• EB90

IVF/ICSI 2024

LMSM skrev 2024-06-30 11:08:11 följande:
    Å va roligt stort grattis!! 
    jag förstår att det är oroande hur har det gått? Hoppas innerligt att allt gått bra Hjärta

jag skulle ha haft mens idag och tog mitt första test som som väntat var negativt. Borde varit positivt det är Ruvardag 11 13 efter äggklocka så kört för min del
    Lider så mycket med dig, går inte att föreställa sig hur jobbigt det måste vara. Förstår att hela situationen är traumatisk, hoppas så innerligt att du får rätt hjälp och stöd framåt❤️ Brukar tänka att alla känslor är sanna, för man känner dem ju. Helt rimligt att känna allt du gör ❤️
  • EB90
    EFW skrev 2024-07-01 09:22:04 följande:

Hur går det för er som börjar närma er det tidiga ul?
    Själv är jag nervös som sjutton 😅

Mår inte illa ännu och det känns lite märkligt då jag haft riktigt jobbigt med illamående med mina äldre barn.

Molvärk och ömma bröst kommer och går. 😊
    Hur mår ni andra? 

Jag är i 6+1, har ultraljud på fredag. Också väldigt nervös då mina tester fortfarande inte blir jättetydligt starkare (eller det varierar väldigt mycket från gång till gång, verkar vara känsligt med hur mycket jag druckit innan). Tog imorse test med veckoindikator som visade 2-3 veckor, hade gärna sett 3+ men förstått att det kan dröja och försöker att fokusera på att det iaf inte blivit mindre. Borde också nog bara sluta testa... 

Mår liiite illa, men vet inte om det är inbillning eller på riktigt 😅 annars lite molande till och från, men kanske är mest från Cyklogesten. Inga ömma bröst öht än. 

När har du UL?
  • EB90
    EFW skrev 2024-07-01 11:01:06 följande:

Jag har också på fredag 😍 
    Håller tummarna att allt ser bra ut för oss då! 

Lite synd att man inte som standard mäter hcg via blodprov i Sverige. Svårt att få en rättvis bild med stickor då det inte är en kvantitativ mätmetod 😊 

Åh, heja oss på fredag 😍🙏 

Ja, man borde kanske lyssna på läkaren som sa att jag bara borde sluta testa pga att det kan skilja sig mycket och egentligen inte behöver säga någonting 🤓 
  • EB90
    amiilee skrev 2024-07-02 15:27:37 följande:

Min man hade gravt avvikande spermaprov vid ÄP. Under utredningen september 2023 var det helt normalt. Vi har inget som kan förklara det riktigt förutom ev en långdragen förkylning (dock ej feber). De vill att han lämnar nytt prov i slutet av augusti (3 mån efter ÄP-provet). Om det är avvikande kommer de utreda honom vidare med hormonprover och kromosomanalys. Den utredningen tar ca 2 månader. De sa att under tiden min man utreds tycker de inte att vi ska göra FET. Tycker resonemanget är lite konstigt då de valde att göra ET med embryo från samma äggplock. Jag blev ju gravid men kemiskt.. 

I den bästa av världar är mannens spermaprov normalt efter sommaren och man kan gå vidare, men annars blir det ju paus ytterligare 2 mån (förutom sommarsemestern). Känns inte så bra. Samtidigt är det ju bra att de är noggranna. Känns väl osannolikt att det skulle vara kromosomfel då han ändå hade ett normalt prov i närtid. Och jag skulle också vilja veta hur det då påverkar förloppet - gör man då PGT på embryona som finns i frysen? 

Har gått igenom min journal också och sett att jag för 4 år sedan i samband med biopsi från livmoderhalsen pga cellförändringar (de har läkt ut nu) hade ?kronisk cervicit med aktiv inflammation?. Det brukar ju läka ut ändå och ingen har brytt sig, blev inte informerad om det ens. Hade en mycoplasma-infektion 6 mån tidigare och fick antibiotika och tog ett test efter att det var borta. Men bör man inte ta prov för ?tysta? bakterier som kan orsakar inflammation i livmodern ex Ureaplasma och Mycoplasma? 

Ahhh, mycket frågor? och kanske svårt att hinna besvara allt på den korta tid som är bokad för ett graviditets-VUL. 

Fy vad tråkigt för er att det inte gick den här gången ❤️😔

På vilket sätt var spermaprovet avvikande? Om ni fick veta det förstås. Tänker också att det låter lite konstigt att de inte vill göra FET med de andra embryona om de ändå var tillräckligt fina för att frysas. Sen såklart bra att de är noggranna, men så fruktansvärt att vänta och gå ovetandes och undra så länge 💔 

Håller tummarna att provet visar bättre nästa gång och att ni kan köra på med era frusna små🙏 min sambo fick ett avvikande prov under utredning och ännu sämre prov sen vid ÄP. Verkar kunna variera ganska kraftigt. 
  • EB90
    EFW skrev 2024-07-01 12:51:32 följande:

Jag har också på fredag och även EB90 😍
    Gud så spännande 🥰

Ja det kan ju komma senare också, men hoppas på positiva besked på fredag och tror det blir enklare att slappna av efter ul.😅

Jag går på semester på fredag också och när man kommer tillbaka till jobbet är det ju dags för kub och sedan är ju den jobbigaste perioden över. ❤️

Vi eller jag har bara berättat för två vänner som vet att vi gör ivf men ingen annan vet nått ännu. Har ni berättat för vänner och familj? 

Spännande att höra hur det gått för oss på fredag 🥰

Vi har berättat för ganska många, både vänner och familj. Tycker att det varit så svårt att inte göra det när man mått som man mått 😅 sen har jag verkligen längtat efter att prata med andra som har gått eller går igenom samma sak. Så nog därför jag berättar också, försöker hitta andra med liknande resor. Vilket jag också gjort, förvånansvärt många❤️ Sen känner jag lite stress nu inför att behöva berätta för alla om det inte skulle gå den här gången..
  • EB90
    amiilee skrev 2024-07-03 22:32:14 följande:

I första provet i samband med utredning hösten 2023 var det helt normalt. I provet vid äggplock kom det inga spermier. Han lämnade ett till prov samma dag ett par timmar senare och då var det nedsatt rörlighet och nedsatt antal (oligoastenospermie). Blev ändå 7 av 8 befruktade med ICSI. Tycker också det känns som ett konstigt resonemang 💔 

Har din partner fått göra någon mer utredning med tanke på att hans prov var avvikande? Eller har de bara accepterat att det är så och så gör ni ICSI? 

Låter ju verkligen som att de ändå kunde hitta bra spermier med så hög grad som befruktades!

Min sambo tog ett prov under utredning som visade lågt antal och dålig rörlighet. De sa att de eventuellt skulle testa 50/50 mellan ivf resp icsi om vi fick ut många ägg. Men sen var provet ännu sämre på dagen för plock, så då blev det icsi på samtliga, trots att vi fick 18 mogna ägg. 11 befruktades och 6 klarade sig till frysen (totalfrys). De har bara varit positiva och sagt att vi förmodligen inte behöver göra något mer plock, så har inte fått känslan av att de behöver utreda mer om denna FET inte klarar sig. 

Vi hade säkert kunnat be om mer utredning, men de var rätt odramatiska över att spermieprovet var dåligt och att det blev 100 % icsi så vi har känt oss trygga. Sen säkert annorlunda för er som haft ännu mer varierat provresultat. Vi landade ganska snabbt i att icsi är enda vägen för oss så har inte hunnit/kunnat fundera så mycket över det.

Hoppas verkligen att ni får mer info om det behöver utredas mer ❤️
  • EB90
    EFW skrev 2024-07-05 10:33:49 följande:

Hej tjejer,
    Vi fick tyvärr tråkiga nyheter i dag. Fans inget foster och hinnsäcken var lika stor som i vecka 4-5. 💔 Vi är såklart besvikna och ledsna. Jag kände dock på mig då jag blödde lite i morse och haft enstaka färgade flytningar i veckan. 

Läkaren var dock inte beredd att ge mig några abortpiller utan ville att jag gör ett nytt ul i slutet av nästa vecka. Jag är dock skeptiskt till att det finns liv där inne. Hoppas på att kroppen ska sköta det själv och att få gör en sista FET (i denna ivf) efter semestern. 😊 

Nej så himla himla tråkigt att höra 💔 kan bara föreställa mig besvikelsen och tomheten 😔 skickar kramar! 

Säger som LinneaWookie att det känns så orättvist att vissa får bra besked och andra dåliga, när alla kämpar och hoppas så 💔 vi fick se ett pyttelitet hjärta slå idag, känns overkligt. Sen är vi bara i 6+5 så det var liiite för tidigt egentligen så de vill att vi gör nytt UL 15/7. 
  • EB90
    amiilee skrev 2024-07-05 19:38:13 följande:

Tack för att du delar! Verkar ju vara så olika hur dramatiskt det blir om de utreder eller inte. De kallade det iallafall ?gravt nedsatt? så antar att det är därför de utreder. På något sätt är jag tacksam för de är så noggranna då jag läst om folk som får tjata till sig den utredningen. Dock är det ju sällan det faktiskt visar något och det är väl det som gör det så surt att allt då ska pausas men får försöka lite på de? ❤️

Ja, det är ju bra att de är noggranna även om jag förstår att det måste kännas så jobbigt att pausa ännu längre. ❤️ 
  • EB90
    Babyddust skrev 2024-07-08 18:47:50 följande:

Kunde inte hålla mig och testade idag på ruvardag 9, ser att det är positivt men är väldigt svagt? ska man räkna med tidigt missfall? 

Jag var liksom du (jätte)orolig över styrkan på stickorna, mitt blev inte så mycket starkare, oavsett märke men ffa på rfsu-stickorna. På ruvardag 10 var mitt svagare än ditt och det fortsatte så i två veckor framåt. Gjorde sen ultraljud i 6+5 och allt såg bra ut! Tog testerna på morgonen och då hade jag väldigt mycket kiss, helt genomskinligt (dricker mycket kvällstid tydligen..). Tog ett test en kväll med mörkgult kiss som då visade lite starkare. Tror att det är väldigt varierande med testen, lita på plusset och stort grattis!!
  • EB90

Var på nytt ultraljud idag där de inte längre kunde se något foster eller hjärta ticka. Känns overkligt och så tungt när det såg bra ut förra veckan. Läkaren var väldigt okänslig och stressig, allt kändes helt fel. Fick gå hos någon annan nu när vår klinik har sommarstängt. Vill egentligen ha ett nytt ultraljud om någon vecka för säkerhets skull, men antar också såklart att läkaren kan sin grej. Hon trodde att blödning dröjt pga cyklogest, men att det kan komma igång om jag slutar ta det. Någon som har erfarenhet? Ska vi avvakta och be om nytt ultraljud innan jag slutar ta cyklogest? Vill egentligen bara ringa kliniken (som vi verkligen gillar) och rådfråga men det går ju inte.

💔

Svar på tråden IVF/ICSI 2024