• RH93

IVF/ICSI 2024

Eulalia84 skrev 2024-09-21 14:51:48 följande:

Är det någon som efter ett misslyckat ET fått göra FET direkt eller har ni fått vänta tills cykeln efter?😊

Hade det varit möjligt hade jag gärna gjort FET redan nu vid nästa ägglossning men gissar att vi behöver vänta tills cykeln efter. Väntan känns bara jobbig just nu och som att tiden bara går.

Min klinik sa att vi måste vänta en cykel. Håller med om känslan att tiden bara går. Försöker hålla mig sysselsatt med annat men är ju så lång tid innan det är dags. Gör väl ett försök naturligt här emellan även om jag knappast tror det finns något hopp.
  • RH93
    Björkenli skrev 2024-09-24 15:47:01 följande:

Jag ska på konsultation på Carl von Linné kliniken nästa vecka,  och ska boka tid för psykosocial bedömning av psykolog. 

Grejen är att jag gjorde detta förra våren, och fick då inte godkänt! Jag var väldigt ärlig med psykologen att jag inte har så många nära vänner, och att relationen med föräldrarna knappt existerar. 

Jag fick avslag pga för dåligt socialt nätverk. 

Jag har gjort behandlingar i Danmark under tiden. Men nu tror jag att jag vill göra några inseminationer i Sverige. Det är faktiskt mycket billigare då de har 3 pack. 

Jag funderar på om jag ska vara helt ärlig och säga att jag gjort utredning i Sverige innan och inte fick godkänt! Eller mörka. 

Jag avskyr att ljuga dock. 

Men om de väl har i bakhuvudet att jag inte blivit godkänd tidigare så tror jag att det ligger närmare till hands att inte godkänna mig nu heller. 

Men grejen är att jag har kontakt med mina föräldrar igen, och bara det tror jag gör stor skillnad. De bor nära och skulle garanterat hjälpa. 

Helst skulle jag vilja slippa berätta om tidigare utredning..

Kanske lika bra att vara ärlig? Men vore så hemskt om jag då får nej...

Nu har jag googlat psykosocial utredning och vissa har ju fått avslag väldigt lättvindigt  att de haft tidigare depressioner och är "psykiskt sjuka", trots att var och varannan människa har haft depressioner..

Vad skulle ni gjort?

Svår situation och förstår ditt dilemma. Från vad man läst är det ju tyvärr som du skriver att vissa verkar bli nekade utan vidare rimlig förklaring. Att ha ett mindre socialt nätverk betyder ju verkligen inte att man skulle vara en sämre förälder eller att barnet kommer fara illa.. jag hade nog inte tagit upp det själv i första hand. Tänker att deras uppgift är att utreda dig utifrån din nuvarande situation. Om du får frågan kan du ju vara ärlig och förklara och bara säga att du inte kände att det va relevant då vissa saker nu är annorlunda.

Hoppas att du får ett bra bemötande 😊
  • RH93

Hej allihopa.
    Har följt lite i bakgrunden efter vår misslyckade ET. Nu har jag fått mens och pratat med kliniken om FET. Fick välja om jag ville komma in för ultraljud och ta ovitrelle inför återföringen och valde det då det va längesen jag använde ägglossningstest och min cykel inte har varit helt regelbunden senaste tiden. Så ultraljud planerat till den 25e. 

Känner mig inte så taggad den här gången och mycket oro över att embryot inte ska överleva upptining eller inte fästa. Samtidigt försöker jag tänka att detta ändå blivit en blastocyst och har goda chanser. Mycket tankar.

Har ni som gjort FET fått progesteron också? 

• RH93
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-10-16 19:31:17 följande:

Hej! Förstår verkligen det! Men det är ju som du säger att man måste ju lita på den lilla gulliga blastocysten som har kämpat i fem dagar🤩 Hur många transfer-försök har du gjort tidigare? 

Jag gör FET nu men gör i en medicinsk cykel så antar att du menar att du gör i naturlig cykel? Jag tar progesteron men det måste man alltid göra i medicinsk🤗 

Det här är andra återföringen, är syskonförsök där vi med första lyckades på den första återföringen ET så vet att jag redan är väldigt lyckligt lottad.

Ja men precis naturlig cykel 😊 jag blöder väldigt lite vid mens så har en rädsla för att det kanske behövs extra progesteron för att lyckas, även om jag vet att det absolut inte behöver vara så.
  • RH93
    EFW skrev 2024-10-17 06:51:33 följande:
    Jag har fått ta progesteronet samt Ovitrelle i naturlig cykel. 😊
    Tack för ditt svar 😊 ska fråga kliniken om jag också får det.
  • RH93
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-10-17 19:01:36 följande:
    Åh vad härligt, då vet du att det kan gå bra!🤩 jag har lågt progesteron i min vanliga cykel så funderar egentligen på lite samma sak, om vi vill testa modifierad naturlig cykel sen. För högt progesteron på ET-dagen är inte heller bra för då kan slemhinnan och embryot komma i osynk som jag förstått det. Det hände mig på vår första återföring men då hade jag både vagiatorer och piller så borde nog vara lugnt om man tar bara ett av dem☺️ men det sämsta är nog om nivån är för låg. Vid denna insättningen testade jag progestron-nivån 2 dagar innan FET. Om den hade varit för låg få hade jag fått extra! 
    Jaha va intressant. Jag har alltid bara hört att man inte kan ta för mycket progesteron utan att kroppen stöter ut det den inte behöver.
  • RH93
    XcxX skrev 2024-10-18 13:28:25 följande:

Fråga!

Hur länge har ni som blivit gravida blivit rekommenderade att fortsätta med cyclogest/progesteron? Jag trodde jag skulle ta tom VUL nästa vecka (v8) men nu svarade kliniken att jag antagligen skulle fortsätta tom v12?

Jag tog tills VUL och sen slutade jag tvärt. Det är väldigt olika mellan kliniker hur man gör. Vissa får sluta vid positivt gravtest.
  • RH93
    BaeA skrev 2024-10-18 15:37:26 följande:

Gjorde mitt tredje ÄP idag, och det gick toppen. Hade lite lägre dos än sist, så vi fick ut 8st som kommer att befruktats via PICSI och Zymot. Skulle först fått göra en färsk återföring men fick gonapeptyl som ÄL spruta så därför måste jag vänta, lite segt såklart men uppskattar också att de vill göra ordentligt. Denna gång kommer vi   ni-PGT testa vätskan dem ligger i för att se så att det inte finns några kromosomfel. Så inväntar bortfallsblödning och sedan i nästa cykel kör vi modifierad naturlig cykel.

Va skönt att det gick bra 😊 hoppas det kan hjälpa er med testningen. Får jag fråga vad modifierad naturlig cykel innebär? 
  • RH93
    BaeA skrev 2024-10-20 07:52:35 följande:
    Ja, de skickar vätskan till Italien där de kommer att se om de finns några avvikelser i några av embryorna. Det är när man låter folliklarna växa som vanligt (utan medicinering, man kan ev få Letrozol) men sedan tar man en ÄL spruta för att hålla koll på exakt dag för återföring. vissa får även progesteron support sen.  
    Jaha okej, då är det samma som jag ska göra 😊
  • RH93
    J000ssan skrev 2024-10-23 15:08:31 följande:
    Hej alla fina tjejer❤️
    idag gjorde vi FET av fin blastocyst! Testat progynon denna gång bara för och göra något annorlunda🙏
    testdag 4/11! Låt tiden gå fort🙏
    Håller tummarna att det går bra 🙏 vad är progynon och i vilket syfte tar man det? 😊
  • RH93

Hej alla kämpar.

Idag var jag på ultraljud för att kolla hur det såg ut inför FET. Läkaren säger då att hon ser något som gör att hon vill göra en äggledarspolning. Vi gjorde inte detta i utredningen den här gången och hon sa att man inte brukar det när man fött ett barn och det gått bra.

Spolningen visade en polyp på 7-8mm. Hon rekommenderade att ta bort den då hon bedömde att den stör och gör det svårare för ett embryo att fästa. Eftersom jag inte har några besvär från den får jag dock inte göra det landstingsfinansierat. Hon skickade remiss till en privat klinik där hon sa att man brukar få tid inom 1 månad, det kommer kosta runt 15 000 bara för att ta bort den. Sen måste man vänta en menscykel till innan man gör återföring. Det kommer alltså troligen bli i januari.

Bebis blir det alltså inte förrän tidigast nästa höst om detta då lyckas. Jag bröt ihop fullständigt när jag gick därifrån. Är tacksam att detta upptäcktes och jag kan åtgärda det. Men tiden bara går och de drömmarna jag haft kring en stor familj och barn tätt försvinner bara längre bort. Och pengarna bara sinar.. går verkligen inte för någon utomstående att förstå hur tungt det är att försöka hålla hoppet uppe och sen få såna här käftsmällar hela tiden. 

• RH93
    EFW skrev 2024-10-26 08:25:58 följande:
    Men så trist! ❤️ Skickar massa styrketränat till dig! ❤️ Hoppas att detta gör så att det blir eran tur nästa gång. 
    Tack så mycket 🙏❤️
  • RH93
    Eulalia84 skrev 2024-10-26 14:23:51 följande:

Jag har precis börjat testa för ägglossning inför FET i naturlig cykel och nu är jag lite förvirrad. Skulle egentligen börja testa idag men smygstartade igår med ett test som visade negativt, dock var det med sticka och inte CB rosa som kliniken sa att jag skulle använda.

Testade imorse med CB och fick glad gubbe direkt. Är bara på cykeldag 10 och mina cykler är normalt 28 dagar så det känns lite tidigt för omslag redan nu? Har dock aldrig testat för ägglossning tidigare så vet inte när det brukar ske. Väntade fyra timmar och tog nytt test med både sticka och CB. Stickan visade positivt men CB nu negativt bara fyra timmar efter ett positivt resultat?

Vet inte vad jag ska tro. Har börjat fått ägglossningssymtom så det borde ju vara på g. Ska ringa kliniken på måndag och har även ett ul inbokat då. Ul var valfritt, enligt kliniken behövde man inte göra det i naturlig cykel men man fick om man ville. Är glad att jag valde att boka in en tid. 

Tyvärr säger ju inte cykellängden något med säkerhet kring när ägglossning sker. Sen så sker ju inte ägglossning exakt när man får positivt test utan kan väl ske inom typ 48h. Så om du börjar få äl-symtom låter det ju som att det kan stämma. Har du redan haft äl kommer dom ju kunna se det på ultraljud och då bör man ju kunna utgå ifrån det positiva testet bara. Hoppas allt går bra 😊
  • RH93
    J000ssan skrev 2024-10-31 15:11:01 följande:

Heeej! 

ja jag gjorde det och det var positivt🙏🙏 men försiktigt glad då jag har kemiska och MA i bagaget! Men glad det iaf fäst så får vi hoppas på det bästa! 

förstår du väntar tills imorgon och skönt med blodprov så får man mer säkra svar🙏 åh ja det kan verkligen vara både och, jag har haft mindre molvärk denna gång men iaf ömma bröst som kommer och går lite! Så analyserar ju allt och livrädd att mista detta igen❤️
    hör av dig när du fått svar, håller alla tummar

Grattis 😍
  • RH93
    Eulalia84 skrev 2024-11-01 18:47:12 följande:

Idag har jag satt in en liten flinga så nu börjar de jobbiga ruvdagarna igen❄️🥚
    Gör i helt naturlig cykel denna gång så inget progesteron heller, vilket jag faktiskt tycker är skönt eftersom jag haft så starka biverkningar av det. Sen om det är bra eller dåligt utan återstår att se☺️

Förstår att det är jobbigt, men håller tummarna att det går bra för dig 😊 skönt att slippa några biverkningar.
Svar på tråden IVF/ICSI 2024