Anonym (JLB) skrev 2024-09-04 13:40:36 följande:
hej,
Ny till den här tråden.
Jag och min man lider av sekundär barnlöshet. Fått två missfall under ett år. Min man vill att vi ska fortsätta försöka själva men jag vill väldigt gärna påbörja IVF. Jag blir ju inte yngre. Jag fyller 37 i November.
Är det någon som delar vår historia med att det antingen inte tar sig, eller att det blir missfall, och som fått barn mha IVF?
ivf skyddar ju inte mot missfall i Sverige. Det vet jag. Men det skyndar iallafall på processen att bli gravid. Jag blir så nedslagen av alla misslyckade cykler.
Hej och välkommen! Beklagar missfallen! Vi har fått ma och efter det inte lyckats bli gravida igen (bara ett till tidigt missfall). Vi får inte regionsfinansierad ivf förrän det har gått ett år från missfallet. Eftersom jag kände att jag fick en hormonell obalans efter missfallet med bland annat lågt progesteron som jag inte har lyckats bli av med bestämde vi oss för att testa ivf, för att se hur kvaliteten är och få lite mer info om ifall det är något konstigt. Jag tyckte att det kändes väldigt bra att testa något nytt och få lite hjälp men min man ville egentligen försöka själva lite till men jag tyckte det blev för jobbigt med alla negativa besked och också att jag inte riktigt tror att jag kan bli gravid naturlig nu med hormonfelet. Eftersom vi ändå ska betala själva valde vi att göra ivf i Finland, så att vi kan gentesta eventuella embryon som går till frysen☺️