• EmmyLO

IVF/ICSI 2024

Razorcrest skrev 2024-02-19 12:58:49 följande:
    Tusen tack verkligen! <3 Jag ringde idag och förklarade allt igen, och nu lyssnade dem. Så det hjälpte verkligen att stå på sig :) Tips till er andra som också är osäkra på planen framåt.

Ja, det är svårt att inte känna orättvisa. Har bekanta som lyckats bli gravida enkelt trots relativt "ohälsosamt" leverne men hårt festande och liknande. Själv får jag numer ångest av att äta godis ibland och tror det ska påverka. Suck. Det kanske bara egentligen visar på att man råkar vara på fel sida statistiken. Men då borde det å andra sidan snart bli vår tur :)

Ja, jag har också träffat lite olika och min ordinarie läkare har varit bäst hittills haha. Hoppas det gick bra på ultraljudet idag! <3 Hur mår du nu? 
    Åh vad fint att höra! Grymt jobbat! <3 Det är inte alltid lätt att stå på sig mot de som har expertis. Är glad för din skull! Vad händer härnäst? Väntar man först på blödning? :) 

Känner verkligen igen mig i det du skriver. Jag tänker mig  för både en och två gånger innan jag unnar mig något "onyttigt" numera. Men tycker samtidigt man måste ska få äta lite godis utan ångest. I det stora hela tror jag inte det gör så mycket, särskilt om man redan har begränsat sig jämfört med innan <3 

Ultraljudet gick bra, tack! :) Vi blev inbokade på äggplock imorgon bitti, känns väldigt nervöst. Fick ingen information om hur många ägg som ser ut att vara tillräckligt stora nu. Men jag fick en spruta suprefact istället för ovitrelle för att minska risken för överstimulering. Mår generellt bra, men känner mig tung och är ganska öm och svullen över mage, särskilt brösten ömmar oerhört. Så nu vill jag bara att de ska ut.
  • EmmyLO
    Anonym (Mollie) skrev 2024-02-21 10:52:18 följande:

Imorgon är den officiella festdagen men har testat positivt i över en vecka redan. Är så chockad och glad ☺️
    Gjorde en färsk återföring med ett två dagar gammalt embryo den 8/2 ☺️🥳

Vad kul, stort grattis! Hjärta Helt klart festdag :)
  • EmmyLO

Var på äggplock idag. Känner att jag skulle behöva skriva av mig lite...

Personalen på kliniken är supergulliga, men tyvärr hade jag en lite mindre trevlig upplevelse av självaste plocket. Jag uppfattade att det i vart fall delvis berodde på att läkaren inte vågade ge mer morfin på grund av mitt låga blodtryck, vilket är vanligt för mig, men som sjönk ytterligare under självaste plocket, likaså pulsen. Trots att jag var lite dåsig uppfattade jag att det blev lite nervöst i salen, hehe. För att inte skrämma upp er som ska göra ÄP, vill jag betona att det inledningsvis inte gjorde ont alls. För mig började det göra ont först halvvägs igenom och det hade nog inte gjort ont då heller om de hade kunnat ge mig mer morfin.

En stund efter äggplocket kom barnmorskan och berättade att de fick ut åtta ägg. Och jag är såklart glad att det blev några ägg överhuvudtaget (i natt drömde jag att blev noll ägg och låg vaken halva natten därefter) men tror att jag kanske hade för höga förväntningar eftersom de kunde se så många äggblåsor på ultraljudet. Nu är jag väldigt nervös inför kommande stegen; hur många kommer klara sig till frysen, osv... Jag var ganska utmattad efter ÄP och orkade inte ställa alla mina frågor. Typ, varför så många av de normalstora äggblåsorna, i vart fall mer än hälften, var tomma och alltså inte innehöll något ägg?

Vet förresten någon vad som menas när de säger att de fick ut x antal ägg? Är det mogna ägg de menar, eller räknar de med omogna/semi-mogna ägg?

Jag försökte fråga om vi inte kunde göra färsk återföring trots allt, eftersom det inte var så många ägg som väntat. Men det går tydligen inte när man har tagit suprefact. Ska vänta tålmodigt till nästa onsdag när jag får besked om resultatet, samtidigt som jag är så rädd och orolig att de ringer denna vecka och säger att det inte blev något. 

• EmmyLO

Mollie, BaeA och Razorcrest: Stort, stort tack för tröst och era kloka ord. ❤️ Det betyder jättemycket att kunna hämta stöd och styrka i den här gruppen. Uppskattar det så himla mycket. Jag försöker verkligen tänka att det är en testomgång och att de i vart fall fick ut ägg. Blev bara så orolig över att det var så extremt många äggblåsor som, trots adekvat storlek, var tomma. Önskar att vi hade fått möjlighet att prata med läkaren efteråt, men hör verkligen vad ni och alla andra säger - ibland finns ingen förklaring. Grät en rejäl skvätt igår kväll, sambon fick trösta och vara ytterligare en resonlig röst i det hela - att vi inte ska ta ut någon besvikelse eller oro i förskott. 

Återigen, stort tack fina ni. 🙏

• EmmyLO

LinneaWookie: Så var det för oss också, men på ultraljud dag 9. Precis som Razorcrest skriver så beror det på att det är större risk för överstimulering om man utvecklar många äggblåsor. Uppfattade att varje äggblåsa producerar hormoner och att det därför är större risk för överstimulering om man har många och dessutom återför i samma cykel eftersom det ökar hormonbildandet ännu mer. Kände precis som du att det kändes extremt tråkigt att behöva vänta på återföring, men har också läst om de som blivit kraftigt överstimulerade - det lät ingen vidare. Hur mår du i kroppen? Känner du av något av stimuleringen? <3

Razorcrest: Tack gulliga du! <3 Jag mår ok ändå, lite ont i magen och fortfarande svullen. I dag har jag gått runt och varit så otroligt nervös för att de ska ringa från kliniken. Har alltid ljudlöst på mobilen men idag vågade jag inte riskera att missa ett eventuellt samtal... Stackars mina kollegor som fick höra alla ring- och SMS-signaler hela dagen... Hur mår du? Känner du fortfarande något från stimuleringen/ÄP? 

Inspireras av dig och ska också passa på att äta och dricka gott samt hitta på roliga saker. Det är vi så värda!:) 
    Ikväll ska jag unna mig ett glas vin på AW:n och imorgon har sambon lovat att det blir champagne för att fira att vi tagit ännu ett steg. 

Masa: Tack snälla du! Jag håller tummarna för dig också! Förstår din besvikelsen, men så himla starkt och bra att du fokuserar på att det var ett ägg som befruktades. Man får inte glömma att bli glad över delsegrar. Vad är nästa steg för dig? :)

• EmmyLO
    LinneaWookie skrev 2024-02-22 20:37:59 följande:
    Ja jag misstänkte att det var risken för  överstimulering som var "boven". Men vi får se. Nu är jag mest nervös för ÄP eftersom jag tyckte det gjorde så ont senaste gången. Men det verkar ju vara helt randomFörvånad
    Åh vad gullig du är som frågar!  Hmm har känt mig emormt trött hela veckan, spänd och tung i magen, lite öm...Och igår efter sprutorna mådde jag illa och trodde nästan jag skulle spy. Mådde lite konstigt i morse också men inte lika illa. 
    Hon som gjorde mitt UL sa typ bara "du kommer bli mycket mer svullen". Man bara okkkkk tack Drömmer haha.
    Hur har det gått för dig nu under kvällen? Firat lite?{#emotions_dlg.flower}Solig

Ja, jag har förstått att det kan variera från gång till gång. Är det andra plocket? Håller tummarna att det inte ska göra lika ont för dig denna gång 🙏 

Känner igen mig i den spända och lite ömma känslan i magen. hade på mig långa tjocka tröjor så jag kunde ha byxor och kjol halvt uppknäppta sista dagarna 😅 Låter verkligen inget vidare med illamåendet. Hoppas verkligen du ska slippa det! Kanske ringa kliniken om det blir värre? Tänker att de kanske kan skriva ut något mot det?

Jag har haft lite ont i magen idag, dock inte så farligt at jag behövt ta Alvedon eller så. Har unnat mig ett glas vin, mitt första på två månader. Njöt så! 🥰

• EmmyLO
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-25 18:45:25 följande:

Jag är helt darrig, jag tog just ett Clearblue digital pga att jag tyckte att jag kunde ana kanske kanske ett streck när jag testade med RFSU imorse. Gravid 2-3 veckor stod det!! Jag har tagit så ofattbart många graviditetstester sista 2åren (de väller ut ur alla lådor här hemma) och det har inte blivit positivt en enda gång tidigare. 

Wow, stort grattis!! Förstår att du är darrig - blir så glad för din skull! Hjärta 
  • EmmyLO
    Razorcrest skrev 2024-02-25 13:29:35 följande:
    Vad skönt att höra att det har gått OK! Ja, väntan efter äggplocket är så himla jobbig. Tycker det varit det värsta hittills i processen. Helt rätt!! Hoppas champagnen smakade bra och att du lyckades koppla bort IVF:n en stund i alla fall :)

Jag mår bra! Fick mens här för några dagar sen (typ 13 dagar efter ÄP). Så det känns skönt att vara inne i nästa fas. Men måste säga att det börjar bli lite tröttsamt att leva utefter sin menscykel hela tiden... Om lite mindre än två veckor ska jag börja med provera :) Hur mår du? Hjärta
    Åh, jag förstår att det känns skönt att mensen har kommit! Gläds över att du kommer vidare i nästa fas, måste kännas så bra Hjärta  Jag har lite dålig koll på Provera, är det för att hjälpa till med ägglossningen? BM ville inte ens gå in på återföringsprocessen i onsdags efter äggplocket, vilket kändes lite illabådande.

Jag har ansträngt mig så för att inte googla sönder varför det var så otroligt många äggblåsor som var tomma, det måste varit klart över hälften, och vad det betyder för våra prognoser. Det har hjälpt lite att unna sig att äta och dricka gott... Jobbar hårt med mig själv att jag inte ska ta ut någon besvikelse i förskott, samtidigt som försvarsmekanismen gör att jag stålsätter mig på att de ringer imorgon och meddelar att det inte blir något till frysen. Tror nog att jag har upprepat "det är bara en testomgång" tusen gånger för mig själv de gångna dagarna. I övrigt är jag fortfarande svullen om magen och känner mig väldigt gasig, haha. Det har gett upphov till en hel del skratt här hemma! Läste att det kunde ta två veckor innan symptomen av stimuleringen går över, men hoppas det ska gå snabbare så jag kan börja ha mina vanliga kläder igen!
  • EmmyLO
    LinneaWookie skrev 2024-02-27 10:49:12 följande:

Äggplocket är klart! Skönt var det då inte, men för mig denna gång var det inte nålarna som kändes utan när de behövde bända/trycka ner livmodern för att komma åt äggstockarna.
    Men nu är det över. Världens mysigaste och bästa personal Hjärta
    De fick ut 7 mogna ägg vilket är ganska lite med tanke på att det var så många äggblåsor, men bättre än inga alls!
    Imorgon ringer de och berättar hur många som blev befruktade.
    Det blir totalfrys pga risk för överstimulering även efter men det känns ganska bra faktiskt.

Skönt att höra att det är klart, även om det måste varit obehagligt när de försökte komma åt äggstockarna. Fint att höra att du fick ett så bra bemötande av personalen <3 

Vad skönt att få besked om befruktning! Det är säkert olika från klinik till klinik, men ska fråga om vi inte kan få det nästa gång. En veckas väntan är olidlig...
  • EmmyLO
    Anonym (Masa) skrev 2024-02-27 22:48:49 följande:

Jag har fått lite brunt/blod och mensvärk. Jag tror att det är kört för mig. 
    Det är ruvardag 12 idag. Känner mig ledsen ena stunden har jag hoppet. Andra stunden är jag helt förstörd och ledsen. 

Så skrämmande att behöva titta varje gång man torkar för o se om det kommit nått färg. 
    Sista dagar har varit som jobbigast för mig. Jag har inte mått så här tidigare i mitt liv. Det är tufft. 
    Sprutorna och äggplock  det hela är smidig process. Men dagarna efter är riktigt jobbiga med oro och osäkerhet.
    Vill verkligen sova och vakna se allt är över. 

Vad tråkigt att höra att du har det tufft just nu. Det är okej att vara ledsen och förtvivlad, och förstår att du slängs mellan känslor. Jag känner verkligen igen mig i önskan om att få sova och vakna upp på andra sidan. Jag är inte läkare och vet ju inte så mycket om just din situation, men har hört andra berätta om blödningar trots graviditet. När är det du har din testdag? Skickar kram och stöd <3
Svar på tråden IVF/ICSI 2024