• BaeA

IVF/ICSI 2024

EmmyLO skrev 2024-02-06 18:34:25 följande:
    Razorcrest: Toppen, bra att veta! Haha, ja jag ska definitivt också lyda råden. Ser det som en jättebra ursäkt för sig själv att slippa pallra sig iväg och träna, hehe.

Tack gulliga du för pepp! <3 Känner mig grymt otålig nu. I dag har jag haft tydlig mensvärk, så förhoppningsvis kommer mensen ikväll eller imorgon. Har flera gånger fingrat på förpackningen med Gonal-F som står i kylen och väntar... har faktiskt inte ens vågat hämta ut Ganirelix för jag inte vill jinx:a, haha. Bra att du gör mig lite mentalt förberedd på att den kan svida lite!

Ja, det läkaren säger stämmer ju verkligen. För- och nackdelar! Så himla spännande i alla fall! Håller tummarna inför ultraljudet imorgon! Du får gärna berätta hur det går om du vill dela :)

BaeA: Först och främst, stort tack för tipset! Jag sträckläste boken och har gjort en massor understrykningar och anteckningar för egen del. Grymt intressant, och det sporrar mig verkligen att försöka äta bättre och inte sockerchocka kroppen som jag annars gör för jämnan. Har bl.a. beställt hem den typen av Q10 som rekommenderas, i tillägg till Thornes Prenatal, Vitamin D och Omega 3 (från lax). Inser ju att det inte kommer hinna ge någon verkan denna omgång, men jag är så inställd på att det kommer krävas mer än en omgång, så då tänker jag att det är lika bra att börja skapa goda förutsättningar för det.

Har din läkare förresten sagt något om man kan fortsätta äta tillskotten under tiden man tar sprutorna? Hur mår du och hur går allt? Visst har du flera ägg i frysen? :)
    Vad bra att du gillade boken, man blir besatt av den på ett bra sätt och lär sig så mycket. Om hur kroppen och hur man kan optimera miljön. Ändå ?bra? att du har den inställningen för den första är ju ofta va de säger ett test. Jag fick ju inga, men gjorde mycket från boken och fick då flera. Tog också de tillskotten du nämner plus lite annat som jag kände att jag behövde. 

Jag fortsatte ta vissa av tillskotten under sprutperioden men inte alla, minns inte på rakarm vilka, men det finns bra info i boken och i FB gruppen med samma namn.

Jag fick min LH-höjning i gårkväll/morse så har inplanerad återföring av ett av våra fyra blastocyster på måndag. Men ska på egen begäran på VUL i morgon för att mäta slemhinnan. Så det är pirrigt att det äntligen börjar närma sig efter 5 månader av väntan. 

läste att din mens borde komma i dagarna, så spännande att komma igång. kommer gå hur bra som helst, man kommer in i det snabbt. har sprutat mig själv på en baja maja på en HOV1 konsert, höjden av tragikomiskt!
  • BaeA

Tack EmmyLo, det såg bra ut slemhinnan var 10 mm och det såg heller inte ut att vara några ärrvävnad efter operationen. Läste dock i min journal nu att jag har två till myom ett som är 1,7mm och ett större på 3,8mm men det nämnde hon inte fast jag frågade hur det såg ut. Men det ska alltså inte störa kaviteten men hon kunde ändå gärna ha sagt något om hon tänkt dokumentera. 

Så på måndag blir det återföring av en 5 eller 6 dagars och i morgon ska jag börja ta progesteron. Känns så skönt att komma vidare efter 5 månaders väntan.

Läste att du börjar med sprutorna ikväll, lycka till! Kommer gå så bra, känns som du fått pepp och lugnande ord här inne!

• BaeA
    Zingostardust skrev 2024-02-11 09:49:09 följande:

Började ju blöda i onsdags förra veckan. I söndags kom det som jag upplevde som ett missfall. Jag fick ont i magen, kände mig svag, sjuk och med tryck nedåt, sen kom klumpen. Sedan dess har allt varit upp och ner, för och emot. Har läst solskenshistorier men någonstans inte kunnat släppa det som hände. Det var ett typiskt missfall, förutom att jag inte hade någon större blödning. Graviditetstesterna har varit positiva, ett tag tyckte jag till och med att dom ökade. Idag, 10 dagar efter första blödningen kom och en vecka efter missfallet visade dock det ena testet negativt och testet med veckoindikator hade sjunkit. Nu är det definitivt ett missfall och jag börjar förbereda mig och se fram emot nästa insättning som kommer bli med ett av våra frysta små embryon. Jag hoppas innerligt att jag slipper blöda nästa gång, att nästa lilla pyre vill och kan växa bättre än vad denna kunde. 

Lycka till alla ni som gör äggplock och alla ni som ruvar. Håller tummarna att ni får må bra under processen och att era små fäster och växer. Hjärta

Beklagar att du fick MF. Såklart du inte behöver eller ska släppa det du har varit med om. Det är en kamp att gå igenom detta marathon, som hela tiden ger oss nya prövningar. Ledsen för er skull, men fint att du också ser fram emot framtiden och er nästa återföring. Kanske lite tryggt och tröstande att ha embryon i frysen och också vetskapen att du kan bli gravid även om det slutade i MF Denna gång ❤️
  • BaeA

Nu har jag gjort min återföring av en fem dagars blastocyst. Officiell testdag 27/2! Hoppas att ruvningen ska gå fort. 

• BaeA
    Weysan skrev 2024-02-12 14:30:57 följande:

Lycka till alla på er resa nu! Håller tummarna ❤️ 

Jag är på ruvardag 12, har testadag den 14:e. Testade tidigt och visar sig att jag är gravid! Så tacksam just nu. Aldrig plussat innan och det är många känslor nu. Hoppas allt går vägen  

Stort grattis Weysan! Vilken fin alla ❤️ dags överraskning även om du testade lite innan. hoppas allt går vägen för dig.
  • BaeA
    Anonym (HoppOchFörtvivlan) skrev 2024-02-12 18:00:11 följande:

Jag gjorde äggplock idag, det gick super! Kände typ ingenting och behövde inget mer smärtstillande eller lugnande än den startdos jag fick innan vi började. Lite illamående på vägen hem men ingen ytterligare smärta hittills. Så det verkar ha gått bra! Vi fick ut 7 ägg, imorgon ska vi bli uppdaterade om ev befruktning. Återföring planerad preliminärt till torsdag om allt gått bra.

Jag tror nu förstår vad jag menar när jag säger att det blir så speciellt om man tänker några månader fram och så vet man inte om man är gravid i femte månaden eller inte, och så fortsätter det så över en lång tid. Vi har försökt blir gravida i typ två år och från början tänkte jag, ?jag undrar hur det ska med den långa bilresan jag kanske är gravid då?, ?jag ska den klänningen på X bröllop men jag kanske är gravid då?, ?ska jag gå i det här jobbprojektet, jag kanske är gravid då? och sedan övergick det till att nu vågar jag inte tänka att jag någonsin ska bli gravid. 

Kan veeeeerkligen relatera, 2020 på sommaren tänkte jag att detta är sista sommaren jag dricker, för sen är jag gravid och mamma. För vi skulle gifta oss i maj 21, men pga pandemi gick ju inte, utan blev sept 21. men några månader hit eller dit kändes fine. Blev sen gravid på första försöket, men slutade i tidigt MF och sedan dessa har vi försökt och har då tänkt som du. Åh kommer missa detta bröllop pga får inte flyga osv. men om man inte hade fått drömma i denna misär hade man ju blivit ännu knäppare än vad man redan känner sig efter all manisk informationsletande.

såg att flera av era ägg blivit befruktade håller tummarna för att de delar sig som de ska till dag 3.
  • BaeA
    Anonym (J) skrev 2024-02-17 16:13:26 följande:

Hej alla, 

vill börja med att säga tack till alla som delat med sig. Jag finner mycket tröst i era kommentarer, när jag själv känner att jag håller på att tappa vettet helt. 

Jag hade återföring av en 3-dagars 9/2. Testdag 24:e. Jag har aldrig varit med om en längre vecka i mitt liv 😂. Hur ska man stå ut med denna väntan?

Ni som gjort detta förr, vad hade ni för ?biverkningar? av progesteronet? 

Ja, väntan är verkligen så lång! Brukar annars tycka att livet går lite för fort. Men fick en resa till Paris planerad i jobbet några dagar under ruvningen så det ser jag fram emot för att få tiden att gå snabbare.

gällande biverkningar av progesteronet om det nu är det så känner jag mig ibland lite lätt illamående, att det molar/värker uppåt inåt (svårt att förklara, haha) samt trött. Min testdag är 27/2 och jag ruvar på en fem dagars. Hur känner du dig? 
  • BaeA
    Anonym (J) skrev 2024-02-17 18:59:41 följande:

Ja, otroligt lång. Skönt med resa, kanske fördriver tiden lite. 

Jag har haft ömma bröst sen dag 1, lite typ tyngdkänsla i magen och de senaste dagarna mycket känsligare än normalt, men det kanske bara beror på alla tankar kring allt det här. Man vill ju så gärna att det ska bli något. 

Då är vi supernära i tid. Håller tummarna för oss och alla andra här inne

Ja, mycket känsligare har jag också varit. Tror nog att det är en blandning av det och allt runt omkring. Håller också tummarna för oss. Det är min andra återföring! Är det fin första?
  • BaeA
    Anonym (Mollie) skrev 2024-02-21 10:52:18 följande:

Imorgon är den officiella festdagen men har testat positivt i över en vecka redan. Är så chockad och glad ☺️
    Gjorde en färsk återföring med ett två dagar gammalt embryo den 8/2 ☺️🥳

Vad kul, stort grattis till pluset!
  • BaeA
    EmmyLO skrev 2024-02-21 16:02:56 följande:

Var på äggplock idag. Känner att jag skulle behöva skriva av mig lite...

Personalen på kliniken är supergulliga, men tyvärr hade jag en lite mindre trevlig upplevelse av självaste plocket. Jag uppfattade att det i vart fall delvis berodde på att läkaren inte vågade ge mer morfin på grund av mitt låga blodtryck, vilket är vanligt för mig, men som sjönk ytterligare under självaste plocket, likaså pulsen. Trots att jag var lite dåsig uppfattade jag att det blev lite nervöst i salen, hehe. För att inte skrämma upp er som ska göra ÄP, vill jag betona att det inledningsvis inte gjorde ont alls. För mig började det göra ont först halvvägs igenom och det hade nog inte gjort ont då heller om de hade kunnat ge mig mer morfin.

En stund efter äggplocket kom barnmorskan och berättade att de fick ut åtta ägg. Och jag är såklart glad att det blev några ägg överhuvudtaget (i natt drömde jag att blev noll ägg och låg vaken halva natten därefter) men tror att jag kanske hade för höga förväntningar eftersom de kunde se så många äggblåsor på ultraljudet. Nu är jag väldigt nervös inför kommande stegen; hur många kommer klara sig till frysen, osv... Jag var ganska utmattad efter ÄP och orkade inte ställa alla mina frågor. Typ, varför så många av de normalstora äggblåsorna, i vart fall mer än hälften, var tomma och alltså inte innehöll något ägg?

Vet förresten någon vad som menas när de säger att de fick ut x antal ägg? Är det mogna ägg de menar, eller räknar de med omogna/semi-mogna ägg?

Jag försökte fråga om vi inte kunde göra färsk återföring trots allt, eftersom det inte var så många ägg som väntat. Men det går tydligen inte när man har tagit suprefact. Ska vänta tålmodigt till nästa onsdag när jag får besked om resultatet, samtidigt som jag är så rädd och orolig att de ringer denna vecka och säger att det inte blev något. 

Vad jobbigt att det blev lite kämpigt för dig vid ÄP du som också var lite orolig innan. Jag liknande upplevelse första gången med för lite morfin, men andra gången så gick det bättre. 

Men det jag egentligen vill skriva som jag önskar att något faktiskt hade sagt till mig är att man inte ska bli förvånad om inga klarar sig till frysen första gången. Det är mer av en testomgång. Nu kanske du inte alls har höga förväntningar, men bara bra att ha med sig det i bakhuvudet. Jag fick liksom 17 första 11 befruktade och 0 till frys, vilken kom som en chock.

första gången jag träffade min läkare efter fertilitetsutredningen sa hon, räkna med att det kommer ta två år, skrattade och tänkte skämtar hon varför skulle det. Nu sitter man här 1,5 år senare (2,5 om man räknar med vår egna tid vi försökt).

Nu hoppas jag såklart att du får många fina blastocyster och att allt ska gå smärtfritt för dig ❤️ 
Svar på tråden IVF/ICSI 2024