• Anonym (Blåklint)

IVF/ICSI 2024

EFW skrev 2024-09-18 06:16:27 följande:

Men så retsamt med mellanblödningar 😊 Och tråkigt att det inte visar nått på testen ❤️ Vi får inte ta några blodprov där vi går, utan man får ett test med sig hem för testdagen. 

Jag hade min testdag i dag och allt ser positivt ut just nu, denna gång är klinikens test starkare än sist då jag fick ett MA antagligen i vecka 4-5 som inte upptäcktes för ens vecka 8 på ul. Men kan inte känna samma glädje som sist, är mest orolig att nått ska gå fel just nu. Hoppas det vänder så småningom 😊

Jaa jag tycker att de är såå jobbiga! Blir liksom som symbol för att det är något knas hela tiden! Menmen, hoppas på att få göra FET i nästa cykel istället. Är glad att vi lyckades frysa in två som nu håller på att pgt-testas. 

Jag tänker också att det kanske kommer att kännas roligt igen och tryggare när du har kommit lite längre i graviditeten❤️ De första veckorna är ju ändå inte så roliga när man mår illa och så 😅

• Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-09-18 20:06:52 följande:
    Stort grattis! ❤️ Starka fina tester men förstår att oron finns där. Håller tummarna för dig att det är nu det går hela vägen🙏🥰

För mig är det nog tyvärr kört för denna gång. Kändes så bra och hade en bra känsla fram tills igår, men då började mensvärken smyga sig på och idag på äl+14 har jag började blöda lite. Tog ett test igår och det var negativt så hoppet är borta😥 Får se fram emot FET i nästa cykel istället. Så oerhört glad och tacksam att ha tre flingor frysen så man förhoppningsvis inte behöver sätta igång med stimulering direkt igen☺️
    Vad tråkigt att det blev samma resultat för dig!😢 vi får hoppas på FET i nästa cykel istället🥰 
  • Anonym (Blåklint)
    EB90 skrev 2024-09-20 14:17:13 följande:
    Hej! Har missat många sidor inlägg nu, så du kanske har skrivit om pgt-testningen innan🙈 Var görs det nånstans?
    Hej!🤩 vi gör IVF i Finland, eftersom vi ville testa pgt. Vi får ändå inte landstingsfinansierad ivf så tänkte att vi lika gärna kunde köra i Finland! Då får man lite mer info om hur embryona mår och jag tycker att det känns så tungt att gå igenom ett missfall till så vill verkligen undvika det i största möjliga mån! Vi gör non-invasive pgt, vilket betyder att de undersöker vätskan kring embryot istället för att göra en biopsi på embryot. Eliva och CMedical gör något liknande i Sverige men jag ringde och frågade CMedical och med deras Embrace-test får man inte svar på om embryot har normala kromosomer, testet är ett sätt att rangordna embryos. Så det verkar inte vara samma, pgt är ju inte lagligt i Sverige. Eliva vet jag inte, trodde först att de fått godkänt för pgt men kanske är att de också gör samma rangordningstest☺️
  • Anonym (Blåklint)

Ni som har gjort FET, har ni gjort det i naturlig cykel eller med hormoner? Jag ville helst göra med hormoner men eftersom läkarna på något sätt lyckats missa mig har de inte skrivit ut medicinen och jag tror att jag kommer att få mens i helgen. Jag har problem med ?svag? ägglossning och lågt progesteron i lutealfasen. Tror ni att det skulle bli problem i naturlig FET-cykel? 

• Anonym (Blåklint)
    SaraE1990 skrev 2024-09-20 15:41:19 följande:

Förresten jag måste fråga, efter återinföring och denna väntan i 3 veckor, har ni fått mens då innan testdag och därmed förstått att det var negativt?

Första gången jag gjorde IVF så fick jag mens ca 2 dagar innan 3 veckor hade gått..så besviken För det var självklart negativt.

nu andra gången har jag 1 vecka kvar till testdag men känner lite ?mensvärk? som att jag ska få mens. man blir så ledsen för jag är nästan säker på att jag kommer få mens idag eller imorgon 🥲 vilket betyder misslyckat försök nr 2.

är det någon mer som varit med om det? 

Jag fick inte mens men spottings och läkaren sa att det beror på att kroppen insett att implementationen inte skett och då påbörjat nedbrytningen av slemhinnan så smått (eller vad det nu är😅). Så tråkigt! Jag hoppas verkligen att mensen lyser med sin frånvaro för dig! Mensvärk kan ju också vara ett tidigt graviditetssymptom, håller alla tummar för det istället ❤️
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-09-21 14:51:48 följande:

Är det någon som efter ett misslyckat ET fått göra FET direkt eller har ni fått vänta tills cykeln efter?😊

Hade det varit möjligt hade jag gärna gjort FET redan nu vid nästa ägglossning men gissar att vi behöver vänta tills cykeln efter. Väntan känns bara jobbig just nu och som att tiden bara går.

Vi ska göra FET nu direkt! Däremot får vi inte göra en ny IVF-cykel direkt, med nytt äggplock och så. Då måste vi vänta 2 eller 3 cykler (har inte fattat vilket de menar) för att vår läkare menar att äggblåsorna som tömdes nu kan blåsa upp sig igen och då vara tomma. Hoppas att du också får påbörja FET snart, håller med om att det känns fruktansvärt jobbigt med all väntan🤗
  • Anonym (Blåklint)
    EFW skrev 2024-10-03 07:51:22 följande:

Jag är så imponerade av er som kan låta bli att testa, själv testar jag ju till och med ut ovitrellen 😂 Och började hoppas på bebis sträck från ruvardag 5. 

Bara 13 dagar kvar nu då!! Håller tummarna stenhårt för er! ❤️

Hur går det för er andra i tråden? 

Vi ska göra medicinsk FET på fredag i nästa vecka, blir spännande!☺️

Hur går det för dig?🥰 

Heja Lina98 och BaeA!🤩 så roligt att vara igång med ruvardagarna! Hoppas att tiden går fort till testdag🥳
  • Anonym (Blåklint)
    EFW skrev 2024-10-05 16:33:51 följande:

Ååå så spännande, samma dag som jag har mitt vul 😍

Det går både bra och dåligt, fick mer symptom och började medicinera lite smått mott illamående vid behov förra helgen. I går kände jag mig helt ogravid och var sugen på både mat och godis 😥 Så blev såklart super orolig för ett till MA. Men i dag har jag återigen lite lätt illamående så hoppas hoppas att det är våran tur nu!! Som tur är har jag världens bästa sambo som stöttar ❤️

Åh vad spännande! Ska tänka på dig när jag sätter in embryot🥰 åh förstår precis, det är ju så jobbigt när man försöker att känna in symptomen! Det verkar ju av vad jag har hört vara väldigt vanligt att symptomen kommer och går lite. Men förstår absolut din oro, jag kommer nog också att vara väldigt orolig för att få MA igen om jag lyckas bli gravid. Men det är ju mycket större sannolikhet att allt går bra, det glömmer man ju ofta. Jag tror verkligen att det kommer att vara er tur nu!❤️
  • Anonym (Blåklint)
    Gräddtårtan skrev 2024-10-05 17:26:24 följande:
    Hoppas på en FET denna cykel. UL inbokat på måndag, men ÄL kom såklart idag, tre dagar tidigt. Så jag hoppas som sagt. Blir kanske på fredag isåfall?

Kul att så många andra är igång med! ❤️❤️ 
    Vad roligt, jag ska också sätta in på fredag!🤩 kör du naturlig cykel? Är det då att det kan infalla på helgen som kan skapa problem? Håller alla tummar för att schemat ska funka bra!❤️
  • Anonym (Blåklint)
    EFW skrev 2024-10-06 05:29:36 följande:
    Och jag på dig! 😍
    Ja man kan nog bli galen av mindre, men som du säger. Oftast så går det ju bra 😊 I natt har jag knaps sovit alls då jag mått så illa och sambon var uppe nu vid 5 för att fixa lite rån med smör och ett glas proviva ❤️ Nu har han somnat om och jag har tagit en lergigan comp som jag väntar på ska kicka in 😅 
    Haha det är inte ofta man vill säga vad roligt till någon som har mått så dåligt hela natten men i det här fallet gör jag nog det ändå😂😀 hoppas att du kunde sova lite under dagen istället❤️
  • Anonym (Blåklint)
    XcxX skrev 2024-10-05 19:35:15 följande:

Hej alla kämpar ⭐️

Satte in en blasto för snart två veckor sedan och har testat positivt sen ruvardag 6 med tydlig stegring. Blev förvånad att jag såg ett streck även om det var väldigt svagt så tidigt?

Vill bara meddela kliniken resultatet på måndag så vi kan få tid för VUL. Haft MA förut så kan inte riktigt tro det förens vi ser det lilla pickande hjärtar på skärmen. 🤞

Så roligt, stort grattis och hoppas allt går bra nu🥰🤗
  • Anonym (Blåklint)
    EFW skrev 2024-10-12 07:25:43 följande:
    Vad tråkigt att det inte blev något denna omgång ❤️ Vad skönt att ni ändå har en plan framåt och är på gång redan! Nu håller vi tummarna 🥰

Jag var på VUL i går och fick denna gång se en frisk graviditet med ett tickande hjärta 😍 Vi mätte hela 8+1 fast vi vet att vi var 7+6. Så nu är det bara att vänta till KUB och hålla tummarna att barnet är friskt. 
    Åh så roligt!🥰❤️ stort grattis!🥳 hoppas verkligen att allt går bra fram till KUB nu men det gör det säkert!🙏🤩
  • Anonym (Blåklint)
    Lina98 skrev 2024-10-12 16:35:00 följande:

Åh vad tråkigt men skönt att ni får köra igång så snabbt❤️

Blev inget för oss heller. Var vårt sista embryo i frysen också så nu får vi börja om. Ska ringa kliniken i början av veckan så får vi lägga upp en ny plan. 

Man tappar verkligen hoppet på att det någonsin kommer bli något när man aldrig upplevt ett plus på 2,5 års aktiva försök + 3 återföringar.

BaeA skrev 2024-10-10 21:14:09 följande:

Blev ingenting för mig när jag ruvade på mitt sista embryo, mensen kom igår. Så nu har jag precis påbörjat en ny stimulering. Den här gången kör vi på en Mini IVF med dos 225, ska tillbaka till kliniken på VUL på tisdag och vara redo för äggplock redan torsdag eller fredag nästa vecka. Men istället för som sist ta få ut 30 ägg så är ambitionen 5-7 st riktigt bra. Hoppad att det kommer funka, känns bra att vara igång och vi inte ?förlorat? någon tid sedan missfallet. Hur går det för alla här? något nytt!

Vad tråkigt Lina98 och BaeA😢❤️ kul att ni båda verkar vara igång och planera för ett nytt äggplock🥰 
  • Anonym (Blåklint)
    EFW skrev 2024-10-13 07:36:31 följande:
    Tack! ❤️ Ja nu ska jag försöka fortsätta njuta av illamåendet 🤢😂 och samtidigt inte läsa fel trådar och skrämma upp mig själv ❤️
    Haha usch stackars, det är ju så hemskt att må illa!😅 nej det bästa är nog att försöka tänka positivt även om det är väldigt svårt! Men har man sett hjärtljud ska det ju vara väldigt låg risk för missfall❤️
  • Anonym (Blåklint)

I fredags satte vi in vårt andra (och näst sista) embryo!🥳 det är spännande men känns som att jag inte är lika hoppfull som förra gången, men vi får se! Jag fick en bild på embryot, det var kul att få se hur den ser ut🤩 jag har testdag redan den 21:a så känns som om det kommer att gå ganska snabbt☺️ men kommer nog att försöka testa lite innan, för det känns så jobbigt att få ett solklart nej på testdagen utan att vara förberedd. Men jag ska ta Ovitrelle på onsdag så kommer kanske inte att gå så bra med tjuvtestningen.

• Anonym (Blåklint)
    RH93 skrev 2024-10-15 12:07:53 följande:

Hej allihopa.
    Har följt lite i bakgrunden efter vår misslyckade ET. Nu har jag fått mens och pratat med kliniken om FET. Fick välja om jag ville komma in för ultraljud och ta ovitrelle inför återföringen och valde det då det va längesen jag använde ägglossningstest och min cykel inte har varit helt regelbunden senaste tiden. Så ultraljud planerat till den 25e. 

Känner mig inte så taggad den här gången och mycket oro över att embryot inte ska överleva upptining eller inte fästa. Samtidigt försöker jag tänka att detta ändå blivit en blastocyst och har goda chanser. Mycket tankar.

Har ni som gjort FET fått progesteron också? 

Hej! Förstår verkligen det! Men det är ju som du säger att man måste ju lita på den lilla gulliga blastocysten som har kämpat i fem dagar🤩 Hur många transfer-försök har du gjort tidigare? 

Jag gör FET nu men gör i en medicinsk cykel så antar att du menar att du gör i naturlig cykel? Jag tar progesteron men det måste man alltid göra i medicinsk🤗 

• Anonym (Blåklint)
    RH93 skrev 2024-10-17 12:52:49 följande:
    Det här är andra återföringen, är syskonförsök där vi med första lyckades på den första återföringen ET så vet att jag redan är väldigt lyckligt lottad.

Ja men precis naturlig cykel 😊 jag blöder väldigt lite vid mens så har en rädsla för att det kanske behövs extra progesteron för att lyckas, även om jag vet att det absolut inte behöver vara så.
    Åh vad härligt, då vet du att det kan gå bra!🤩 jag har lågt progesteron i min vanliga cykel så funderar egentligen på lite samma sak, om vi vill testa modifierad naturlig cykel sen. För högt progesteron på ET-dagen är inte heller bra för då kan slemhinnan och embryot komma i osynk som jag förstått det. Det hände mig på vår första återföring men då hade jag både vagiatorer och piller så borde nog vara lugnt om man tar bara ett av dem☺️ men det sämsta är nog om nivån är för låg. Vid denna insättningen testade jag progestron-nivån 2 dagar innan FET. Om den hade varit för låg få hade jag fått extra! 
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-12-15 12:33:32 följande:
    Va tråkigt att det inte ville fästa❤️ Tyvärr höll det sig inte för mig heller. Jag fortsatte blöda och testen blev negativa så den ville inte stanna kvar💔

Såg att ni ska få mer utredning, hoppas den ger något och att stimulerad cykel gör susen.

Jag har fyra misslyckade återföringar nu och frågade kliniken om man bör göra någon utredning eller göra något annorlunda för att öka chansen men dom säger att det inte finns något att göra, att allt beror på embryot och fler återföringar ökar chansen. Så där får jag tyvärr ingen hjälp😅 Vi har bara ett försök kvar och det börjar kännas lite hopplöst.
    Vad tråkigt att det inte ville stanna kvar😭❤️ jag har följt tråden lite efter våra två misslyckade insättningar med toppkvalitet eupoida embryon. Jag tycker att det är lite synd att det är det enda spåret alla kliniker kör i Sverige, att det alltid är fel på embryot! Jag är med i fb-gruppen IVF Support Group där det är många från usa. Klinikerna där vill göra tester direkt om man inte lyckas med första insättningen i princip. Har man pgt-testad 4AA så är det 65% sannolikhet att den fäster och om den inte gör det är det troligtvis något annat. Jag räknade bara statistiskt på vårt utfall och kom fram till att det skulle vara ca 1% sannolikhet att vi skulle vara där vi är idag på otur med embryona. Eftersom jag inte är ett medicinskt under insåg jag att det är något annat och har nu kommit fram till att jag troligtvis har adenomyos. Men det är ju svårt att själv fatta vad man har för problem när man inte får hjälp att testa, kan ju vara endometrio, infektion, myom, immun-problem, inflammation i äggledarna och säker mycket annat. Sen tror jag absolut att det OFTAST är embryot eller att man har svårt att få fram bra kvalitet på embryona men absolut inte alltid! Tror att Sverige hamnat lite efter på detta område eftersom man inte får pgt-testa. Då blir det lätt att alltid skylla på embryona men om man vet att de är euploida blir det ju tydligt att det inte är det som är fel! Hoppas att det lyckas nästa gång, ofta funkar det ju också bara till slut, även om man skulle ha något annat underliggande problem 🤗❤️
  • Anonym (Blåklint)
    Eulalia84 skrev 2024-12-26 11:20:17 följande:
    Beklagar att det inte funkat för er heller💔 Vad är planen framåt för er, är inte alls insatt i vad adenomyos är?

Ja det verkar inte lätt att få hjälp och veta vart man ska vända sig. Jag tror också att det oftast beror på embryona, men att det också blir lätt att skylla på det för klinikerna. Man borde kunna få göra tester för att utesluta annat när det inte funkat på flera insättningar tycker man. Vore mycket enklare också om det vore tillåtet att pgt testa i Sverige, enligt min klinik var det en stor önskan från dom att kunna göra det.
    Jaa så trist, men hoppas att det går bättre för oss båda 2025!🤩🥳 Ja, klinikerna blir ju väldigt bakbundna av att inte få pgt-testa. Det är lite som endometrios fast sitter i livmodern och i vissa fall kan det göra att man får upprepade implementationsmisslyckande och/eller missfall och tyvärr verkar det störa väldigt mycket i mitt fall. Jag testar att göra nedreglering nu, det är att man typ går in i klimakteriet i 2-3 månader för att försöka minska sjukdomen. Man brukar göra samma metod med endometrios. Jag hoppas verkligen att detta ska funka nu😀 ska hålla alla tummar för dig också!🤗
Svar på tråden IVF/ICSI 2024