Inlägg från: Anonym (Darwin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Darwin)

Har du sympati för ofrivilligt sexlösa män?

Karl Alexander; jag såg vad du skrivit i en annan tråd om ofrivilligt ensamma män. Som kvinna håller jag inte med om alla dina påståenden men visst är det svårare för män att få ligga än för kvinnor. Har med evolutionen att göra, som man är man driven att fortplanta sig så mycket det bara går medan man som kvinna inte vill ?spilla sina ägg på svaga gener?. Detta är såklart helt omedvetna mekanismer för de flesta men det spelar en stor roll huruvida mannen är socialt kapabel, har lite fingertoppskänsla och andra egenskaper som är värdefulla i en relation med motsatta könet, vare sig den är vänskaplig, romantisk eller rent sexuell. 

Alla människor - oavsett kön- har inte de grundläggande kvalitéer som krävs för att attrahera en partner. Som sagt ser jag detta som en del av naturens urval och av den anledningen tycker jag inte synd om de som blir utan partner. Däremot kan jag känna stor empati för de som hamnar snett i livet på andra områden, de som t ex blir lurade för att de är för snälla eller helt saknar umgänge för att de inte passar in socialt. 

• Anonym (Darwin)

Det ena måste inte utesluta det andra. Män som behandlar kvinnor dåligt har dock ofta inte den lägsta positionen i den samlade sociala gruppen och (tyvärr) är det vad som räknas rent evolutionärt. 

När våra förfäder slutade gå på fyra ben kunde vi använda händerna i större utsträckning och fortsätta utveckla våra hjärnor. Som en konsekvens blev våra huvuden större och bäcken smalare. Det blev svårare att föda och barnen fick därför vara mindre utvecklade när de föddes även om det innebar att de skulle behöva lång tid på sig att bli någorlunda självständiga. Allt detta ökade behovet av ett socialt stöd från omgivningen, därför blev vi sociala varelser på en annan nivå än tidigare. Egenskaper som samarbets-, initiativ- och kommunikationsförmåga blev lika viktiga i en man som fysisk styrka. 

Män som inte lyckas attrahera en kvinna må vara hur snälla som helst men kan de inte föra sig i en social setting spelar det tyvärr ingen roll för deras chans att få ligga. Hustrumisshandlare är hemska människor men är de även naturliga ledare så gynnas de tyvärr bättre evolutionärt än de snälla men mesiga. Sen väljer som tur är de allra flesta kvinnorna (inkl mig själv) ändå en helt vanlig man utan behov av att hävda sig onödigt mycket eller behandla sin partner som skit. Lagom är alltid bäst ;)

• Anonym (Darwin)

Jämförelse: om du taggar ner lite grann och faktiskt läser vad jag skriver istället för att läsa in allt från våldtäkter till homosexualitet till Estonia, så tror jag vi kan få till en bra diskussion. 

• Anonym (Darwin)

Jag delar inte personliga ställningstagande eller moraliska/politiska åsikter i mitt inlägg, vilket du verkar tro. Utan pratar enbart fakta om de äldsta delarna av vår hjärna som i mångt och mycket fortfarande styr vad vi attraheras av. Som bl a förklarar varför vissa kvinnor oförklarligt dras till psykopatiska och/eller kriminella män.

Sen har vi under tusentals år byggt på vårt samhälle och dess uppfattning av vad som är acceptabelt och inte. Men attraktionen kan man inte bestämma över via lag och det är enligt min uppfattning ett faktum att socialt handikappade människor generellt klarar sig sämre i livet -  och främst då männen. 

• Anonym (Darwin)

Visst är det så. I vissa länder åtminstone. Men jag vill gärna undvika termen ?dåliga gener?, det handlar om vilka egenskaper som gynnas av naturen, inte om bra eller dåliga människor som så. Dock tycker jag som sagt inte synd om de - män eller kvinnor- som inte lyckas attrahera en partner. Att samhället skulle behöva göra något för att undvika incels är helt galet. 

• Anonym (Darwin)

Nu spårar du ur igen. Om man blir sjuk - vilket alla människor riskerar att bli - finns det anledning att hjälpa via sjukvården. Men vad skulle kuren vara mot ofrivilligt celibat? Berätta gärna för mig; vad tycker du samhället borde göra för de som inte på egen hand klarar av att attrahera en partner? Och på vilket sätt skulle dessutom världen förlora på att dessa människor inte fick föra sina gener vidare? Är romantisk kärlek, sex och egna barn en rättighet?

Som nämnt i mitt första inlägg är jag för social inkludering men det kan aldrig vara en rätt att få ligga. Med allt vad det innebär.

• Anonym (Darwin)

Jag är ledsen Jämförelse men du uttrycker dig väldigt osammanhängande så det blir svårt att diskutera med dig. Jag har presenterat bakgrundsorsaken till att vissa blir utan partner, detta förekommer i alla djurarter och är helt naturligt.  Så istället för att påstå att du känner mina värderingar, svara hellre på min fråga; Vad tycker du borde göras åt ?problemet? med ofrivillig celibat? 

Svar på tråden Har du sympati för ofrivilligt sexlösa män?