din del av huset bara för att du hyr en lägenhet. Lättaste är andrahand eftersom din ekonomi inte är den bästa (hyresvärdar kan ha höga krav) och att stå i kö tar en evighet. 

Ts kommer inte att få något socialbidrag så länge hon är delägare i huset.
  • Anonym (Ja)
    fribygg skrev 2023-12-08 00:16:44 följande:
    Jag är ju inte jurist men enl Lawline är det fullt möjligt att sälja den andel man äger i en fastighet.

Gissar att den föredetta partnern blir mer förhandlingsvillig om TS har en köpare till sin del av fastigheten.
    Inte en privat bostad. Eller så kan du länka om du har hittat bevis för motsatsen!
Svar på tråden Jag vill sälja mitt del av huset