• Smörblomman24

IVF/ICSI 2024

Anonym (Mimmi88) skrev 2024-01-29 09:08:42 följande:

Nu är jag superorolig. Gjorde VUL precis och har ganska stora äggblåsor redan dag 8, den ena är 2,2 cm stort och jag är livrädd för förtidig ägglossning. Har så ont i min högra äggstock där den stora blåsan är. Har någon av er vart med om detta?

Jag tänkte samma, men min läkare på kliniken sa åt mig att lägga appar osv åt sidan, sitta tillbaka och försöka lita på att de kan deras jobb. Om du var på VUL idag så har de koll. Inget att oroa sig för! :) Mina äggstockar värkte, spände osv under hormonbehandlingen också. Har nog mer med det att göra än att du har ägglossning. Men förstår helt din oro! 

• Smörblomman24
    Anonym (Ljuslyktan) skrev 2024-01-29 16:38:19 följande:

Smörblomman24: Tack snälla för din fina respons. Jag hade insättning måndag 22 januari, så 1 dag före dig. Jag är på RD8 idag, om man räknar att insättningsdagen är RD1. Jag har inte en endaste känning, så räknar stenhårt på att mensen dyker upp om någon / några dagar :(
    Låter väldigt jobbigt med den mensvärk som du beskriver :( Kan dock inte låta bli att tänka att det kanske är tecken på graviditet?! Hoppas hoppas att det är så!

Awesomeginger: Hej! :) Hoppas ÄL-veckan går bra! Gällande din fråga så var mitt TSH värde 3.3 vid utredning i Dec 2022. Jag gjorde min utredning hos en vanlig gynekolog (inte en IVF klinik), och den gynekologen tyckte inte att jag behövde medicin. Men läste på själv och hittade flera källor som skrev att det kan vara hjälpsamt att ha TSH under 2.5 när man försöker bli gravid, så kontaktade då vården, fick ta flera blodprover och hade då TSH på runt 4, så läkaren skrev ut levaxin. Har tagit levaxin i snart 1 år nu. Mitt TSH värde förbättrades rätt så fort och hållit sig så av vad jag vet från de blodprov jag tagit, senast 1.9 i Dec 2023. Ska fråga kliniken jag går hos om de kan ?ta över? sköldkörtel-grejen, så jag kan ta blodprov och recept via dom istället, för det låter ju smidigare. Först när jag upptäckte den förhöjda TSH nivån blev jag på nått märkligt sätt glad, för tänkte ?nu har jag äntligen hittat vad felet är?, men nu 1 år senare med bra TSH värden så verkar det ju inte som att det är det som varit / är problemet.

Hur känner du dig idag, fortsatt inga känningar?

Nu är det två till som jag skrivit med som inte haft några känningar alls som varit gravida!! Så ge inte upp, jag ser det som en gott tecken Hjärta 

Fortsatt ingen mens för mig, men molande värk, dock inte lika stark som i helgen. Huvudvärk igår som är borta idag. Inga ömma bröst öht. Man blir tokig på detta! Kommer du hålla dig till testdagen? Minns inte om du skrev vilken dag ni fick? :)

• Smörblomman24
    Anonym (Ljuslyktan) skrev 2024-01-30 14:44:33 följande:

Awesomeginger: Så ledsen att höra om ditt MF :( Håller tummarna för den här gången!! ❤️

Smörblomman24: RD9 idag och inga känningar och ingen mens. Min mens brukar komma 14 dagar efter ÄL, så om det blir samma nu, så borde den dyka upp imorgon. Om den inte gör det, så har jag tänkt testa första gången på fredag 2 februari, för då har det gått över 10 dagar sen sista Ovitrelle sprutan (läst att den kan sitta i kroppen i upp till 10 dagar). Min officiella testdag är dock onsdag 7 februari (3 veckor efter ÄL). Jag hoppas så mycket för din skull att dina känningar är tecken på graviditet! Om några dagar / en vecka så vet vi, men tiden går så otroligt långsamt, känner precis som dig, man blir verkligen tokig på detta! 

Så spännande! Inte många dagar kvar tills fredag...får se om jag kör samma - om inte mensen kommer innan såklart. Vår testdag är den 8/2 men känns långt att vänta tills dess! Denna väntan är helt galen :(

Jag har sån molvärk till och från, framförallt efter jag kissat eller ätit vilket känns skumt! Om jag skulle vara gravid så är jag rädd att det satt sig fel eller något...borde inte göra såhär ont väl :(

Håller tummarna för oss nu Hjärta

• Smörblomman24
    Anonym (Ljuslyktan) skrev 2024-01-30 16:13:56 följande:
    Låter verkligen tufft! :( Kanske värt att ringa kliniken och se vad dom säger? 

Ja, jag får kanske ta och göra det imorgon om det inte ger med sig! :( 

Som jag känner nu blir det tjuvtest på fredag för mig också! Kör du digitalt eller sticka? :)

• Smörblomman24
    Anonym (Ljuslyktan) skrev 2024-01-31 15:54:37 följande:

Mensen kom idag :( Denna sorg, besvikelse, rädsla och frustration gör en tokig. Men försöker blicka framåt... idag är dag 1 på nya cykeln. 

Hur mår du? Håller tummarna ❤️

Nej vad ledsen jag blir av att läsa det här!! :( Skickar massa styrkekramar Hjärta men ni har 2 kvar i frysen, eller hur? Förstår att det kanske är för tidigt att tänka så, men kommer ni testa nu i denna cykel igen? Håller tummarna så hårt för dig nu!

Fortsatt ingen mens här men känner verkligen att den är på g. Molande stark värk, torsdag - lördag sen mer stabilt, bara svagt molande. Men nu för en timme sen så är det starkare igen :( inga ömma bröst heller. 

• Smörblomman24
    Zingostardust skrev 2024-02-01 18:03:46 följande:

Hej. 

Har följt tråden ett tag och hoppar in lite. Ruvardag 14 idag. Har känt mig så lugn och positiv hela tiden. Igår kom dock lite brunt blod. Väldigt lite, ingenting i trosskyddet. Idag lite mer, brunblandat i trosskyddet och mer färskt på pappret. Nu har det avtagit lite igen tror jag. 

Imorgon ska jag nog testa. Om det är negativt ska jag försöka att inte deppa ihop för mkt och testa igen på testdagen på tisdag. 

Jag önskar man kunde ha ett säkert sätt att veta.  

Ville bara skriva av mig nånstans till andra i samma sits. 

Håller tummarna! Dessa dagar är verkligen hemska. Är det FE eller FET du ruvar på? Hjärta
  • Smörblomman24
    Zingostardust skrev 2024-02-01 19:29:06 följande:
    Tack! ❤️ och förlåt för mitt okänsliga första meddelande. Skrev i stress och massa saker runt omkring. 

Skickar styrkekramar till dig/er som det inte gick vägen för denna gång! Håller tummar å tår att nästa gång blir er tur! 💛 och stort lycka till till alla som påbörjat sprutbehandlingen. 💛

Visst var det du smörblomman som hade testdag/ruvardag i närheten av mig? Kanske nån mer? Jag har testdag den 6e egentligen. Hur går det för er? Några känningar eller annat? 

Vi gör vår första ivf. Det är ett FE som fick chansen att boa in sig den här gången. Har du/ni också det? 
    Exakt! Testdag 8/2 :) tiden går så långsamt...jag hade kraftig mensvärk torsdag-fredag och sen dess bara molande värk till och från. Känns som mensen ska komma vilken sekund som helst. Inga ömma bröst. Hur känner du? Det är FET för oss, vårt första FE i december satte sig tyvärr inte Hjärta så detta är en 6dgr odlad liten som får chansen!
    Fick ni något till frysen om inte detta skulle gå vägen? (men nu håller vi tummarna att det gör det!!!) 
  • Smörblomman24
    Zingostardust skrev 2024-02-02 10:09:41 följande:

Vet inte varför jag inte kunde lägga ditt meddelande i texten här smörblomman, är helt nu på Familjeliv =p 

Vad kul att vi är så nära inpå! Jag hade jättekrafrig mensvärk i måndags på FM  och lite på tisdagen och sen dess har det avtagit och kommit och gått lite. Jag skulle haft mens i måndags i min vanliga cykel. Nu har jag nästan ingen menvärk alls. Inga ömma bröst eller andra symtom heller...förutom brunblandade flytningar. Hoppas det är ett gott tecken. Vi har ett barn sedan tidigare utan ivf, och med honom kände jag absolut ingenting. 

Vi fick två stycken till frysen så vi hoppas på nån av dom om det inte går vägen. ❤️ Har ni fler i frysen också? 

Ibland krånglar den där ''citera''-knappen för mig också! :) Men jag såg ditt meddelande!

Vad spännande att vi är så nära i tiden och verkar haft lite samma symtom där med mensvärk men inga känningar i brösten. Hur är det med de bruna flytningarna idag, mer/mindre? Håller tummarna att det är ett gott tecken! Kör du stimulering i form av progesterontabletter eller något annat? :)

Vad kul att ni fick två rackare till frysen! Oavsett om det går vägen denna gång är det skönt att man har dem där - ifall man behöver för framtiden!

Vi fick två till frysen och det är nu ett av dessa jag ruvar på. Fortsatt inga symtom för mig idag. Är SÅ sugen på att tjuvtesta....men ska hålla mig!

• Smörblomman24
    EFW skrev 2024-02-02 14:23:26 följande:

Hej, 
    Jag är ny här men hänger en del i 35+ gruppen 😊 Jag och sambon har försökt att bli gravida i nästan ett år. Eftersom jag blir 40 nu i vår så sökte vi hjälp och det visade sig att det är manlig faktor som spökar hos oss. Jag har barn sedan innan så hade det lite på känn men tänkte att även min ålder kan spela in. Men men, mitt AMH värde ser bra ut så nu är det IVF på G. Jag väntar min mens runt den 20/2 och då går starten 😅 Vet inte alls hur jag ska hantera allt, nu är ju förväntningarna höga både hos mig och sambon att det kommer bli en bebis till nästa höst/vinter. Har nog aldrig förut hoppats så mycket på något i hela mitt liv ❤️🙈

Ville bara säga hej då jag tänkte börja hänga här också 😊

Välkommen! Spännande att ni är igång Glad håller tummarna!! Hjärta kommer gå så bra!
  • Smörblomman24
    LinneaWookie skrev 2024-02-02 14:42:30 följande:

Hej

Hoppar in i denna tråd efter att inte ha skrivit på Familjeliv på typ 4 år!

Fick barn 2020 med hjälp av IVF. Hade försökt "vanliga vägen" i 2 år ungefär när vi gjorde en utredning 2018, och de kom fram till att det var väldigt liten chans att lyckas naturlig väg pga min mans låga spermieantal.
    2 IVF-omgångar, flera återföringar och 2 horribla MF senare så fick vi äntligen vår fantastiska son 2020.
    Han är nu snart 4 och jag längtar så efter ett till barn.... Vi hade ett embryo kvar i frysen som vi gjorde återföring med i oktober, men det blev inget alls, mensen kom och så var det slut med det. 

Jag hade hela tiden tänkt att jag skulle vara nöjd med ett barn och om det sista embryot inte blev något så skulle det kännas OK, men mina känslor ville annat tydligen. Jag kan inte sluta vara ledsen över att det kanske inte blir fler barn, och börjar typ gråta så fort jag ser en bäbis eller pratar om barn. Kul!

Så nu har vi bestämt oss för att göra en helt ny omgång. Det svider ju rejält ekonomiskt med 37.000 kr (sist var det billigt/statligt subventionerat eftersom vi inte hade barn sedan innan, men nu är det fullt pris).
    Och om det färska embryot som "ingår" inte tar sig så kostar det 19.000 till per överföring av fryst. Vi betalade 19 i oktober också men det blev ju inget av.

Så jag har panik över pengarna men kan heller inte släppa tanken på ett till barn. Och ja blir 36 i år så vi har inte 100 år på oss direkt.

Avbetalning blir vår räddning, och vi ska köra igång nu vid nästa mens.

Ska bli spännande att se hur det går för er andra, och att ha möjlighet att bolla och ventilera här inne igen.

Lycka till allihopa!

Lycka till, till er också! Hjärta trist med kostnaden men det får vara värt! Såna kämpar vi är som genomgår den här resan och framförallt du som haft massa tråkigheter på vägens gång med mf mm :( 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024